SW raid og disk overvågning..
Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 13:55

Hejsa Alle

Jeg er ved at sætte en pc op som server, og vil så ha en ekstern disk som
sikkerhed, findes der nogle brugbare SW raids ?

En anden ting, jeg har også en ide om at jeg gerne vil ha disk overvågning
der kan sende en mail når en af diskene fejler eller er ved det (SMART)..
Hvilke programmer er gode til det ?

Det en en Win2k Server..

Mvh
Morten

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 04-08-05 14:25

Juel wrote:
> Jeg er ved at sætte en pc op som server, og vil så ha en ekstern disk som
> sikkerhed, findes der nogle brugbare SW raids ?

Jeg har selv lige sat to eksterne USB-harddiske op i SW RAID under
Linux; det fungerer fint, men det hjælper dig jo ikke så meget når du
skal bruge Windåse.

> En anden ting, jeg har også en ide om at jeg gerne vil ha disk overvågning
> der kan sende en mail når en af diskene fejler eller er ved det (SMART)..

Hvis du bruger USB eller firewire til den eksterne disk, tror jeg at du
får problemer med at tilgå SMART info (jeg har ikke kunnet få det til at
virke).

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-08-05 16:35

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> crashed Echelon writing

> Jeg er ved at sætte en pc op som server, og vil så ha en ekstern disk som
> sikkerhed, findes der nogle brugbare SW raids ?

Windows (NT versionerne) har RAID, diskene skal bare være dynamiske og du
kan ikke få RAID0 eller RAID5 på samme disk som bootdisken (svarende til
der hvor Windows ligger)

--
Bjarke Andersen