Baggrunde i Akvarium
Fra : Comrade Commissar

Dato : 08-10-05 11:04

Jeg har efterhånden søgt en del på nettet efter baggrunde til mit
akvarium (trærods-baggrund/sten-baggrund) men de er godt nok dyre...
Jeg kan selvfølig selv opbygge noget men når jeg når op i højden
så blir det ustabilt, så hva gør jeg?? nogle gode hjemmebygge
baggrund´s tips, kunne jeg godt bruge! - Jeg havede en ide med
trærødder der kommer ned fra oven og på bagvæggen en klippe
baggrund med nogle huler, men som sagt så blir det ustabilt og det
blir jo til fare for fisk o.lig.

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 08-10-05 12:11

Hejsa

http://www.malawigruppen.dk/fremstilling_af_akvariebaggrund_peter_hasbo.htm

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/baggr.asp

http://jan.boegh.net/akvarium

http://www.chamberlain.dk/?eid=2&seid=&overskr=Baggrund

http://www.ikola.dk/artikkel/alfix325/alfix325.html

Så skulle du have lidt til at komme igang. Jeg køber selv baggrundende
færdig som flatrock eller i mærket Oda.

Du kan se Oda baggrundende hos www.hyggefisken.dk

Derudover har www.flyvefisken.dk også nogle rimeligt billige baggrunde.

Held og lykke med projektet.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
www.mbuna.dk

Fra : HD

Dato : 09-10-05 14:06

Hvad med at opbyge baggrunden liggende så bliver højden ikke så voldsom
HD

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 12:50

> [...]
> trærødder der kommer ned fra oven og på bagvæggen en klippe
> baggrund med nogle huler, men som sagt så blir det ustabilt og det

Jeg har flere gange hørt om de her bagrunde i flamingo/styrofoam med alfix
klæber.... kan ikke lade være med at tænke på hvordan de bliver holdt på
plads, sådan en gang flamingo må da flyde op til overfladen....? Klæber man
den fast til bagruden med akvarie silicone, eller sætter den i spænd med
flamingo bundpladen?

MvHans

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 11-10-05 16:43

Man bruger typisk silikone eller PU-skum

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
www.mbuna.dk

Fra : BC

Dato : 24-10-05 22:26

> Man bruger typisk silikone eller PU-skum

Pas på med PU-skum det hæfter ikke ret godt på glas, i hvertfald ikke ret
længe
jeg plejer at sætte baggrunden i spænd, fylde ud med skum og hvis nødvendigt
hæfte/sikre med silikone som binder rigtig godt på PU-skum
men i øvrigt kan man fjerne en god del for at fjerne opdriften ved at smelte
eller "ætse" flamingoen væk med varme eller acetone og fylde efter med alfix

Fra : Brizz

Dato : 11-10-05 23:20

PyroStorm_DK wrote:
> [...]
> den fast til bagruden med akvarie silicone, eller sætter den i spænd med

Min sad næsten i spændt mod bund og øverste ramme. Men for lige at holde
den helt på plads brugte jeg akvarie silicone i toppen.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 10:16

Comrade Commissar wrote:

> [...]
> trærødder der kommer ned fra oven og på bagvæggen en klippe
> baggrund med nogle huler, men som sagt så blir det ustabilt og det

Overvej om det er nødvendigt at baggrunden skal være /inde/ i akvariet.
Med den pris både fisk og akvarieliter har, kan der være god fornuft i
at sætte baggrunden fast på ydersiden af akvariet.

--
Steen Suder

Fra : BC

Dato : 24-10-05 22:28

> Overvej om det er nødvendigt at baggrunden skal være /inde/ i akvariet.
> Med den pris både fisk og akvarieliter har, kan der være god fornuft i
> at sætte baggrunden fast på ydersiden af akvariet.

jeg kan kun anbefale en indvendig baggrund, det ser for det første bedre ud
og fisken ser efter min mening ud til at trives bedre
især når baggrunden har en del udhæng hvor de kan stå under