Bellinggaard
Fra : Evald Adamsen

Dato : 08-10-05 08:59

Hej
Jeg har fra Folkeregistret fået oplyst en flytning til

Bellinggaard, Højslev kommune, nuværende Køge kommune

Bellinggaard, er det en gård, eller et område eller ??
adamsen@klarupnet.dk

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 08-10-05 09:27

Du skriver ikke noget om hvornår flytningen er sket, men jeg tror der er
tale om Bellingegård, der lå i Ølby, Højelse sogn. Gården, der var en
fæstegård under Gammel Kjøgegård, blev udflyttet i 1799 og kom til at ligge
nærmere Køge (matr. nr. 10A, Ølby). Gården blev nedrevet for ikke så mange
år siden, for at give plads til det nuværende Roskilde Amts Sygehus Køge
(RASK).
Gården er udførligt omtalt i bogen (hæftet) "Ølby. En lokalhistorisk
undersøgelse fra Højelse sogn i Køge kommune. - - Landsbyen før og nu I - -
Gårde.", udgivet af Højelse sognearkiv, Køge kommune i 1989. Heri er
medtaget folketællinger fra 1787 - 1906, samt en oversigt over fæstere og
ejere. Der er også medtaget et foto af gården fra 1940.

Med venlig hilsen
Svend-Erik Lindberg

Fra : Evald Adamsen

Dato : 08-10-05 10:29

Hej
Flytningen er sket fra København til Bellinggaard 1. maj 1932 og det drejer
sig om Elfrida Bentine Christine Jensen
Født 4. april 1889 i Nørre Tranders sogn, Fleskum herred,Aalborg amt

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 08-10-05 16:10

Hej Evald.
Den omtalte bog indeholder kun afskrifter af de folketællinger, der var
tilgængelige da den blev skrevet, d.v.s. den nyeste er fra 1906. Jeg kan se,
at gårdens ejer i perioden 1931 - 1948 havde navnet Schougaard (der er ikke
angivet noget fornavn).
Hvis du har brug for yderligere oplysninger, foreslår jeg du kontakter
Højelse sognearkiv. Du kan finde mail-adressen på
http://www.koegearkiv.dk/_25489/Om+arkivet.htm

Mvh