Evigt liv
Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 03-10-05 21:28

Når noget siges at være evigt, betyder det indlysende at det ingen begyndelse har, ligevel som det ingen afslutning får.
Hvis man ikke allerede lever det evige liv, så kan man ikke håbe på at opnå "evigt liv" fremover; altså en tilværelsesform benådet med ophævelse af afslutning.

hvm
--
You only live once — and the Earth is flat.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-10-05 17:06

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man ikke allerede lever det evige liv, så kan man ikke håbe på
> at opnå "evigt liv" fremover; altså en tilværelsesform benådet med

Det kan du have ret i.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Rado

Dato : 06-10-05 20:59

On Mon, 3 Oct 2005 22:28:04 +0200, "Henrik Veber Madsen"
<hvm@mail.uni2.dk> wrote:

> [...]
>Hvis man ikke allerede lever det evige liv, så kan man ikke håbe på at opnå "evigt liv" fremover; altså en tilværelsesform benådet med ophævelse af afslutning.

Hvis du hentyder til den kristne ide om evigt liv, så tror jeg den
handler mere om den erkendelse at vi rent faktisk har evigt liv,
fremfor det at kunne opnå det. Denne indre erkendelse at vi er evige
væsener hører de højere bevidsthedstilstande til, og den kristne
"frelse" repræsenterer jo netop opnåelsen af en højere
bevidsthedstilstand. I alt fald ifølge den esoteriske kristendom.

Men det er inden for mainstream kristendommen blevet fordrejet til at
man kun kan opnå dette evige liv ved at gøre som Gud/kirken/lederne
siger. Sikkert af nogle politkere i fordums tider der her har set en
mulighed for at kunne styre masserne ved at lokke dem med det evige
liv hvis de makker ret eller det evige helvede hvis ikke de gør det.

--
Rado

....never mind reality. Reality is only a brief moment
in time that you keep repeating. - Abraham

Fra : AF

Dato : 06-10-05 22:24

Rado skrev i news:cjuak15ne9e66u3dm5un4rbmrhtuectuu4@4ax.com

[ ... ]
> Men det er inden for mainstream kristendommen blevet fordrejet [ ... ]

Det er ikke megetg duv ed om kristendom?

Men nu befinder vi os jo også i newage-gruppen

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Quark

Dato : 07-10-05 22:42

AF wrote:
> Rado skrev i news:cjuak15ne9e66u3dm5un4rbmrhtuectuu4@4ax.com
>
> [ ... ]

> Det er ikke megetg duv ed om kristendom?
>
> Men nu befinder vi os jo også i newage-gruppen

Davs Andresen - long time no see - skal jeg komme og spolere din nattesøvn?

--

Iron Boy

Fra : AF

Dato : 08-10-05 13:27

Quark skrev i news:4346eb93$0$1773$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]
> Davs Andresen - long time no see - skal jeg komme og spolere din
> nattesøvn?

Jeg har en langhåret kage der stadig står og venter på at en afhenter den

FUT dk.snak.off-topic

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 07-10-05 23:42

Rado skrev i meddelelsen ...

> [...]
>"frelse" repræsenterer jo netop opnåelsen af en højere
>bevidsthedstilstand. I alt fald ifølge den esoteriske kristendom.

Det er en distinkt mulighed, at der kræves et bevidsthedsmæssigt
kvantespring af den enkelte for at forholde sig til det evige liv som
*ikke-abstrakt* forestilling. I teorien kan enhver formodes at vælge
at betragte sin bevidsthed, ånd eller sjæl (hvadend man måtte
lægge i dette begreb), som *væsentlig* forskellig fra kroppen og
tilværelsens materielle/fysiske aspekt, og operere ud fra forestillingen
om en uafhængig, evig bevidsthed.

> [...]
>mulighed for at kunne styre masserne ved at lokke dem med det evige
>liv hvis de makker ret eller det evige helvede hvis ikke de gør det.

Evigt "liv" eller evig "død", som om der fandtes nogen tænkelig
bemyndigelse til at idømme sin næste hverken eller; uanset hvad der
måtte have været forbundet med sådanne forstillinger.

For opvakte, intelligente nutidsmennesker burde der være krystalklar
forskel mellem Gudstro og kulturel præste-/kirke-/bibeltro.

hvm
--
You only live once — and the Earth is flat.

Fra : AF

Dato : 08-10-05 13:30

Henrik Veber Madsen skrev i news:SRC1f.162$So3.11@news.get2net.dk

[ ... ]
> For opvakte, intelligente nutidsmennesker burde der være krystalklar
> forskel mellem Gudstro og kulturel præste-/kirke-/bibeltro.

