Et par fuglebilleder
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 26-08-05 14:20

Jeg syntes lige jeg vil vise jeg et par billeder af isfuglen som jeg har
taget.

http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050820_isfugl3333_800.jpg

http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050820_isfugl3390_800.jpg

mvh
Gerner Majlandt

Fra : .J.S...

Dato : 26-08-05 19:53

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes lige jeg vil vise jeg et par billeder af isfuglen som jeg har
> [...]

Blærerøv !

Fra : Thor

Dato : 26-08-05 20:42

Hej Gerner

Respekt, siger jeg bare.
Flotte billeder af min yndlingsfugl!

mvh Thor

Fra : LT

Dato : 26-08-05 21:08

Flotte billeder..er grøn af misundelse...

vh tl

Fra : uh

Dato : 27-08-05 09:13

W A U W................hvor fandt du dem?
mvh uh

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 09:33

Gerner Majlandt wrote:

> Jeg syntes lige jeg vil vise jeg et par billeder af isfuglen som jeg har
> [...]

Husk at fortælle folk, at billederne er taget fra et fotoskjul. Og
at isfugle har et territorium og bestemte grene, der er deres faste
fiskepladser, hvor de sidder og overvåger vandløbet, og hvis man
spotter nogle af disse pladser, så kan man opstille et fotoskjul så
det står optimalt i forhold til fiskepladsen.

Dermed ikke sagt, at det er nemt, isfuglen skal først vænne sig til
fotoskjulet, og man skal i mange timer sidde helt muse-stille i
skjulet, og vente på det heldige øjeblik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thor

Dato : 27-08-05 13:56

Hej Niels

Må vi også at se dine isfuglebilleder

mvh Thor

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 18:42

Thor wrote:

> Hej Niels
>
> Må vi også at se dine isfuglebilleder

Jeg har ikke tålmodighed til at sidde i et fotoskjul, og der findes
vist ikke lokaliteter med isfugle i Nordsjælland...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 27-08-05 22:59

> [...]
> fiskepladser, hvor de sidder og overvåger vandløbet, og hvis man spotter
> nogle af disse pladser, så kan man opstille et fotoskjul så det står

Det er ingen hemmelighed at jeg har siddet i et fotoskjul for at tage
billederne og som du siger benytter isfugle flere faste fiskepladser, og jeg
har jo også brugt meget tid på at finde nogle af de fiske pladser den
benytter mest, når jeg sidder i teltet kan jeg jo høre når den benytter
nogle at de andre pladser, og så sidder man jo bare og håber den også vil
benytte den jeg sidder ved mens jeg er der.

jeg tror dog at de fleste ornitologer og fuglekiggere godt ved at man bruger
fotoskjul til fuglefoto, jeg bruger f.eks også slørringsnet når jeg tager
foto af vadefugle på stranden m.m..

mvh
Gerner

Fra : Max

Dato : 27-08-05 23:55

Hej Gerner

> jeg tror dog at de fleste ornitologer og fuglekiggere godt ved at man
bruger
> fotoskjul til fuglefoto, jeg bruger f.eks også slørringsnet når jeg tager
> foto af vadefugle på stranden m.m..

Det er tilsyneladene ikke alle steder isfuglen er lige sky, jeg fiskede på
et tidspunkt i en lille å her i nærheden hvor der også holdt et isfuglepar
til, og der kunne jeg fint sidde og drikke kaffe mens jeg betragtede dem
fiske mindre end 15 m. væk uden de tog notits af mig.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-05 08:06

Max wrote:

> [...]
> til, og der kunne jeg fint sidde og drikke kaffe mens jeg betragtede dem
> fiske mindre end 15 m. væk uden de tog notits af mig.

Fugle har vidt forskellig sikkerhedsafstand, i min have oplever jeg,
at solsorten, gråspurve, musvitter og grønirsken først flygter, hvis
jeg kommer tættere på end ca. 5 meter.

Og ude i naturen, der har jeg erfaret, at alle rovfugle fortrækker,
hvis der er mennesker inden for en halv kilometers afstand, de kan
dog sidde i et træ langs vejen, hvor bilerne suser tæt forbi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max

Dato : 28-08-05 10:30

Hej Niels

> Fugle har vidt forskellig sikkerhedsafstand, i min have oplever jeg,
> at solsorten, gråspurve, musvitter og grønirsken først flygter, hvis
> jeg kommer tættere på end ca. 5 meter.

Ja, her i haven spiser de krummer på morgenbordet før vi
rejser os og går.

