Lyddæmpere
Fra : Buhl

Dato : 07-09-05 09:06

Jeg må lige komme med et lille opstød - inspireret af tråden omkring
luftgeværer, hvor et spørgsmål om lyddæmper dukkede op.

Hvorfor fanden lyddæmper ikke er tilladt for jagtrifler ??? Der er jo ikke
tale om filmverdenens "plink-plink"-lyd hvor en ti øre falder i en
kaffekop - jagtriflers projektiler bryder lydmuren og laver et overlydsbrag
der i sig selv er højere end knaldet fra eks. salonrifler. Lyddæmpere på
jagtrifler vil sænke braget fra ca. 150-160 dB i skudøjeblikket til omkring
130dB - hvilket "stadig" er smertegrænsen, og mere end hvad det kraftigste
teenagestereoanlæg kan præsetere - fordelen er at vi jægere blot ikke bliver
nær så døve af vores hobby - selv det mest hørehæmmede stykke vildt vil høre
braget flere kirkesogne væk.

I Sverige er det muligt for høreskadede jægere at få dispensation til
lyddæmper, så deres hørelse ikke forringes yderligere.
Hvad siger I ?

mvh.
Hans Houmøller
(Jæger OG musiker=dobbelt udsat

Fra : Erik Prestmo

Dato : 07-09-05 14:37

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
>
> I Sverige er det muligt for høreskadede jægere at få dispensation til
> lyddæmper, så deres hørelse ikke forringes yderligere.

I Norge er lyddemper i fritt salg til alle som har behov for en dvs alle som
har våpenkort for et eller annet våpen.

Man bare viser våpenkort i butikken og går ut med lyddemper.

Slik burde det også være i Danmark.

På tide å skifte politikere?

ErikP

Fra : Anders Bystrup

Dato : 07-09-05 15:05

> På tide å skifte politikere?

Ja det ville da være dejligt med en fornuftig våbenlov - noget i retning
af en sætning: Hvis du er straffet for XXX eller værre forbrydelse så må
du ikke - eller frit valg på alle hylder (Evt. særlig tilladelse til
fullauto / 20mm+)

Men det er der nok desværre ikke megen chance med den flok politikere vi
har nu :(

/Anders

Fra : Erik Prestmo

Dato : 07-09-05 17:26

"Anders Bystrup" <anders@XXXXXX.redakula.net> skrev i melding

> [...]
> fullauto / 20mm+)
>
> Men det er der nok desværre ikke megen chance med den flok politikere vi

Muligen hadde det blitt bedre om man hadde tilstrebet et lignende system
som i USA:

Den som taper valget tar med seg hele sin administrasjon og rømmer til Texas
eller Arkansas..... Clean House!

Som det er nå i skandinavia, har det blitt en livslang arbeidsoppgave å
administrere de ulike nivåer i stats, fylkes og kommune-administrasjon.

Politikerne kommer og går, grå enminenser trekker de lange linjer og legger
langsiktige planer. Dermed har de mye større innflytelse enn landets
regjering.....

Enten det, eller som i de latinske land, Frankrike feks, hvor oppmaganisert
misnøye eksploderer meg jevne mellomrum, vi er for saktmodige her oppe i
nord!

ErikP

Fra : Anders Bystrup

Dato : 08-09-05 16:07

> Som det er nå i skandinavia, har det blitt en livslang arbeidsoppgave å
> administrere de ulike nivåer i stats, fylkes og kommune-administrasjon.

Speaking of USA...

Måske vi skulle overveje termlimits i skandinavien?
Flere steder i usa har de indført at politikere er begrænset til at
sidde f.eks. max 8 år...

/Anders

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-09-05 19:04

> Speaking of USA...
>
> Måske vi skulle overveje termlimits i skandinavien?
> Flere steder i usa har de indført at politikere er begrænset til at
> sidde f.eks. max 8 år...

faktisk er administratorene, de umælende, grå eminenser, som sitter bak og
trekker i alle tråder, filtrerer hva politikerne får på borrdet foran seg,
og trekker konklusjoner og de lange linjer et MYE større problem i hele
skandinavia! Der burde det absolutt vært termlimits. De burde gå automatisk
sammen med politikerne som innsatte dem, og de burde absolutt kun sitte på
åremål, feks 4 år......

Det burde slett ikke være en livslang oppgave å adminstrere et offentlig
embede!

EP

Fra : Klaus Fogh

Dato : 08-09-05 19:18

"Erik Prestmo" <erikprestmo@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> åremål, feks 4 år......
>
> Det burde slett ikke være en livslang oppgave å adminstrere et offentlig

Måske skulle man overveje at sætte en lyddæmper på Erik Prestmo så man slap
for hans dybt, dybt reaktionære kommentarer som intet har med jagt at gøre.
Jeg tror ikke at der er mange i Danmark der ønsker sig amerikanske tilstande
for så vidt angår våbenlovgivning.

M.v.h. klaus fogh

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-09-05 20:24

"Klaus Fogh" <klaus.fogh@get2net.dk> skrev i melding

> [...]

gøre.
> Jeg tror ikke at der er mange i Danmark der ønsker sig amerikanske

Du er offentlig ansatt administrator?
Forståelig!

ep

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-09-05 12:47

Svaret frsa Klaus kom feil, til min private adresse.

