Alt for hurtig tørretid på oliemaling???
Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 17-08-05 19:10

Hej Gruppe,

Er der nogen herinde som ved om der findes en metode (eller bindemiddel) der
kan få oliemaling til at tørre ENDNU langsomere end det gør i sig selv (om
jeg så må sige)

Til fortynding benytter jeg naturligvis aldrig terpentin, men derimod
valmueolie som skulle være det der er længst tid om at tørre.

Men på trods af valmue-olien sker det alligevel tit, at visse farver tørrer
på én eneste dag eller måske halvanden!!!???
- Det er utrolig frustrernde når man maler på en måde hvor tørre-tiden meget
gerne må være så lang som overhovedet mulig!

Det er vel især de lidt mørke farver der tørrer hurtigere. I særdeleshed
alle de brune og grønne nuancer.

Hvad kan jeg gøre?

Mvh,
Anders

Fra : TT

Dato : 06-09-05 09:55

Jeg vil foreslå at du bruger sikativ, det kan fåes de fleste normale
kunstartikel steder. Den jeg bruger hedder koboltsikativ, men der findes
sikkert mange andre.
De findes også blandede med linolien.

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 07-09-05 21:42

Tusind tak for dét råd!

Det vil jeg da prøve.

Hvad er "sikativ" eller "koboltsikativ" mere præcist? Er det pulver eller
er det flydende eller...?

Mvh,
Anders

Fra : J. Jensen

Dato : 08-09-05 19:21

Hej Anders.

Sikkativ er et flydende kemikalie der fremskynder tørringen. Og så vidt jeg
kan forstå er det IKKE det du er interesseret i, men det modsatte.
Olier gør at malingen er længere om at tørre, og da du allerede bruger
valmueolie, er jeg bange for at der ikke er meget at gøre, udover at du kan
prøve, om du opnår et bedre resultat med linolie.

Mvh.
J.Jensen
DK - Copenhagen

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 08-09-05 21:26

Hej Jens,

Nå, for sa...!!

Det var da godt at du sagde det!
Nej, det er IKKE ligefrem hurtigere tørretid jeg er interesseret i

Det var da ærgeligt at der ikke er noget at gøre...ja, ja....

Tak for hjælpen!

Mvh,
Anders

Fra : Ib Beier

Dato : 08-10-05 09:46

Desværre, ham der svarede på dit spørgsmål har ikke læst din question-mail
ordentligt........Sikkativ får farverne til at tørre HURTIGERE - ikke
langsommere......Du skal overveje at skifte oliefarver - hvad bruger du nu?
Sikkert en maling revet i linolie......det bruger de fleste producenter, og
det tørrer for hurtigt for dig. Du skal prøve Blockx, de fleste af disse
farver er revet i valmue-olie ( kun jordfarver i
linolie )...http://www.blockx.be/en/revendeurs/liste.asp........jeg skal
selv til at prøve at bestille nogen...Salvador Dali brugte disse....

Ellers prøv M. Grahams oil colours revet på valnødde-olie, også langsomt
tørrende.....http://www.lawrence.co.uk/shop/index.html?loadfile=catalog346_0
..html

Derudover skal du bruge stand-olie, valmue- eller valnøddeolie - de er alle
langsomt tørrende. Jeg tror de farver du bruger nu er tilsat et
tørremiddel....siden de tørrer så hurtigt selv med valmueolie i.........

VH
Ib Beier Søndergård

Fra : Anders

Dato : 17-10-05 21:01

Hej Ib,

Tusind tak for dit svar!

Det vil jeg prøve!

Mvh,
Anders

PS :

Jeg bruger "Old Holland classic oil colour"
Det skulle være noget af det bedste, men jeg ved ikke hvad det er revet på?

Fra : Ib Beier

Dato : 19-10-05 13:36

...O.H. er efter sigende 1 af de 3-4 bedste mærker i verden, men det er dog
revet på linolie. Jeg tror kun Blockx rent kvalitetsmæssigt er det du har
brug for - og de bruger valmue som sagt - undtagen jordfarver.

VH
Ibber
PS: min www.galleribeier.dk er klar om nogle dage..............

Fra : Anders

Dato : 21-10-05 00:38

Jeg har lige bestilt for 150 Euro Blockx fra Belgien...så nu håber jeg at de
er gode
Hvilke farver er jordfarver? Alle de "brunlige" toner? (undskyld hvis det
er et dumt spørgsmål)

Mvh,
Anders

Fra : Ib Beier

Dato : 21-10-05 14:37

Hejsa Anders, du bliver ikke skuffet. Ja, man kan godt sige det er de
brunlige farver - også siennaèrne. Men prøv at kontakte dem, de er MEGET
behjælpelige med at svare på ting pr. mail.

VH
Ib

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 23-09-05 02:40

Anders C. Nielsen wrote:
> [...]
>
> Det er vel især de lidt mørke farver der tørrer hurtigere. I
> særdeleshed alle de brune og grønne nuancer.

Prøv at spørge her:
http://www.kunstnerartikler.dk/hp/mm_remb_o.htm

/ Thomas