Brigadevej på Amager
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-10-05 23:18

En netbekendt har sendt mig nogle ældre billeder fra området
omkring Amagerbrogade. Blandt andet dette:
http://www.grandts.dk/images/Gadebilleder/Sundbyvester/IbV-brigadevej.jpg

Har nogen af jer et bud på præcis hvor på Brigadevej huset lå eller
måske endda ligger?

--
Jørgen Grandt
De værste websider er vel ikke www.grandts.dk - nu med farver!

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-10-05 02:46

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.grandts.dk/images/Gadebilleder/Sundbyvester/IbV-brigadevej.jpg

Det er der vist ikke mere - selv om jeg ikke er sikker. Med stor usikkerhed
graver jeg i fortiden og mener det er på hjørnet eller lige i nærheden af
Findlandgade, nordsiden, mod Amagebrogade.

Noget andet er, at det der er både husnr. og navneskilte, der med en lidt
bedre opløsning burde kunne læses.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-10-05 03:04

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Har nogen af jer et bud på præcis hvor på Brigadevej huset lå eller
> måske endda ligger?

Hm.... efter at have studeret gamle kort må jeg erkende det kniber lidt med
hukommelsen )

Det er helt sikkert på nordsiden, men det er snarere på stykket mellem
Findlandsgade og Sundholmsvej - der hvor kollegiet er bygget. Der lå i
40erne en hel del småhuse, mens det hus der ligger på Amagebrogadesiden af
Findlandsgade er en mindre lejekasserne (et par opgange og etager - ses på
kortet fra 1940).

Over for Brigadegården lå, noget tilbagetrukket, et hus som det også kunne
være - men jeg mener ikke det er det.

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 21-10-05 13:27

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
> www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk
> Subj. må tilføjes [1234] ved direkte svar

Området, hvor Rasmus Nielsen kollegiet ligger i dag, kan man se på et
luftfoto fra 1936, der er gengivet i bogen "Amager" på side 87.
Jeg synes ikke nogen af de huse, der ligger der, rigtig ligner det på
Jørgens billede.

Med venlig hilsen
Svend-Erik Lindberg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-10-05 21:04

"Svend-Erik Lindberg" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Området, hvor Rasmus Nielsen kollegiet ligger i dag, kan man se på et
> luftfoto fra 1936, ...

Jeg er bestemt også usikker på, om det overhovedet eksisterede i min tid -
jeg gættede blot ud fra den sparsomme viden jeg havde til rådighed suppleret
med en hullet hukommelse )

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-10-05 11:00

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

[klip]

> [...]
> luftfoto fra 1936, der er gengivet i bogen "Amager" på side 87. Jeg synes
> ikke nogen af de huse, der ligger der, rigtig ligner det på Jørgens

Sagen ser ud til at være opklaret efter jeg har haft lejlighed til at
kigge i Kraks Vejviser fra hhv. 1930 og 1955:

Huset lå på Brigadevej 20A, altså midt i gaden og tilsyneladende
lige dér hvor der i dag er en gennemgang til Sverrigsgade. Det må
være revet ned (mange?) år før 1955, for da er det ikke omtalt i
vejviseren. Jeg har ikke kigget i de mellemliggende års bøger.

Tak for interessen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-10-05 11:50

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
>
> Huset lå på Brigadevej 20A, altså midt i gaden og tilsyneladende
> lige dér hvor der i dag er en gennemgang til Sverrigsgade. [...]

Det så også ud til at ligne et "håndværkertilbud", som trængte
til en "kærlig hånd".

Men nu er jeg blevet nysgerrig: Hvad er/var "Brigadegården"
syd for Brigadevej? Var det en kaserne eller sådan noget?

--
'rluf :·)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-10-05 12:37

> Men nu er jeg blevet nysgerrig:
> Hvad er/var "Brigadegården"
> syd for Brigadevej?

Brigadegården er et boligkompleks, bygget i 1929, mellem Rørsågade og
Lerfosgade, med "bagsiden" ud til Brigadevej mod nord og Øselsgade mod syd.

Se http://www.ois.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-10-05 16:11

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> "Herluf Holdt, 3140" skrev

> Brigadegården er et boligkompleks, bygget i 1929, mellem Rørsågade og
> Lerfosgade, med "bagsiden" ud til Brigadevej mod nord og Øselsgade mod
> syd.

Jeg ved ikke om selve boligkomplekset også hedder Brigadegården,
men navnet er i al fald et gadenavn og en postadresse - som /ikke/
når helt ud til Øselsgade mod syd. På Øselsgades nordside ligger
nemlig Plejecentret Øselsgården.

Søger man på "Rørsågade", så husk at 'r' nr. to ikke skal med

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-10-05 02:40

> Jeg ved ikke om selve boligkomplekset også hedder
> Brigadegården,

Jo, opgangene er nemlig meget behændigt vendt ind mod "gården", det grønne
område mellem de to karréer, hvor omkring det nok er en privat vej med
ind/udkørsel i begge ender, der kaldes Brigadegården.

Der har antagelig aldrig været nogen vej (men måske en gennemkørsel?) mellem
Brigadegårds-komplekset og Plejecentret, der jo også er af nyere dato.
Har du ikke en del billeder af området, der viser arealet før den
forholdsvis nye omlægning/renovering?

> husk at 'r' nr. to ikke skal med
Åh, ja Røsågade - det må være brillerne

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-10-05 10:33

Poul Erik Jensen skrev bl.a.:

> Jo, opgangene er nemlig meget behændigt vendt ind mod "gården", det grønne
> område mellem de to karréer, hvor omkring det nok er en privat vej med
> ind/udkørsel i begge ender, der kaldes Brigadegården.

Behændigt? Kan man sige sådan om kompleksets arkitektur og byggemåde?
Hm. Never mind.

Jeg ved ikke om vejen er privatejet, men dens navn ikke blot /kaldes/
Brigadegården. Området - "gården" om du vil - /hedder/ faktisk sådan. Og
den har været officiel gadebetegnelse i mange år. Den findes allerede i
Kraks
Vejviser 1930 og sandsynligvis også tidligere.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-10-05 14:50

> Behændigt? Kan man sige sådan ...

Jo, når nu der ikke var anlagt gade på den sydlige side, så var det vel
smart nok at vælge den løsning

> Jeg ved ikke om vejen er privatejet, ...

Det er bare et gæt - men meget almindeliget at småveje/gader er private
(lodsejeren skal selv søge for vedligeholdelsen, trods offentlig vej). Det
gælder for en hel del af de gader der ligger i kvarteret omkring min bopæl,
der f.eks. derfor er undtaget for de parkeringsregler (2 timer), der ellers
gælder generelt.

Fra : Keld Vinther

Dato : 24-10-05 15:53

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Har nogen af jer et bud på præcis hvor på Brigadevej huset lå eller
> måske endda ligger?

Prøv evt. at kigge på: www.amagerbilleder.dk

Kunne være der var en chance for at finde hjælp der...

Mvh Keld Vinther

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-10-05 16:05

Keld Vinther skrev bl.a.:

> Prøv evt. at kigge på: www.amagerbilleder.dk
>
> Kunne være der var en chance for at finde hjælp der...

Tak for interessen. Amagerbilleder kunne ikke hjælpe - men
sagen er i øvrigt opklaret. Hvis du åbner tråden vil du kunne se
det.