Han bekrefter at han gråter for sin personlige jobb, han er jo offentlig
ansatt.....

Strek fra min side her, så kan den totale roen atter senke seg i dansk jakt,
det er ikke akkurat noen overveldende aktivitet her!

EP

> kommune-administrasjon.

> og
> seg,
> på

> slap
> gøre.
> tilstande
>
> Du er offentlig ansatt administrator?
> Forståelig!
>
> ep

Fejl, -offentlig ansat leder!
Og igen, igen, dette er et jagtforum og dine udgydelser kan du fremføre på
f.eks. dk.politik eller måske snarere dk.snak.mudderkastning.
Jeg ser at i også selv har et forum for slige ting i Norge;
no.samfunn.politikk.vaapen. Og lad så "roen" sænke sig over dansk
våbenlovgivning

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Klaus Fogh

Dato : 11-09-05 13:17

> "Klaus Fogh" <klaus.fogh@get2net.dk> skrev i melding

> [...]
Fejlsendt som privat svar i første omgang som Erik Prestmo forklar
ovenfor, -derfor her mit indlæg til gr.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-09-05 17:56

Jeg har IKKE bedt om å få privat mail som svar fra deg på en diskusjon som
foregår i et åpent forum!

Hold deg UNNA mailboksen min!

Og pass på slik at det ikke er egeninteressen som styrer all logik!

Erik Prestmo

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-05 18:12

Erik Prestmo wrote:
> Jeg har IKKE bedt om å få privat mail som svar fra deg på en diskusjon som
> foregår i et åpent forum!

Klaus indrømmer også at det var en fejl.
Jeg synes du skulle hidse dig lidt ned.

> Hold deg UNNA mailboksen min!

Så kunne du dølge din email-adresse når du skriver i et åbent forum.

mvh
Peter

PS. Jeg er ikke offentligt ansat.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-09-05 19:08

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i melding

> Klaus indrømmer også at det var en fejl.
> Jeg synes du skulle hidse dig lidt ned.

Du har aldri sett meg opphisset, tro meg!

> Så kunne du dølge din email-adresse når du skriver i et åbent forum.

Nope, en må forutsette at folk har såpass aalminnelig folkeskikk, både
ovenfor meg (jeg tåler det nok!) og gruppen at de fører diskusjonen her!

ErikP

Fra : Peter Weis

Dato : 11-09-05 21:15

Erik Prestmo wrote:

> Du har aldri sett meg opphisset, tro meg!

Jeg har aldrig set dig.
Men jeg noterer at majusklerne sniger sig ind i dit indlæg. Det er i
almindelighed et dårligt tegn.

mvh
Peter

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-09-05 23:08

> Jeg har aldrig set dig.
> Men jeg noterer at majusklerne sniger sig ind i dit indlæg. Det er i
> almindelighed et dårligt tegn.

Aaaah! du misforstår Peter! Som certifisert fjeldabe, er det litt av et
spetakkel, tro du meg!

Kjøp deg nå en lyddemper, før det er for sent.

EP

Fra : Peter Weis

Dato : 08-09-05 19:24

Anders Bystrup wrote:

> Måske vi skulle overveje termlimits i skandinavien?
> Flere steder i usa har de indført at politikere er begrænset til at
> sidde f.eks. max 8 år...

Ligesom Enhedslisten og VS?

mvh
Peter

Fra : Buhl

Dato : 08-09-05 14:19

"Erik Prestmo" <erikprestmo@c2i.net> wrote in message
> [...]
> som
> har våpenkort for et eller annet våpen.
>
> Man bare viser våpenkort i butikken og går ut med lyddemper.

At det er på tide at skifte politikere her i landet er der en del der peger
på - men jeg tror ikke at en venstre/midt-regering vil hjælpe meget i
forhold til vores nuværende højre/højre-regering
Reglerne om lyddæmper har eksisteret længe, hvor længe ved jeg ikke, men de
står at finde i en af min fars jagtbøger fra 60'erne - og har således været
gældende under adskillige regeringer - til både den ene og den anden side.
Måske var det på tide med en opfordring til rette minister.....

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Lasse Holm

Dato : 23-09-05 13:57

>Reglerne om lyddæmper har eksisteret
> [...]

Jeg er helt sikker på, at lyddæmpere oprindeligt blev forbudt for
at gøre det sværere for krybskytterne at udøve deres virke, og
gøre det nemmere for godsejernes personale at fange forbryderen.
Siden dengang har vi haft 11. september 2001 og en hel del andre
terrorangreb rundt omkring, så vi ser nok ikke lempelser på dette
område foreløbig, selvom begrundelsen er skiftet.

En anden ting er, at både lovgivningen og den danske jægerstand
efter min mening er alt for konservativ. For at give et eksempel
kan jeg nævne forbudet mod at skyde før solopgang. Med de
sigtekikkerter alle har monteret nu om dage kan man sagtens afgive
forsvarlige skud længe før solopgang. Mange har gjort det i
udlandet, men i Danmark er forargelsen tårnhøj når det sker, se
bare side 155 i Jæger 09-2005. Da rådyrbestanden aldrig har haft
det bedre var det da på tide at ændre dette, ligesom brunstjagt på
bukkene i august kan indføres helt uden at skade bestanden.