Så du mener at intelligent nutidsmenneskelig Gudstro er noget som som
opvakte, intelligente nutidsmennesker i deres opvakte intelligente tilstand
selv skal sørge for at få konstrueret og dannet på deres egne præmisser.

Med andre ord: de opvakte, intelligente nutidsmennesker skaber selv deres
egen gud.

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 09-10-05 07:53

AF skrev i meddelelsen <4347bbd0$0$49020$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
>
>Med andre ord: de opvakte, intelligente nutidsmennesker skaber selv deres

Nej, du får ikke lov til at vride en kringle af et indlæg, som du ikke iøvrigt
ønsker at kommentere.

Til gengæld kan du få lov til at melde rent ud, om du refleksmæssigt
underkender tao, vedaerne, østlige og indianske dødebøger, buddhisme,
teosofi, etc., etc., som kilde til viden om guddommen.

Såfremt du har "fundet frelsen" i en bestemt kult eller sekterisk opfattelse,
ville det klæde dig om du tonede rent flag i en NG, som udtrykkeligt er
tilegnet søgende mennesker.

hvm
--
Thi der er intet skjult,som ikke skal åbenbares,og
der er intet hemmeligt,som ikke skal blive kendt.

All will be revealed.
--- Led Zeppelin, 'Kashmir'

Fra : AF

Dato : 09-10-05 09:23

Henrik Veber Madsen skrev i news:y332f.7$d72.5@news.get2net.dk

> Nej, du får ikke lov til at vride en kringle af et indlæg, som du ikke
> iøvrigt ønsker at kommentere.

Jeg kan ikke se ud af hvad du skrev, om du mener eller ikke mener at
nutidsmennesket *selv* skaber deres gud eller ikke gør det!

Det var kun dette jeg eftersøgte svar på

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 10-10-05 06:38

AF skrev i meddelelsen <4348d370$0$49020$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
>nutidsmennesket *selv* skaber deres gud eller ikke gør det!
>
>Det var kun dette jeg eftersøgte svar på

Siden du insisterer, og vi antager at dit spørgsmål ikke er absurd, så er jeg
blank: Hvordan skaber man sin egen gud?

hvm
--
You only live once — and the Earth is flat.

Fra : Knut

Dato : 10-10-05 08:51

On Mon, 10 Oct 2005 07:37:59 +0200, Henrik Veber Madsen wrote:

> Siden du insisterer, og vi antager at dit spørgsmål ikke er absurd, så er jeg
> blank: Hvordan skaber man sin egen gud?
>
> hvm

Ifølge Martin Luther er en gud det du stoler fullt og fast på og setter alt
ditt håp til. Stoler du fullt og fast på og setter alt ditt håp til
kredittkortet ditt, da har du skapt deg din kredittkortgud. Denne guden går
også under navnet Mammon.

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 11-10-05 07:30

Knut skrev i meddelelsen ...

> [...]
>ditt håp til. Stoler du fullt og fast på og setter alt ditt håp til
>kredittkortet ditt, da har du skapt deg din kredittkortgud. Denne guden går

Det var da pudsigt, at du nævner en gammeltestamentelig afgud som eksempel på
en gud man "selv kan skabe". De fleste danskere fødes ind i Mammondyrkende
familier, ligesom Mammon er den suverænt mest tilbedte guddom her: Lotto-spil
og søndagsåbent i detailhandlen er af stor vigtighed i tilværelsen; jeg ved ikke om
det er ligesådan i Norge... ;)

hvm

Fra : Knut

Dato : 11-10-05 11:36

On Tue, 11 Oct 2005 08:30:16 +0200, Henrik Veber Madsen wrote:

> Det var da pudsigt, at du nævner en gammeltestamentelig afgud som eksempel på
> en gud man "selv kan skabe".

Hvorfor er det så pussig? Dessuten brukes ordet Mommon i mange overførte
betydninger i dag.

> [...]
> og søndagsåbent i detailhandlen er af stor vigtighed i tilværelsen; jeg ved ikke om

Joda, også Norge bekrefter at Luther hadde rett her.

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Fra : Rado

Dato : 10-10-05 17:50

On Sat, 8 Oct 2005 14:30:05 +0200, "AF" <dewnull@tiscali.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Med andre ord: de opvakte, intelligente nutidsmennesker skaber selv deres

Nej, de finder bare selv ud af hvordan tingene hænger sammen i stedet
for at tro på gamle og politisk fordrejede overleveringer, der er
totalt ulogiske hvis man tænker lidt over dem. :)

F.ex er det let at regne ud at hvis vi kun har dette ene liv, og vores
frelse afhænger udelukkende af vores handlinger i selvsamme liv, så er
Gud håbløst uretfærdig. Nogle fødes f.ex. ind i en stærkt kristen
familie og opdrages i den kristen tro lige fra fødslen. Andre fødes i
et hårdt forbrydermiljø med alt hvad dette indebærer. I betragtning af
hvor meget vi bliver præget af vores miljø, hvem af dem tror du så har
de største chancer for at blive "frelst"?

