Åben hus på skolen
Fra : Zeki

Dato : 18-08-05 19:35

Officielt hedder det fra kommunens side: "Skolerne og Skole og Fritid
kommunen vil gerne skabe synlighed om de mange facetter, som den daglige
undervisning på de enkelte skoler er omfattet af. Vi vil gerne give billeder
af den daglige undervisning og give indsigt i, hvordan lærerne og børnene
arbejder i den virkelige skoledag. Derfor iværksætter vi en fælles indsats
på alle kommunens skoler på én gang."

Hmm..."indsigt i hvordan børnene og lærerne arbejder."

For det første er dette blot et af flere planlagte åben-hus arrangementer
som ligger i tidsrummet 16-20 i dette skoleår (personligt er jeg træt af at
skulle stå til rådighed hver anden aften for skolen pga møder,
forældremøder, arrangementer m.m.), for det andet bliver det da pokkers
svært at give et billede af en "almindelig skoledag" når man står og er
beskuet af over 50 forældre. Det kommer da til at gå op i hat og briller.

Ak...hvad politikerne dog ikke gør for at please forældrene.

Hvad synes I om dette cirkus?

Mvh
Zeki

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-08-05 19:38

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kommer da til at gå op i hat og briller.
>
> Ak...hvad politikerne dog ikke gør for at please

Tja, vi holder "lørdagsskole" i kommunen for at forældrene
kan komme og beskue deres børns udbytte af undervisningen -
for de større børns vedkommende (dem i 7.klasse og derover)
kommer der måske 1 procent af forældrene - andre "gider
ikke".

Spild af tid.

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-08-05 10:21

trup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> beskue deres børns udbytte af undervisningen - for de større børns
> vedkommende (dem i 7.klasse og derover) kommer der måske 1 procent af

Det er åbenbart meget forskelligt fra skole til skole.
På vores skole, er der altid mange forældre med til arrangementer.
(Selvom det med en nuværende ledelse bliver færre og færre).

Der hvor min kone underviser er det nok nærmere 1%, der ikke deltager.
Men de er begge små skoler - måske det er forskellen.

/Henning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-05 14:06

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:4305a488$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...
> trup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse
forældrene kan komme og

> Det er åbenbart meget forskelligt fra skole til skole.

Sikkert!

> På vores skole, er der altid mange forældre med til
> arrangementer.
> (Selvom det med en nuværende ledelse bliver færre og
> færre).

Det kan skyldes overenskomsterne. Der er krav om mere
undervisning for alle lærere og mindre tid til møder og
møder med forældrene fx.

> Der hvor min kone underviser er det nok nærmere 1%, der
> ikke deltager.
> Men de er begge små skoler - måske det er forskellen.

Det er sandsynligt.

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-08-05 10:15

> [...]
fælles
> indsats på alle kommunens skoler på én gang."
>
> Hmm..."indsigt i hvordan børnene og lærerne arbejder."

Som forældre:
Du skriver ikke noget om, hvordan arrangementet skal løbe af stablen.
Men det burde da give mulighed for at involvere forældrene i hvad I
arbejder
med og ikke mindst hvordan eleverne arbejder.
Dermed er der grundlag for at involvere forældrene mere.

Som forælder høre man ind imellem fra ens børn, at "sådan gør vi", "vi må
ikke..." eller "vi skal kun.." osv.
Ved de halvårlige "tre-parts-forhandlinger" afviser lærerne som regel
dette - støtter op om, at vi forældre meget gerne må "øde ud af" egne
kundskaber.
Men jeg tror, der er mange forældre, som er meget inaktive i forbindelse
med
børnenes opgaver.
Et sådan arrangement kunne meget vel anvendes til at klargøre over for
sådanne, at deres støtte og support hjemme er særdeles velkomment,
og til at give dem nogle idéer om hvordan de kan gøre det.

> [...]
> svært at give et billede af en "almindelig skoledag" når man står og er
> beskuet af over 50 forældre. Det kommer da til at gå op i hat og

Som gift med en skolelærer:
"Åh nej - møde igen" det hører jeg tit.
Men hun kommer oftest hjem med et smil på.
Dog er der de møder, hvor x% af lærerkollegerne ikke er mødt op - de har
tit
været spild af tid.
Når der ikke er en repræsentativ samling, er det åbenbart svært at træffe
beslutninger.

Du beskriver det som om, at du skal foretage en "almindelig"
undervisning -
bare med tilskuere på ?
I så fald kan jeg godt se det meningsløse i arrangementet...

> Ak...hvad politikerne dog ikke gør for at please forældrene.

Kommunens skoleledere har vel været taget med på råd..?

> Hvad synes I om dette cirkus?

Det kan arrangeres, sådan at (vi) forældre får noget godt med.
Men hvor meget har, i de tilfælde jeg har oplevet, været afhængig af
lærerens indgangsvinkel.
Bl.a. har jeg været med til sådanne arrangementer, hvor eleverne arbejde
med
projekter, og hvor forældre
pludselig oplevede sig selv som undervisere - øste ud af viden om
matematik,
fysik, geografi, biologi osv.

> Mvh
> Zeki

/Henning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-08-05 14:05

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:4305a327$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> "Åh nej - møde igen" det hører jeg tit.
> Men hun kommer oftest hjem med et smil på.
> Dog er der de møder, hvor x% af lærerkollegerne ikke er

Har du undersøgt hvad grunden kan være? Fx at der ikke er
givet timer til sådanne møder? Når du er gift med en
skolelærer må du også vide, at alle møder skal planlægges på
forhånd med timer til de enkelte lærere . Det betyder at når
man som lærer ikke har timer til møderne, så møder man
naturligvis heller ikke op. Man skal jo ikke arbejde gratis.

> Når der ikke er en repræsentativ samling, er det åbenbart
> svært at træffe
> beslutninger.

Kanhænde, men det er nu en gang sådan at lærere er
lønarbejdere og derfor skal de naturligvis have løn for det
arbejde de laver.

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-08-05 15:00

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betyder at når man som lærer ikke har timer til møderne, så møder man
> naturligvis heller ikke op. Man skal jo ikke arbejde gratis.

Ifølge min kone, har alle planlagte timer til møder etc.
Men der kan komme uforudsete ting - hærværk, ulykker, dødsfald etc. som
kan
kræve møder udenfor det planlagte, men det sker ikke så ofte.
Der har selvfølgelig også været frivillige samlinger, f.eks. i forbindelse
med fælleskurser de har været på, og hvor de (nogle) gerne ville følge op

de gode ting, de havde fået med fra kurset.

Men det er åbenbart også sådan, at nogle skoler ikke magter at planlægge
realistisk, siden det kan optræde mere som en regel end som en undtagelse.

> Kanhænde, men det er nu en gang sådan at lærere er lønarbejdere og
derfor
> skal de naturligvis have løn for det arbejde de laver.

De eksempler jeg har kendskab til drejer sig om planlagte møder, men når
det
nu er en lille skole, skal der ikke så mange hovedpiner til, førend
forsamlingen ikke er repæsentativ.

> --
> ahw

/Henning.