Rønne Bio
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-10-05 22:05

Så må vi en tur til Solskinsøen.

Jeg har læst på Rønne Bios hjemmeside om biografens historie,
men er alligevel i tvivl om et par detaljer som jeg ikke synes
fremgår stjerneklart - for mig. Derfor spurgte jeg biffen selv,
men den har ikke haft tid til at besvare følgende ang. kronologi
og biografnavn:

Er det den /nuværende/ Rønne Bio der også hed Rønne Bio i 1954?
Lå den da samme sted som i dag, eller lå Rønne Bio dengang et
andet sted? Hvor?

Grunden til mine spørgsmål er at jeg godt ville lægge en lille notits
ind på en af mine egne biografsider på nettet. Nemlig om at Rønne
Bio i 1954 var den første biograf i Danmark som viste en film i
cinemascopeformat (The Robe; 1953).

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste websider er www.grandts.dk - nu med indhold!

Fra : Thomas S

Dato : 12-10-05 10:44

On Tue, 11 Oct 2005 23:05:11 +0200, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>ind på en af mine egne biografsider på nettet. Nemlig om at Rønne
>Bio i 1954 var den første biograf i Danmark som viste en film i

Jeg tror ikke, det er den samme. Bornholms Musikhus/Musikhuzet ligger
i dag i den bygning, der var den gamle Rønne Bio. På Musikhuzets
hjemmeside kan vi læse:

"1985 (1 juli)
Erhverves den tidligere Rønne Bio på StoreTorv i Rønne, med den bagved
liggende magasinbygning. (Det nuværende Rasch's Pakhus)"
http://www.musikhuzet.dk/Page.asp?Id=27

Altså flyttede Muzikhuset ind i den nedlagte biograf i sommeren 1985.
Det besvarer så ikke i sig selv, hvornår biografen flyttede ud af
samme sted. Men det er svært at forestille sig, at det skulle være før
1954. Det er nok snarere 1984 eller 1985.

Jeg mener, at det er i den bygning, at biografen har ligget hele vejen
tilbage ellers, men jeg er ikke sikker, og jeg har i hvert fald ingen
kilder på det.

Hvis det er den, så lå biografen dengang også på Store Torv, men på
den modsatte side, dog i samme ende - hvis altså Store Torv så lige
sådan ud dengang. Det ved jeg faktisk ikke. "Skråt overfor" er vist
den rigtige betegnelse.

Thomas S

Fra : Thomas S

Dato : 12-10-05 11:03

Nej, vi kan da finde svaret på Rønne Bios hjemmeside:
http://www.ronnebio.dk/ombio.html

I 1954 var der to biografer på Store Torv i Rønne: Rådhusteatret og
Rønne Bio. Rådhusteatret er den, der findes i dag og som skiftede navn
til Rønne Bio i 1985. Rønne Bio anno 1954 derimod er den, der lå, hvor
Bornholms Musikhus flyttede ind i 1985.

Hvis du er sikker på, at det var Rønne Bio og ikke bare "biografen i
Rønne", der vidste den første Cinemascopefilm, så foregik det i det,
der i dag er musikhus. Hvis du bare ved, at det en biograf i Rønne, så
blev vi ikke meget klogere, for der var to.

Thomas S

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-10-05 11:27

Thomas S skrev:

> [...]
> det, der i dag er musikhus. Hvis du bare ved, at det en biograf i
> Rønne, så blev vi ikke meget klogere, for der var to.

Det står i filmlitteraturen at "The Robe" ("- men jeg så ham dø")
blev vist i Rønne Bio 14.6.-26.7. 1954. Først året senere blev
samme film vist i Kinopalæet i Kbh.

Altså må der have været udstyr i Rønne Bio til at vise film i
dette format. (Buet lærred og en speciel fremviser).

--
'rluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-10-05 11:39

Thomas S skrev bl.a.:

> [...]
> navn til Rønne Bio i 1985. Rønne Bio anno 1954 derimod er den, der
> lå, hvor Bornholms Musikhus flyttede ind i 1985.

Tak. Tænkte nok det var sådan, men var ikke sikker. Så kan jeg bedre
forstå grunden til at der ikke sidder en gedigen mindeplade i den nuv.
Rønne Bio. Mon der i musikhuset findes en sådan? Måske er det ikke
det vilde at markere, set med nutidige øjne, men jeg har altid været lidt
imponeret.

Også tak til Herluf som åbenbart også har Bjørn Rasmussens gamle
filmbibel ...

Fra : Thomas S

Dato : 12-10-05 12:00

On Wed, 12 Oct 2005 12:38:40 +0200, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>Rønne Bio. Mon der i musikhuset findes en sådan? Måske er det ikke
>det vilde at markere, set med nutidige øjne, men jeg har altid været lidt

Jeg kan ikke huske at have set sådan en, og jeg er kommet der mange
gange gennem mine teenageår. Så hvis den er der, så er den enten så
undselig, at jeg aldrig har tænkt over den eller også er den gemt et
sted, hvor publikum ikke kommer. Jeg har dog været i baglokalerne og
øvelokalerne også og husker ikke at have set den. Sporene af biograf
er dog langt fra udviskede:

Indgangspartiet er meget biografet med en gang ind i bygningen med
billetsalg (som ikke bruges længere) i siden og plads til plakater.
Inde i musikhuset hænger der i foyeren/baren gamle filmplakater og
skilte - rigtigt gamle filmplakater. Over indgangen til selve salen
hænger et skilt, der proklamerer, at her er der "Todd-ao, 6-sporet
stereofonisk magnetlyd". Det skilt husker jeg bedst, da vi en aften
sad to fyre med en sød pige og af en eller anden grund blev ved med at
recitere den linje, indtil den åbenbart sad så fast, at jeg husker den
her 8-10 år senere. Der er sikkert flere biograf-memorabilia gemt
rundt omkring, som jeg ikke lige kan huske.

Huset er for øvrigt selv gået til filmen. TV2 har i de seneste år
sendt en række programmer under titlen Musikhuset
(http://www.imdb.com/title/tt0417348/), hvor man kan opleve det
indvendige af huset i brug.

Thomas S

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-10-05 12:37

Thomas S skrev bl.a.:

> [...]
[klip]

> Jeg kan ikke huske at have set sådan en, og jeg er kommet der mange
> gange gennem mine teenageår. (...)

Tak for erindringsbillederne. Jeg må da vist snart lokke konen med til
Bornholm igen - og bestemt ikke bare for at finde fjollede skilte a la
http://www.grandts.dk/Aarhus/skilte.htm#born

Mvh.: Jørgen