Ny kikkert til jakta...
Fra : Knut

Dato : 08-08-05 09:46

Jeg skal kjøpe meg en ny kikkert til jakta. Den skal primært brukes på
rypejakt.

Noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe?

Knut

Sjekk jakt- og turloggen.
http://phlog.net/user/paraviking

Fra : Roy A Lysaa

Dato : 08-08-05 11:21

In article <bZEJe.3762$qE.937189@juliett.dax.net>,
"Knut" <redningshund@hotmail.com> wrote:

> Jeg skal kjøpe meg en ny kikkert til jakta. Den skal primært brukes på
> rypejakt.
>
> Noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe?

Siden du ikke nevner prisklasse som en betingelse går jeg ut fra at
kikkertens ytelse er det primære.
Ved rypejakt i fjellet på iskalde høst- og vinterdager, gjerne i
lysfattig skumring, tilbakelegger man ofte mange kilometer mens man må
drasse på en del vekt, som ekstra klær, mat, tung ammunisjon og tungt
gevær. Alt ekstra ikke-obligatorisk utstyr, som kikkert, bør derfor være
lettest mulig og tåle kulde. Derfor må kikkerten være liten, hendig og
lett samtidig som den er lyssterk under de ovenfor beskrevne forhold.
Den kikkert som passer best til dette er Zeiss Victory FL 10X32.
Kikkerten har fluoritt-coating. Dette bidrar til en uovertruffen
randsoneskarphet, oppløsning og kontrast. I motlys finnes ingen sløring,
noe som desverre forekommer i billigmodeller. Synsfeltet er også
oppsiktsvekkende vidt og like stort som det du forventer av en dyr 8X
-kikkert. Lettere kikkert med denne ytelsen finner du ikke på markedet;
den veier 560 g, altså litt mer enn en flaske cola. Kikkerten er
vanntett og fyllt med nitrogengass. Dermed dannes ikke dugg og is på
innsiden av kikkerten i kuldegrader. Mekanikken er presis, noe som er
viktig da slark i fokuseringshjulet er meget irriterende.
Fokuseringshjulet er i tillegg digert og kan dermed dreies på med votter
på hendene.
Rypejegere og ornitologer har en ting felles; de er interesserte i
fugler og vil helst komme nærmest mulig innpå dem (men har motsatte
interesser når det gjelder hva man dernest skal gjøre med fuglen). Det
er derfor ingen grunn til at rypejegere ikke skal ha samme krav til
kikkert som ornitologer, og sistnevnte gruppe foretrekker høy
forstørrelse, samtidig som forstørrelsen ikke må være så høy at håndens
skjelving gjør det umulig å feste øynene på detaljer i det rystende
bildet. Derfor velger du 10X forstørrelse, som må være øvre grense for
håndholdte kikkerter.
Ulempen med kikkerten er at den faktisk er så god at du faktisk kaster
bort tiden bare ved bli sittende å se og se. La heller ikke
jaktkameraten din få se i den, for det går lang tid før du får den
tilbake. Desverre vil det også gå opp for deg at du tidligere har kastet
bort en del penger dersom du tidligere har kjøpt billig-kikkerter.
Prisen for kikkerten er høy, men denne kommer du til å ha resten av
livet.

Dette var uansett mine egne erfaringer med kikkerten.

Se forøvrig: http://kikkertspesialisten.no/pdf/test10x.pdf

royal

Fra : Røver_ib

Dato : 09-08-05 16:14

Hvad er prisen i norske dollars.?
/jr

Fra : JK

Dato : 11-08-05 12:43

On Mon, 08 Aug 2005 08:45:59 GMT, "Knut" <redningshund@hotmail.com>
wrote:

>Jeg skal kjøpe meg en ny kikkert til jakta. Den skal primært brukes på
>rypejakt.
>
>Noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe?

Nogle flere spørgsmål:

- bruger du briller ? altså til at se langt med ?
Dette påvirker valget meget. Det er ret få kikkerter, der egner sig
til brillebrug. Den såkaldte eye-relief skal være over 15 mm, helst
18-20 mm, eventuelt indstillelig med øje-kopper.

- kan du holde en 10x roligt ?
(afgør om det skal være 8x eller 10x)

- må den koste 4000 kr ?
så kan du få en vejrbestandig og stødstærk kikkert.

Jeg går ud fra, at du skal have en rimeligt lysstærk kikkert. Det
betyder, at de helt så kompakt-kikkerter med 20-30 mm objektivdiameter
må udelades, og man skal op i 40-50 mm.

- må den være brugt (ældre Zeiss) ?

mvh

John