Støjsvag Luftpumpe, ja ja!
Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 16:07

Hej

Jeg har to akvarier, og besluttede mig for at købe en pumpe med to udgange,
så jeg ikke skulle have to pumper til at stå og larme. Men den ene nye pumpe
larmer mere end de to pumper den har overtaget, synes jeg. Har endda
placeret den bag sofaen...

Er der nogen der har gode idéer til hvordan man kan gøre den mere støjsvag,
eller hvilke erfaringer har i med luftpumper, hvilke er de mest støjsvage?

Mit køb var en Stellar W60. Det er sjovt som alle (producenterne) skriver at
deres pumper er ultra støjsvage

Mvh Kasper

Fra : MRN

Dato : 19-10-05 16:53

> Er der nogen der har gode idéer til hvordan man kan gøre den mere
> støjsvag, eller hvilke erfaringer har i med luftpumper, hvilke er de mest
> støjsvage?

Jeg fik engang dette tip:

Fyld et tomt syltetøjsglas op med vat. Bor to huller i låget, og stik
luftslangen fra pumpen ned i det ene, og før en slange fra det andet hul
over i akvariet. Tæt hullerne med silicone. Og husk at placere glasset
højere end vandspejlet i akvariet, af indlysende årsager (Eller køb evt.
en kontraventil til slangen der går ned i akvariet).

Det tager al den støj der ellers ville komme ud af luftslangen (hvilket
faktisk er en del!), men selvfølgelig ikke den mekaniske støj pumpen
laver...

Mvh
MRN

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-10-05 17:24

Flindt wrote:
> synes jeg. Har endda placeret den bag sofaen...

Husk at de skal ´placeres højere end vandoverfladen, da vandet ellers kan
løbe retur ved strømsvigt.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-10-05 20:26

2005-10-19 Flindt wrote

> Er der nogen der har gode idéer til hvordan man kan gøre den mere støjsvag,
> eller hvilke erfaringer har i med luftpumper, hvilke er de mest støjsvage?

Jeg har en lille luftpumpe som skaber lidt cirkulation i et lille yngleakvarium.
Den lave kangt mere luft end jeg har brug for. Og larmede også en del.

Jeg åbnede pumpen, 4 skruer ud af bunden, og stoppede lidt skumgummi
ned omkring magnetankeret. Dette bremser bevægelsen og dermed også
både støjen og ydelsen.

Det er nok vigtigt at man under udstoppelsen særger for at få bremset bevægelsen
cirka lige meget i begge retninger.

/Morten