Indsigtning af sigtekikkert
Fra : Lasse Holm

Dato : 19-09-05 13:26

Hej NG

Jeg plejede at indsigte sigtekikkerten når jeg havde monteret en ny
eller ændret noget. Der stod en parabolantenne 200-300 meter væk som
jeg centrerede i løbet, hvorefter jeg justerede sigtekikkerten ind
efter den. Nu er jeg flyttet, og mangler en passende parabolantenne.
Jeg mener at have set et indlæg her i gruppen for længe siden, hvor
det blev anbefalet at sigte ind på 30-40 meter. der var en beregning
hvor bl.a. montagehøjden indgik. Er der nogen der kender formlen og
kan hjælpe? Jeg ved godt der skal indskydes efterfølgende, men det er
meget nemmere når de første skud sidder temmelig tæt på målet.

Fra : JK

Dato : 19-09-05 14:27

On 19 Sep 2005 12:25:41 GMT, Lasse Holm
<lasselasseholm@fjerndettehotmail.com> wrote:

> [...]
>kan hjælpe? Jeg ved godt der skal indskydes efterfølgende, men det er
>meget nemmere når de første skud sidder temmelig tæt på målet.

Så indviklet er det vel ikke.

Det vigtigste er at få riflen spændt fast. Så finder du et eller andet
veldefineret objekt et sted, - du kigger igennem løbet. Hvor langt væk
er vel først og fremmest afgjort af dit syn.

Dernæst stiller du trådkorset på samme objekt.

Men hvis det skal være indviklet og godt. Så kan du tage kuglens
ballistik med i betragtning. Kuglens bane vil måske krydse en lige
linie ved 50 og 150 meter, og derfor er det måske hensigtsmæssigt at
stille ind på 50 meter.

Men denne justeringsmetode er dog en grovindstilling.

;-/

mvh

John

Fra : Kito

Dato : 20-09-05 06:34

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stille ind på 50 meter.
>
> Men denne justeringsmetode er dog en grovindstilling.

Jeg vil lige suppelere John og sige at det er måden at gøre det på. Metoden
er faktisk ikke så grov, for hvis kikkerten sidder 4 cm over løbet og
linierne er sammenfaldende på 50 og 150 meter. vil fejlmargien højst være 4
centimerer.
Ud til de 50 meter kan den ikke komme over 4 cm og da der er 100 meter
mellem de 2 sigtelinier vil den heller ikke komme over 4 cm. Snare mindre da
hastigheden falder.
Dette regnestykke gælder kun hvis skiven står på de 50 eller 150 meter.
Der skal selvfølgelig tages højde for løbets svingninger, som er en hel
anden historie og som kan få forskelliget ladede patroner til at opføre sig
helt forskelligt.

vh
Poul

Fra : Lasse Holm

Dato : 21-09-05 02:36

Tak for de velmente betragtninger, men sigtelinier er rette
linier, og da de ikke er paralelle, kan de kun krydses på en
afstand. Det var lidt hjælp til at beregne denne afstand jeg søgte.

Fra : Kito

Dato : 21-09-05 07:02

"Lasse Holm" <lasselasseholm@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tak for de velmente betragtninger, men sigtelinier er rette
> linier, og da de ikke er paralelle, kan de kun krydses på en
> afstand. Det var lidt hjælp til at beregne denne afstand jeg søgte.

Hej Lasse jeg forstår ikke lige dit svar. Sigtelinien vil blive krydset 2
gange. Kikkerten ligger oven på riflen og ved skud vil kuglen søge opad og
krydse ved ca 40/50 m og ned igen ved ca 140/150m. Afstandende kan også være
anderledes, det afhængel af ballestikken for den enkle patron.
Hvis du ser på en æske patroner, kan du se hvor de krydspunkter er ud fra en
given indskydningsafstand.
(Det gælder med sikkerheds normastrænings ammunitiun.)

vh
Poul

Fra : Farum 9300

Dato : 21-09-05 09:22

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> given indskydningsafstand.
> (Det gælder med sikkerheds normastrænings ammunitiun.)

I snakker forbi hinnanden.

Lasse taler om at den vertikale og den horisontale linie kun mødes et sted,
og det er på sigtelinien.

Hvor du Poul er et skridt videre, og taler om de 2 punkter hvor kuglebanen
krydser sigtelinien.

I kraft af at sigtelinien er lige og kuglebanen er krum. og idet kuglen
forlader piben under sigtelinien vi den bevæge sig opad, krydse sigtelinien,
for så senere at falde ned igennem sigtelinien igen.

