Musvåge eller Hvepsevåge?
Fra : Jim Chamberlain

Dato : 16-10-05 16:47

Hej

Jeg fik taget dette billede af, hvad jeg troede var en Musvåge, men da
jeg kom hjem og så i min bog, lignede det mest en Hvepsevåge!

http://www.chamberlain.dk/foto/hvepsevaage.jpg

Jeg har søgt lidt frem og tilbage, men er stadig i tvivl. så derfor
spørger jeg jer.
Hvad er det? og hvorfor er det det, og ikke den anden?

/Jim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-05 19:05

"Jim Chamberlain (slet P4XWF)" <jimcham@P4XWFpost7.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11294778470.609660357562742@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> spørger jeg jer.
> Hvad er det? og hvorfor er det det, og ikke den anden?

Den er ikke langhalet nok til at være en Hvepsevåge, og vel også for
bredhovedet. Havde du dem i hånden, ville du kunne skelne dem fra hinanden
alene på næseborene, der er smalle/aflange på Hvepsevågen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JJ

Dato : 24-10-05 10:50

Jim Chamberlain (slet P4XWF) wrote:
> [...]
> spørger jeg jer.
> Hvad er det? og hvorfor er det det, og ikke den anden?

Prøv at se forskellige billeder af Hvepsevåger her:

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=listpictures&species_id=164

Dit billede viser en klassisk Musvåge. Et godt lille kendetegn, hvis man
er i tvivl, er at Hvepsevågen har 2 tværbånd lidt længere inde på halen.
Se f.eks. her:

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=4783

(Det sidste bånd kan være svært at se, men de plejer at krydse ved
fødderne.)

Mvh
Jan