"Stakroge - Staklyne"
Fra : Jens Eg

Dato : 12-10-05 22:22

Beklager, hvis jeg har smidt "dårlig" brændsel på bålet. Men så er jeg ikke
den eneste, der kaldte det Straklyne. Jeg taler om ca. 1940erne.
Men måske kan vi få det i en ordbog fremover, så er der da opnået noget
!!!
Tak for debat. Men jeg havde troet, at jeg fik lidt respons på Houen,
Kratbanke ph måske Dyrvig, så var det dog i nabolag.
mvh
Jens Eg

Jens

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-10-05 07:24

Jens Eg skrev blandt andet:

> Beklager, hvis jeg har smidt "dårlig" brændsel på bålet. Men så er jeg
> ikke
> den eneste, der kaldte det Straklyne.

Jo, du er.

> [...]
> Tak for debat. Men jeg havde troet, at jeg fik lidt respons på Houen,
> Kratbanke ph måske Dyrvig, så var det dog i nabolag.

Prøv at søge i Google. Gør man det, så viser det sig at være (sted)navne som
hører til på ringkøbingkanten.

Hvad er det egentlig du vil vide eller fortælle om de 4-5 navne du nævner?

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste websider er www.grandts.dk - nu med farver!

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-10-05 20:10

"Jens Eg" wrote

> [...]
> Tak for debat. Men jeg havde troet, at jeg fik lidt respons på Houen,
> Kratbanke ph måske Dyrvig, så var det dog i nabolag.

Hej Jens -

Undskyld mit fravær.

Som ægte Stakrogianer kender jeg godt det drillende navn "Staklyne". Vi fra
Stakroge har gennem tiden altid været misundt vort vid, vores evner udi
sport og vores elegante omgang med kvinder. Derfor har omgivelserne forsøgt
med primitive drillerier á la "Staklyne". Det lever vi med.

Jeg kender udmærket stednavnene Hoven (7 km. fra Stakroge), Kratbanke (ved
Stakroge) og Dyrvig (ved Hoven).

Du må da være fra området, siden du kender stednavnene.

Bøvl ligger såmænd også i nærheden af Stakroge. Gennem Bøvl løber Bøvl Bæk.
Over bækken er der en lille bro. Gad vide hvad den kaldes på engelsk?

- Jensby

Fra : Leo

Dato : 19-10-05 06:44

"Jan Bang Jensby" wrote:
> Gad vide hvad den kaldes på engelsk?

Bridge over troubled water, velsagtens.

Den var smuk!

Uden at ville kaste søle på minderne om en smuk by, må jeg dog lakonisk
konstatere, at det nok er længe siden, du har været igennem Stakroge.
Den er jo mildt sagt et trøstesløs offer for landsbydøden.
Skolen lukkede for en del år siden, begge købmænd er lukkede og ertstattede
af en alt for dyr døgnkiosk. Selv status som soveby har den svært ved at
opretholde. Folk forlader byen - og mange af de tilbageblevne er
tilsyneladende uden mulighed for at opretholde en indtægt, der sætter dem i
stand til at vedligeholde deres bolig. Byen er blevet et sted man skynder
sig forbi, mens man tænker på de stakkels unger, der skal vokse op der.
Men kommunen er nu heller ikke ligefrem på byens side.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-10-05 14:27

"Leo" wrote

> Bridge over troubled water, velsagtens.

Selvfølgelig!

> Uden at ville kaste søle på minderne om en smuk by, må jeg dog lakonisk
> konstatere, at det nok er længe siden, du har været igennem Stakroge.

Jeg kommer af og til forbi Stakroge - og du har ret. Det er ikke et kønt
syn.

Skolen er i dag daginstitution - og den fungerer godt.

Idrætsforeningen har det også nogenlunde, efter at fodboldafdelingen blev
fusioneret med Hovens ditto. Serie 5-holdet indtager for øjeblikket en flot
2. plads i rækken.

Du har ret i, at den kommunale forvaltning overser udkantsområdet. Det
bliver formentlig desværre værre, når byen bliver udkantsområde i en endnu
større kommune (Herning).

Huspriserne er lave. Det tiltrækker resursesvage indbyggere. Det lukker
købmandsforretningen. Det får huspriserne til at falde.

De lokale kalder det "dødsspiralen".

- Jensby