Software i folkeskolerne
Fra : Casper Hornstrup

Dato : 08-08-05 10:37

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken software der benyttes i
folkeskoleskolerne i dag. Hvis du kan undvære 5-10 min. af din tid til at
svare på følgende spørgsmål, så vil jeg være dig evigt taknemmelig. Det kan
også godt være, at dine svar kan give dig flere muligheder når du skal vælge
operativsystem i fremtiden - hvem ved. Du kan poste her eller sende mig
svarerne på mail til chorns@reactos.com. Du må gerne skrive hvilken skole du
er fra så jeg kan tage højde for evt. dubletter.

Hvilke operativsystemer benyttes på din skole?

Hvilke programmer benyttes på din skole? Skriv også gerne hvilken version af
programmet hvis du kan huske det. F.eks. Microsoft Office 2000. Skriv også
gerne typerne af programmerne hvis du ved det. Her tænker jeg på typerne
Kommerciel (f.eks. Microsoft Office 2000), Open Source (f.eks.
OpenOffice.org), eller Freeware (f.eks. Stone's WebWriter).

Hvis du ikke kan huske alle programmerne, så bare skriv dem du kan huske.

På forhånd tak.
Casper Hornstrup
Udvikler
http://www.reactos.com

Fra : Hindsgaul

Dato : 08-08-05 11:26

"Casper Hornstrup" <ch@csh-consult.dk> skrev i en meddelelse

> OpenOffice.org), eller Freeware (f.eks. Stone's WebWriter).

Stones WebWriter er vist ikke Freeware.

I øvrigt er det svært at se, hvad du skal bruge oplysningerne til - og
hvordan de vil blive brugt, lagret etc.
Personligt ville jeg være bekymret for at få tilsendt et mindre hav af
reklamemateriale, fordi nogen kunne synes, at der var et hjørne vores
software ikke dækkede.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Casper Hornstrup

Dato : 08-08-05 12:23

"Hindsgaul" <no@nay.never.it> wrote in message
> "Casper Hornstrup" <ch@csh-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Stones WebWriter er vist ikke Freeware.

Der er en privat freeware licens.

> [...]
> Personligt ville jeg være bekymret for at få tilsendt et mindre hav af
> reklamemateriale, fordi nogen kunne synes, at der var et hjørne vores

Fair enough. Det er for at undersøge hvor meget arbejde det vil kræve at
tilpasse Open Source operativsystemet ReactOS (der kan eksekvere
Windows programmer) så den kan benyttes i folkeskolen. ReactOS har
GPL licens ligesom Linux. Hvis/når jeg offentliggører resultatet for andre
medlemmer af ReactOS community så bliver det anonymt. Det er
softwaren der er interessant - ikke hvem der benytter det. Der bliver altså
ikke sendt reklamemateriale til dig, hvis du vælger at svare på
spørgsmålene.

Mvh.
Casper

Fra : Hindsgaul

Dato : 08-08-05 15:36

> Der er en privat freeware licens.

Den er jo ikke relevant i skolesammenhæng.

Af licensbetingelserne fremgår følgende:

"PRIVAT BRUG, FREEWARELICENS
Du kan bruge WebWriter til at lave din egen private og ikke-kommercielle
hjemmeside i hjemmet.
Du henter selv programmet på Internet, og registreringsoplysninger tilsendes
pr. e-mail. Overførsel til Internet (ftp), er begrænset i gratisversionen."

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Casper Hornstrup

Dato : 08-08-05 16:18

> "Casper Hornstrup" <ch@csh-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Den er jo ikke relevant i skolesammenhæng.

Det var også kun et eksempel på et freeware program - ligesom de andre
to eksempler på typer af programmer.

Mvh.
Casper

Fra : Zeki

Dato : 08-08-05 21:58

Vi bruger XP med SP1. I det normale netværk er det sat op til en Windows
2003 server, på serveren til vores tynde klienter bruges Windows 98.

Af software bruges bl.a Office 2000 og Mikoværkstedets pakke.

Mvh
Zeki