2 backplanes (2 * 6 diske) = en partition.~
Fra : Martin B

Dato : 20-10-05 19:39

Hej,

Vores filserver, med Win2K Server installeret, er ved at "løbe tør" for
plads.

Der er plads til 2 * 6 SCSI hotplug diske på hvert sit backplane. Indtil nu
er der kun installeret et backplane med 6 diske som kører RAID5 på den ene
kanal på en Adaptec 3200S SCSI-RAID controller.

Jeg har tænkt mig at installere endnu 6 diske på et nyt backplane og køre
det på den anden kanal på controlleren.

Mit spørgsmål er nu, om jeg kan udvide min eksisterende partition på de
første 6 diske, med 6 nye som kører på et andet backplane og RAID-kanal...?

Min idé var at installere de nye diske, og så bruge noget software, som feks
Partition Manager til at udvide den eksisterende partition med. Men jeg ved
ikke om det kan lade sig gøre med et forskelligt backplane og
RAID-kanal...!?!?

Nogle KLOGE hoveder...??

Mvh

/Martin

XPOST: dk.edb.hardware.server og dk.edb.system.ms-windows.server

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-10-05 05:59

"Martin B" <martin@REMOVETHISbrogaard.dk> wrote:

> [...]
>første 6 diske, med 6 nye som kører på et andet backplane og RAID-kanal...?

Nogle controllers kan dette. Jeg aner ikke om din controller kan. Du
har grundlæggende tre problemstillinger. Kan controlleren udvide
arrayet og kan det udvide partionen. Og ønsker du det? Og kan dit OS
håndtere at udvide en disk?

Lad os tage dem fra starten.

1. Tænk på at et RAID5 med 12 diske ikke er så godt. Det hjælper ikke
på skriveperformance og du øger risikoen for at to diske dør inden for
samme tidsvindue betydeligt. Husk hotspares.

2. Overvej om du ikke bare skulle lave to RAID5 arrays med hver sin
logiske disk og lave et volume-set, concat, jbod i Windows software.
Er du lidt "fræk" kan du jo stripe de to diske, hvis de er lige store.
Det giver højere performance, men mister du det ene RAID-sæt så dør
hele din disk i Windows. På den anden side så sker det også med et
volume-set. IGEN: Husk hotpsares.

3. Win2k opererer med basic og dynamic diske. Basic diske kan ikke
udvides, så de fleste bruger dynamic og så er der ingen problemer. Vær
dog lige opmærksom på at du ikke kan konvertere frit mellem dem og at
nogle applikationer kræver basic. F.eks. cluster-services.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 22-10-05 07:13

> [...]
> dog lige opmærksom på at du ikke kan konvertere frit mellem dem og at
> nogle applikationer kræver basic. F.eks. cluster-services.

Forkert ! - Hørt om diskpart ?