Jeg kender ikke til en formel til at beregne dette, plejer at sætte en skive
op på eks. 20 meter, fastgøre riffel så man kan se midten af skiven igennem
løbet, kikkerten justeres så ind efter midten af skiven, der prøveskydes,
justeres, hvorefter man kan flytte ud til den afstand man ønsker at indskyde
på.

Med venlig hilsen

Torben Farum 9300 Sæby

Fra : Lasse Holm

Dato : 21-09-05 11:39

Nnnjaaaaj. Vertikal og horisontal er nok lige at overdrive lidt
mere end det fremmer forståelsen. Vi kan da starte med at blive
enige om, at det ikke i første omgang er kuglebane og ballistik
jeg er ude efter, jeg har jo ikke tænkt mig at plaffe huller i
naboens parabolantenne.

Men hvis sigtelinien gennem kikkerten er vandret, så skal
kernelinien gennem løbet have en lille vinkel opad, og da de to
linier kun mødes et sted, vil den afstand man vælger at opstille
skiven på bestemme vinklen, når kikkerten er justeret ind.

Den afstand er nødt til at være kortere end de 50 meter hvor
projektilet til sin tid krydser linien, da projektilet jo er
påvirket af tyngdekraften hele vejen, men er afstanden virkelig
kun 20 meter?

I må undskylde hvis det virker lidt nørdet detteher, men jo mere
nøjagtigt man kan indjustere dette hjemme i stuen, des færre
frustrationer giver det at indskyde når først man kommer på
skydebanen, det er jo lidt spildt at se de første skud gå i
jordvolden.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 21-09-05 13:54

On 21 Sep 2005 10:39:17 GMT, Lasse Holm <lasselasseholm@fjerndettehotmail.com>
wrote:

> [...]
>frustrationer giver det at indskyde når først man kommer på
>skydebanen, det er jo lidt spildt at se de første skud gå i

Som du også er inde på, kan det at "kigge løbet af" kun bruges som en hjælp
til at grovindstille kikkerten. Ingen riffelløb er helt lige, og hvis løbet er
blot en smule skævt vil træfpunktet ikke falde sammen med det sigtede punkt - og
her ser vi helt bort fra svingninger og rekyle. Når bøssemageren bruger en
kollimator til at grovjustere en kikkert ved montering, påvirkes denne ikke af
et evt. skævt løb, da koallimatoren er parallel med den yderste del af løbet.

Selv plejer jeg at justere efter toppen af en vejafmærkningspæl på en
nærliggende vej - det er som regel nok til at skuddet sidder inden for et A4 ark
på 100m... blot håber jeg ikke at nogen af billisterne ser mig når jeg udfører
stuntet
--
- JN -

Fra : Lasse Holm

Dato : 21-09-05 16:51

Ha-ha. Har selv tænkt lidt over det der med mulige tilskuere. Vi
har haft et par episoder her i Nuuk for nylig hvor folk har skudt
ud af vinduerne. Det var jo ikke sjovt hvis politiet lige
pludselig stod og bankede på.

Den ene var forresten en stangberuset kvinde der var sur på sin
eksmand. Hun ramte ham i skulderen med en salonriffel på 140
meters afstand. Helt godt ramt i betragtning af hendes tilstand.

Fra : Lasse Holm

Dato : 21-09-05 18:34

> [...]
>til at skuddet sidder inden for et A4 ark
>på 100m... blot håber jeg ikke at
>nogen af billisterne ser mig når jeg udfører

Men indenfor et A4 ark på 100 meter er da også meget fint, så
bliver det jo få klik der mangler.

Må jeg spørge på hvilken afstand din vejafmærkningspæl står ?

Jeg har tænkt på at fremstille en cirkelrund plade i passende
diameter, så den kan centreres i løbet ligesom når man skyder med
dioptersigte, så tror jeg nemlig det kan gøres temmelig
nøjagtigt. ...men der var lige det der med afstanden.

Fra : JSC-privat

Dato : 21-09-05 19:10

> [...]
> dioptersigte, så tror jeg nemlig det kan gøres temmelig
> nøjagtigt. ...men der var lige det der med afstanden.

Hej Lasse

Prøv at se på http://www.norma.cc/ under ballistik. Her kan du prøve med
forskellige typer ammunition og kikkert højde i forhold til piben

Mvh..

Jørgen