Hvad med de der fødes evnesvage, eller som psykopater eller sindssyge,
og som simpelthen ikke evner at forstå budskabet der kan frelse dem?
Hvad med de vilde stammer der lever skjult i junglerne rundt omkring
hvor budskabet om Kristus aldrig når ud?

Fra : brahmamurti

Dato : 09-10-05 01:14

On Mon, 3 Oct 2005 22:28:04 +0200, Henrik Veber Madsen wrote:

> [...]
> Hvis man ikke allerede lever det evige liv, så kan man ikke håbe på at opnå "evigt liv" fremover; altså en tilværelsesform benådet med ophævelse af afslutning.

Det er nemlig helt korrekt set. vi er allerede udødelige. Forstås på den
måde, at vi ikke er vores kroppe. Kroppen er "blot" et hylster, som vi
benytter os af i vores færd/destination: Guddommelighed.

vi fleste tror dog, at vi er vores kroppe, for det er det mest umiddelbare,
så hvordan kan det være anderledes? Det er jo så noget den enkelte skal
gøre op med sig selv.

Kristus sagde, lad de døde begrave de døde. Nu ved du, hvorfor. Døden er
blot en søvn. I virkeligheden kan man ikke dø.

Læs mere om virkeligheden bag universet og Guds Vilje her: www.maitreya.org

Venlig hilsen
Brahmamurti

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 09-10-05 09:12

brahmamurti skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
>Kristus sagde, lad de døde begrave de døde. Nu ved du, hvorfor. Døden er
>blot en søvn. I virkeligheden kan man ikke dø.

De gamle ægyptere benyttede udtrykket "De taknemmelige døde" om
menneskeheden; også i de seneste par hundrede stærkt krigshærgede
år er synspunktet "...Hvis der findes et helvede, er det hér..." ofte hørt fremsat.

Det er op til vores temperament og udsyn hver især, om vi kan fordøje den
mulighed, at vi jordbundne væsner faktisk befolker det egentlige dødsrige.

hvm
--
You only live once — and the Earth is flat.

Fra : Rado

Dato : 10-10-05 18:02

On Sun, 9 Oct 2005 10:12:16 +0200, "Henrik Veber Madsen"
<hvm@mail.uni2.dk> wrote:

>De gamle ægyptere benyttede udtrykket "De taknemmelige døde" om
>menneskeheden; også i de seneste par hundrede stærkt krigshærgede
>år er synspunktet "...Hvis der findes et helvede, er det hér..." ofte hørt fremsat.

Efter min opfattelse er helvede en åndelig tilstand - den tilstand man
er i når man er fjernest fra det Guddommelige. Men da det er den indre
verden der former den ydre, er verden dermed et spejlbillede af vores
indre åndelige tilstand.

>Det er op til vores temperament og udsyn hver især, om vi kan fordøje den
>mulighed, at vi jordbundne væsner faktisk befolker det egentlige dødsrige.

Jeg tror det er op til os selv. Som Zen mesteren Ohsawa engang sagde:

"You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. "

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 11-10-05 07:30

Rado skrev i meddelelsen ...

> [...]
>er i når man er fjernest fra det Guddommelige. Men da det er den indre
>verden der former den ydre, er verden dermed et spejlbillede af vores

Nu kan man jo lige notere, at vi der sidder afslappet og relativt trygge i et
priviligeret hjørne af menneskesamfundet, primært er fjerne vidner til
helvedestilstande, og dermed udfordret, mere end noget andet, på vores
individuelle (og til dels kollektive) evne for empati.

Ifølge Martinus så er vi ganske rigtigt fjernest fra guddommen; i det mørkeste
afsnit af spiralkredsløbet, når vi befinder os i den allersidste del af dyreriget.
Døden eller "den anden fødsel" siger Martinus, er en mægtig overraskelse
der venter mennesket når jordelivet er forbi, og mellemtilstanden er at betragte
som en uundværlig ferie mellem fysiske tilværelser.

Så i det mindste så langt som Martinus er nogen autoritet, så kan man jo
vurdere hvor man synes det egentlige dødsrige er. Martinus siger det nemlig
ikke selv ligeud.

> [...]
>
>"You are the salt of the earth. You can change your destiny!
>You can give birth to a new civilization or you can create

Ja, det der til syvende og sidst er vigtigst, er at man kultiverer et udsyn, som
bedst befordrer en sund motivation til at gøre det gode; og i stigende grad
den uselviske adfærd.

hvm
--
You only live once — and the Earth is flat.