jBoss, Hibernate, database osv.
Fra : Preben Holm

Dato : 06-07-05 19:19

Hej gruppe

Hvad skal jeg vælge?
Jeg står og skal til at lave noget persistens for et java-program.

Jeg har valgt tidligere at arbejde med Apache Derby som
database-grundlag, men nu har jeg fået øjnene op for noget mere
avanceret og sikkert "bedre"!

Umiddelbart virker jBoss som application-server utrolig sløv og langsom
at arbejde med, men jeg ved ikke hvad andres erfaringer er? Jeg har dog
kun startet/stoppet og installeret demo-applikation på serveren, så det
er meget lidt jeg har lavet.

Hibernate virker relativ "let" at gå til, i hvert fald lettere end jBoss
og når jeg faktisk ikke rigtig har brug for en application server er det
måske også overkill.

Derby/HSQL eller anden embedded database har jeg brugt tidligere og ved
hvordan jeg skal gå til det!

Spørgsmålet er så? Hvad skal jeg bruge min tid på nu? Hibernate eller
jBoss, eller måske bare blive i den gamle programmeringsstil som jeg har
lavet tidligere!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-07-05 20:10

On Wed, 06 Jul 2005 20:18:39 +0200, Preben Holm wrote:

> Spørgsmålet er så? Hvad skal jeg bruge min tid på nu? Hibernate eller
> jBoss, eller måske bare blive i den gamle programmeringsstil som jeg har
> lavet tidligere!
Måske du kunne starte med at fortælle, hvilket OS det skal afvikles på?
Det har unægtelig stor betydning

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Preben Holm

Dato : 06-07-05 21:30

Michael Rasmussen wrote:

> Måske du kunne starte med at fortælle, hvilket OS det skal afvikles på?
> Det har unægtelig stor betydning

Både Windows og Linux!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-07-05 23:02

On Wed, 06 Jul 2005 22:29:44 +0200, Preben Holm wrote:
> Både Windows og Linux!
Hvor mange applikationsservere skal du bruge? En er vel rigelig?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Kofoed

Dato : 07-07-05 06:28

Preben Holm wrote:

> Jeg har valgt tidligere at arbejde med Apache Derby som
> database-grundlag, men nu har jeg fået øjnene op for noget mere
> avanceret og sikkert "bedre"!

Bare lige en lille kommentar til dette.

Apache Derby er det samme som IBM Cloudscape, som er en slags DB2
Light-udgave. IBM bruger den selv til eksempelvis deres portal server. Så
den er skam produktionsmoden.

Til hobbyprojekter (og sådan set også mere end det), vil jeg vurdere, at
Derby er et prima valg!

> Umiddelbart virker jBoss som application-server utrolig sløv og langsom
> at arbejde med, men jeg ved ikke hvad andres erfaringer er?

JBoss er fin nok, men til små projekter er det efter min mening at skyde med
lidt for store kanoner. Der er en tendens for tiden, som går ud på at
simplificere udvikling af persistente lag i applikationer. I praksis
foregår det ved at have en ultra-light-weight container. Et af projekterne
er Spring Framework.

Der er lidt baggrundsviden her ("Object-relation mapping without the
container"): http://www-128.ibm.com/developerworks/java/library/j-hibern/

--
Martin

Fra : Preben Holm

Dato : 07-07-05 20:09

> [...]
> den er skam produktionsmoden.
>
> Til hobbyprojekter (og sådan set også mere end det), vil jeg vurdere, at

Jeg må dog ærligt indrømme at Derby er en "stor" fætter uden egentlig at
kunne særlig meget. F.eks. virker "cascade" i foreign key constraints
ikke i stable versionen.
Har prøvet mange ting for at få f.eks. "cascade" til at virke, men jeg
tror ikke det er i noget stable-system endnu, så det er faktisk lidt
ærgeligt.

Desuden virker denne "store" embedded database relativ sløv til hvis der
f.eks. laves 10.000 inserts i et huk - det koster ressourcer af både I/O
og CPU-kraft.
Jeg har overvejet HSQL som Hibernate anvender og det nye openoffice
database-program iøvrigt også bygger på.

Er der nogen der kender noget til denne?

> [...]
> er Spring Framework.
>
> Der er lidt baggrundsviden her ("Object-relation mapping without the

Er det ikke lidt a'la det samme som Hibernate gør?
ORM kaldes det vidst.

Den tendens du snakker om, har jeg også stødt næsen mod og det er her
jeg synes Java virkelig vinder frem, men hvor er der meget
"business"-salgsgas på alle de sider på nettet. Jeg har helt klart set,
at det er vejen frem på en eller anden måde, men synes det er synd det
skal være så vanskeligt at sætte sig ind i.

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-07-05 20:23

On Thu, 07 Jul 2005 21:08:48 +0200, Preben Holm wrote:

> [...]
> at det er vejen frem på en eller anden måde, men synes det er synd det
> skal være så vanskeligt at sætte sig ind i.

Har du overvejet en simpel XML-løsning?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 07-07-05 20:39

Preben Holm wrote:
> Desuden virker denne "store" embedded database relativ sløv til hvis der
> f.eks. laves 10.000 inserts i et huk - det koster ressourcer af både I/O
> og CPU-kraft.

Så lad være med at køre med autocommit. Databaser med god datasikkerhed
(ACID) er nødt til at blive meget langsomme med autocommit, fordi de
"desværre" er nødt til at sikre sig at mindst loggen bliver skrevet på
disk (ikke bare i en buffer) for hver eneste commit. Ved massive insert
i autocommit mode, bevirker det at hver eneste insert bliver nødt til at
vente på disk skrivninger.

jdbcConnection.setAutoCommit(false) gør underværker!

/Johnnie

Fra : Preben Holm

Dato : 08-07-05 00:40

Johnnie Hougaard Nielsen wrote:

> [...]
> vente på disk skrivninger.
>
> jdbcConnection.setAutoCommit(false) gør underværker!

Tro mig... den var slået fra... Har faktisk en ide om, at det var det
som fik det til at sløves.. 10.000 inserts som måske skal have en
rollback kan måske også sløve? Ved det ikke, men i hvert fald var det
langsomt!

Mvh / Preben Holm