gammel nymfeparakit - dårligt øje
Fra : uh

Dato : 22-08-05 22:34

.....er der mon nogen som har lidt kendskab til ovenstående? vores 23-24
årige nymfe-han sad en morgen og havde svært ved at åbne det ene øje. I
løbet af nogle dage blev pupillen i det uigennemsigtigt, nærmest som når
mennesker har grå stær.

Nu er det samme desværre sket med det andet øje, og fuglen er nærmest blind,
kan måske skelne mellem lys og mørke. Hvad kan det være, infektion ligner
det egentlig ikke synes jeg og har nok ikke meget tillid til at nogen
dyrlæge kan hjælpe. Er der nogen som kan give en forklaring på dette - det
virker ikke som om han er egentlig syg, men det tager jo tid at lære livet
at kende som blind, og finde rundt i buret uden synssansen. Han har aldrig -
i den tid vi har haft ham - kunnet flyve, men bevæger sig
klatrende/kravlende rundt på siderne af buret.

Vores bedste gæt er måske, at der er tale om blodpropper i øjnene - er det
mon helt irrelevant?

Mvh uh

Fra : news.orangenet.dk

Dato : 23-08-05 12:14

Hej

Prøv dette link,
http://www.fugleforum.dk/fugleinfo/doctor/index.php#sjaelland

Det indeholder også dyrlæger på fyn og i Jylland. Disse dyrlæger har
speciel
viden om fugle.

Hilsen Vibeke
www.fugleforum.dk

Fra : uh

Dato : 26-08-05 10:10

"news.orangenet.dk" <NOSPAMvib@jafnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.fugleforum.dk/fugleinfo/doctor/index.php#sjaelland
>
> Det indeholder også dyrlæger på fyn og i Jylland. Disse dyrlæger har

Tak for dit link. Jeg har nu fundet frem til og konfereret med en bog om
stuefugle, der skriver om grå stær, der kan komme af alderdom og
vitaminmangel og vurderer at fuglen bør aflives. Der står dog ikke noget om
den pludselige indtræfning af dette, som er tilfældet her.

Min egen vurdering er herefter, at så længe jeg kan se at fuglen har glæde
af livet, som blind, spiser og danser, skal han have lov at afslutte det
naturligt. Jeg vil tro at han efterhånden bliver mere afkræftet og træt, og
som gamle mennesker så dør stille og roligt i eget hjem/bur, og det vil jeg
synes er mere værdigt end at skræmme ham ved transport og aflivning i en
stresset tilstand. Samtidigt vil det nok være bedre for hunfuglen som
allerede nu kan se hannens adfærd forandret.

Venlig hilsen uh

Fra : uh

Dato : 27-10-05 21:02

Jeg kan fortælle evt. interesserede, her et par måneder efter, at Kaj, vores
nympeparakit eller nymfekakadu, nu har det godt igen.

Tiden har åbenbart hjulpet på tingene, således at han igen kan se, om ikke
som tidligere (det er jeg nemlig ikke sikker på), så i hvert fald godt nok
til at han selv kan finde vandbeholderen, og dermed ikke er afhængig af at
jeg stikker et stykke agurk hen under hans næb, så han kan slukke tørsten på
den måde. Desuden kan hans mage ikke koste så meget rundt med ham som i hans
blinde periode, nej, der var skam ingen nåde, hun udnyttede situationen til
egen fordel og han måtte tit en tur ned af pinden, når hun skubbede ham væk
for selv at få det bedste foder.

Nu er de grå pletter tilsyneladende væk fra begge hans øjne, og jeg er glad
for at jeg ikke måtte gå den tunge vej til dyrlægen for at give ham en
farvelsprøjte.

Hvad der var/er sket kan man jo så gætte på. Måske blodpropper som har
opløst sig gennem tiden?

Nogen som ved mere end jeg er yderst velkomne til at give deres besyv med.

Med venlig hilsen uh

Fra : news.orangenet.dk

Dato : 02-11-05 07:27

Hej

Jeg ville kontakte en fugle kyndig dyrlæge, du kan se landet fuglekyndige
dyrlæge på denne liste
http://www.fugleforum.dk/fugleinfo/doctor/ De vil muligvis kunne give dig
et
svar ud fra beskrivelsen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 18-11-05 16:17

Fra : Aksel Petersen

Dato : 18-11-05 16:28

> ikke
> nok
> at
> tørsten
> hun

> med.

Hejsa!
Det var da dejligt at høre, at hans øje er blevet meget bedre.
Jeg tror, at du kan glemme alt om blodporpper som årsag.
Jeg gætter snarere på, at der har været - og måske stadig er - keratitis.
Det kan have flere årsager - infektiøst eller støv, fremmedlegemer ect. -
,
men noget som man kunne forsøge tidligt i forløbet
er en af de øjensalver, der kan fåes med indhold af et antibiotocum -
eller
måske bare
oculentum simplex, som vist kan købes uden recept.
Venlig hilsen
Aksel.

Fra : uh

Dato : 18-01-06 15:24

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller
> måske bare
> oculentum simplex, som vist kan købes uden recept.

Tak for det Aksel .....det vil jeg huske hvis der bliver problemer igen,
heldigvis har der ikke været tendenser siden, men det ER en gammel fugl, så
jeg værner om ham og holder øje.
Mvh uh