> Og ude i naturen, der har jeg erfaret, at alle rovfugle fortrækker,
> hvis der er mennesker inden for en halv kilometers afstand, de kan
> dog sidde i et træ langs vejen, hvor bilerne suser tæt forbi...

Ja, områderne langs motorvejene er snart et af de bedste områder
at kikke på fugle, der er et enormt liv. En dag kørte jeg forbi en
musvåge der sad på byttet i vejkanten og spiste, den var fuldstændig
uanfægtet af kørende biler, reagerede kun hvis bilen stoppede.

Mvh Max

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-08-05 10:43

Max skrev:

> Ja, her i haven spiser de krummer på morgenbordet før vi
> rejser os og går.

Så tæt kommer fuglene ikke til mig. Men at sidde 1,5-2 meter fra
foderpladsen, det generer ikke de fleste af fuglene.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : LT

Dato : 27-08-05 09:54

NRE

Som gammel fuglekigger og fotograf kan jeg udmærket forestille mig
optagelsesbetingelserne, men det ændrer ikke, at billederne er fremragende-
også selvom der skulle være anvendt et "5000mm f2" objektiv...jeg ville
ønske det var mine billeder..men isfugle er sjældne her i Nordjylland.

Dyb respekt for GM's billeder!

TL

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 18:39

LT wrote:
> [...]
> også selvom der skulle være anvendt et "5000mm f2" objektiv...jeg ville
> ønske det var mine billeder..men isfugle er sjældne her i Nordjylland.

Jeg har allerede givet Gerner Majlandt god kritik, da han postede
henvisninger til billederne af isfuglen i fotogruppen.

Og her i ornitologi-gruppen synes jeg det er vigtigt, at man i
forbindelse med den slags billeder oplyser fremgangsmåden med
fotoskjul...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 27-08-05 23:27

> Og her i ornitologi-gruppen synes jeg det er vigtigt, at man i forbindelse
> med den slags billeder oplyser fremgangsmåden med fotoskjul...

I dette tilfælde må jeg give dig ret Niels, for at andre kan lære af den
slags billeder et det på sin plads at fortælle hvordan billedet er taget,
elles kan vi andre jo ikke blive klogere.
Gerner flotte billeder, kunne du ikke tage et billed af det anvendte
fotoskjul ? og så post det ?

Peter Michael Nielsen

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 27-08-05 23:33

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Gerner flotte billeder, kunne du ikke tage et billed af det anvendte
> fotoskjul ? og så post det ?

Hej Peter
Det kan ses her, hvor jeg også har købt det:
http://www.cabelas.com/products/Cpod0004801.jsp

mvh Gerner

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-05 07:55

Gerner Majlandt wrote:

> Det kan ses her, hvor jeg også har købt det:
> http://www.cabelas.com/products/Cpod0004801.jsp

Et fotoskjul behøver ikke at være dyrt, se flg. link:
http://www.armyvarer.dk/product.asp?product=572 - dette telt kan
nemt modificeres så det kan fungere som fotoskjul.

Det er ikke engang vigtigt, at fotoskjulet er grønt eller
camuflage-farvet, det handler bare om, at gemme sig i noget, der
ikke har facon som et menneske, fugle er f.eks. ikke bange for biler
og traktorer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max

Dato : 28-08-05 10:32

Hej

> [...]
> camuflage-farvet, det handler bare om, at gemme sig i noget, der
> ikke har facon som et menneske, fugle er f.eks. ikke bange for biler

Har set flere tilfælde af folk der har brugt store papkasser, nemt
og billigt, bare uegnet i regnvejr.

Mvh Max

Fra : Torben Wridt

Dato : 28-08-05 12:49

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes lige jeg vil vise jeg et par billeder af isfuglen som jeg har
> [...]

Kære Gerner!
MUM......, hvor smukt! Det giver karakteren 13(med pil opad)!
Ka' du skrive lidt om det anvendte udstyr??

Mvh!
Torben

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 28-08-05 19:58

"Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
> Kære Gerner!
> MUM......, hvor smukt! Det giver karakteren 13(med pil opad)!
> Ka' du skrive lidt om det anvendte udstyr??

Hej Torben
Billederne er taget med et Canon 20D + 300mm optik (300L f/4 IS USM) + 1,4x
extender = 420mm samt et fotoskjul

mvh Gerner

Fra : Ewan

Dato : 31-08-05 00:25

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes lige jeg vil vise jeg et par billeder af isfuglen som jeg har
> [...]

Waauuw et par flotte billeder..!

Undskyld min barnlige begejstring, men jeg tror da aldrig jeg har set
flottere billeder af denne smukke fugl.