Lim og Glossy papir - Hjælp søges - Hur
Fra : Nicole

Dato : 22-09-05 17:15

Jeg skal lave nogle cd covers til en cd som skal udgives... Jeg har
lavet coveret (forside og bagside / de to indersider) på to forskellige
stykker glossy fotopapir... Og nu skal det limes sammen!!!

Hvilken lim kan bruges på glossypapir så det holder??

Jeg ligger inde med:
Limstifter
Skolelim (Til papir mm)
Vinyllim (Til papir, stoffer, træ mm)

Har fået anbefalet:
Dobbeltsidet tape - Tror det bliver noget sjusk
Kontaktlim - Tror det ødelægger papiret
Trælim - Tror igen det ødelægger papiret
Hobbylim - Måske det kunne bruges??

Hjælp søges, da coveret skal samles i morgen

Nicole

Fra : Niau

Dato : 22-09-05 21:04

"Nicole" <nila@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Trælim - Tror igen det ødelægger papiret
> Hobbylim - Måske det kunne bruges??
>
> Hjælp søges, da coveret skal samles i morgen

Hej Nicole...

Jeg ville tage limstiften. Den er ikke så våd og så er den meget nemmere at
have med at gøre. Om din limstift så gider at lime er et andet spørgsmål ;)
Held og lykke med det.

mvh Thanh Nhi N.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 21:26

> [...]
> glossy fotopapir... Og nu skal det limes sammen!!!
>
> Hvilken lim kan bruges på glossypapir så det holder??

Prøv dog dem alle på papir du ikke skal bruge, og se hvad der fungerer
bedst.

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Nicole

Dato : 22-09-05 22:21

> Prøv dog dem alle på papir du ikke skal bruge, og se hvad der fungerer
> bedst.

Tak for hjælpen
Jeg spurgte jo mere for at høre, om andre havde prøvet det, og kunne
anbefale en lim

men jo, det er en mulighed, er dog også gået igang med det. Men jeg
synes det flydende lim er en anelse langsom om at tørre

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 02-10-05 15:06

> [...]
>
> men jo, det er en mulighed, er dog også gået igang med det. Men jeg synes
> det flydende lim er en anelse langsom om at tørre

Hej.

Nu er det jo nok for sent, men som gammel bogbinder, skelner men mellem lim
og klister,
lim danner en hinde, klister tørre ud, klister er det bedste til papir, lav
dit klister selv:
1 kop hvedemel, 3 kopper vand, 1 spsk. allun, så holder det, kog det som
det var havregrød. Smør på det ene papir ( husk når du smøre på papiret,
altid fra midten og ud, aldrig på langs af papiret), læg det i pres med rent
papir på begge sider, en plade på, så der er jævnt pres, læg evt. nogle
bøger på, lad det tørre til næste dag.

Kurt J.
Odense

Fra : Nicole

Dato : 04-10-05 13:23

Kurt E. Jensen wrote:

> [...]
> papir på begge sider, en plade på, så der er jævnt pres, læg evt. nogle

Hej Kurt

Det var min kære svigerfar som skulle have lavet coverne, og han har
"selvfølgelig" "ødelagt" dem Så nu skal vi forfra...

Det lyder meget spændende, det du beskriver, og tusind tak for din
hjælp, for vi orkede næsten ikke at skulle lime 25 eksemplarer mere, for
at opdage, at det nok heller ikke virker...

Men du ved vel hvad du snakket om

3 spørgsmål...
1. Hvad er allun, og hvor køber jeg det?
2. "Kog det som var det havregrød"... Min havregrød brændte altid på, så
hvor længe vil du mene det skal have? Skal det bare være "tykt" eller hvad?
3. Jeg tror allerede jeg havde regnet den ud, med at skulle fra midten
af papiret og så ud... Men hvordan? Jeg plejer at bruge en pensel selv,
men kan jeg det, i dette tilfælde? Og nu skriver du, at jeg IKKE må gøre
det på langs af papiret - Hvorfor? Og hvordan skal jeg så gøre det, som
en "sol" fra midten og ud?

Men tudin tak, og håber du vil svare igen... Første omgang blev jo
ødelagt, så nu er det på den igen
Svigerfar havde brugt noget som hed; Lyma-A, lim, kender det ikke, men
det duede i hvert fald ikke - og så præsterede han, at sætte en milliard
fingeraftryk på coverne

Nicole

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 04-10-05 14:40

> [...]
> kan jeg det, i dette tilfælde? Og nu skriver du, at jeg IKKE må gøre det
> på langs af papiret - Hvorfor? Og hvordan skal jeg så gøre det, som en

Allun kan købes hos matrialisten, det er et pulver, kan du ikke få det, så
brug atamon,
Kom melet i en skål, hæld vand ved, det skal være som youghurt, kog det
under omrøring, bliver det for tykt så kommer du bare mere vand i,
allun/atamon, forhindre at det rådner, det kan nu holde i ca, en uge.
Man smører fra midten og ud, fordi hvis du smører på langs, så kommer der
klister på forsiden, med fare for at det hænger i, samt laver pletter på
forsiden, brug en bred pensel, man smører 2-4 stykker ad gangen, det er for
at papiret skal strække, hvis du ikke lader det strække sig, krøller det, nu
lægger du de to stykker papir sammen, stryger på papiret for at presse
luften ud, læg dem i pres mellem rent papir, husk ikke at smøre for tykt på.
det er også vigtigt at det lægges i pres, klister er det bedste til papir,
Lyma-A lim kan ikke bruges, papiret får ikke mulighed for at strække.
Hold i kanten af papiret flugt i de to øverste hjørner, læg det ned på det
andet stykke papir, stryg på papiret, evt, læg et rent papir på når du
stryger.

Hilsen Kurt j

Du er velkommen til at ringe 66104821 hvis du har yderlige spørgsmål.

..