Flykorridorer i Sydamerika
Fra : christian.vinter@gma~

Dato : 05-07-05 07:16

Hej.
Jeg postede noget lignende nedenstående i dk.edb.spil.simulator.fly
for snart en uge siden uden svar. Måske nogen her kan hjælpe mig med
at finde et kort over flykorridorerne i Sydamerika?

Jeg sidder på det danske 1.54 meter teleskop ved La Silla i Chile, og
vi undres over, hvorfor vi faar så mange "satellit-spor" på vores
billeder. De foregaaende år har vi fået et hver eller hveranden
måned, men i år dukker de op næsten hver dag. Og inden vi
postulerer, vi har opdaget en ny slags baggrundsstråling, ville vi
lige udelukke fejlkilderne og skrabe duelorten ud af teleskopet [1] :)

Det kan ikke være meteoritter. For det første mener vi at kunne se,
det ikke er det. For det andet kan jeg ikke se, hvorfor der lige
pludselig skulle komme ~ 30 gange flere af dem.
Vi mener også at kunne udelukke satellitspor af to grunde. For det
foerste dukker de ikke op paa heavens-above.com [2] for det andet
kommer der godt nok flere satellitter hver år, men ikke SÅ mange!

Så tankte jeg, det maåke kunne være fordi man havde ændret
flykorridorerne, og googlede en del rundt for at finde et kort over
dem. Dog uden held (maaske også fordi jeg er elendig til spansk).
Så alt i alt: Kender nogen til et sted, man kan se flyruterne i
Chile/Sydamerika, eller skal vi bare konkludere, at det er UFO'er?

På forhånd tak:

Christian Vinter (og min vejleder, Uffe Gråe Jørgensen)

[1] Dem, der kender til astronomiens historie vil fatte den.
[2] Som dog ogsaa kun har de klareste.

XPOST! Jeg blev på dk.velkommen anbefalet dk.edb.spil.simulator.fly
eller dk.fritid, men kom til at tænke på, at dk.videnskab ikke var
noget dårligt bud. FUT sat til dk.videnskab, da jeg egentlig tror, der
er flest eksperter dér.

Fra : Aage Andersen

Dato : 05-07-05 08:14

><christian.vinter@gmail.com>

>Det kan ikke være meteoritter. For det første mener vi at kunne se,
>det ikke er det.

godt argument

>For det andet kan jeg ikke se, hvorfor der lige
>pludselig skulle komme ~ 30 gange flere af dem.

I har maaske opdaget en helt ukendt meteorsværm. Det sker, at man ikke tror
sine egne øjne.

Aage

Fra : Filip Larsen

Dato : 05-07-05 08:49

Christian skrev

> Så alt i alt: Kender nogen til et sted, man kan se flyruterne i
> Chile/Sydamerika, eller skal vi bare konkludere, at det er UFO'er?

Officielle kort udgives vist stadig af ICAO (www.icao.org), men man kan
også købe kommercielle kort hos fx. Jeppesen (www.jeppesen.com) hvis man
ellers har penge i overflod.

Mig bekendt kan man ikke generelt forvente at finde den slags kort frit
tilgængelig på nettet, men du kan jo evt. prøve at google for "air
enroute chart south america" og se om det giver pote.

Hvis jeg var dig ville jeg dog nok hellere prøve at kontakte relevante
luftfarstmyndigheder eller måske en eller anden pilotorganisation (fx.
KDA's (www.kda.dk) bibliotek) og høre om de kan hjælpe med et par
spørgsmål.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-07-05 09:21

Filip Larsen skrev:

> Mig bekendt kan man ikke generelt forvente at finde den slags kort
> frit tilgængelig på nettet, men du kan jo evt. prøve at google for
> "air enroute chart south america" og se om det giver pote.

Det giver ikke pote. "Air traffic corridors" giver flere hit, men
desværre kan jeg ikke finde ret mange kort, og slet ikke over
det nordlige Chile.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 05-07-05 11:16

<christian.vinter@gmail.com>
[...]

Hej Christian
Jeg har selv undersøgt optiske transienter fra en række teleskoper på
LaSilla - du kan finde en lang række lyskurver i mit speciale fra 1987
("Gammabursters", Århus Universitet). Dengang optrådte der også mange
"lysglimt" i kikkertfeltet hver dag. Ud fra kurveforløb og varighed kan man
skelne mellem de forskellige transienttyper - det kan være "stjerneskud",
fly, satellitter, flarestjerner, ildfluer og meget andet. I mit speciale kan
du finde en diskussion om disse objekter.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Christian Vinter

Dato : 05-07-05 21:32

Hej Regnar og endnu en påmindelse om, at Usenet er for sejt!

Men, sjovt: Vi deler teleskopet med gammaray burst-gruppen fra KU og
Århus og tager observationer for dem, når der er nogle at tage.

1987... Så har du det jo nok ikke som .tex eller .ps, vel? Det virker
superinteressant, men Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige Biblioteks
database (Cosmos) har det ikke registreret, så det er nok sandynligt,
det bliver svært at skaffe. Jeg vil selvfølgelig prøve, når jeg
kommer tilbage til Danmark.

Christian Vinter

PS: Jeg har ikke helt styr på at citere fra Google Groups, men lad os
se om ikke det kommer til at gå.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 06-07-05 19:35

"Christian Vinter"
>Men, sjovt: Vi deler teleskopet med gammaray burst-gruppen fra KU og
Århus og tager observationer for dem, når der er nogle at tage.
1987... Så har du det jo nok ikke som .tex eller .ps, vel?<

Nej desværre, computeren var knap nok opfundet dengang.

"Christian Vinter"
>Det virker superinteressant, men Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige
>Biblioteks
database (Cosmos) har det ikke registreret, så det er nok sandsynligt,
det bliver svært at skaffe. Jeg vil selvfølgelig prøve, når jeg
kommer tilbage til Danmark.<

Det burde være muligt i DK, da alle specialer står i indbundet form i
universitetsbiblioteket (under fysik og astrofysik).
Jeg kan nævne, at der i specialet bla. findes flg af interesse:
1) Formler for passagetider af forskellige objekter gennem kikkertens
synsfelt - især en diskussion af satellitters passagetider vs. højde.
2) Diskrimination mellem forskellige objekttyper - fx ved brug af flere
teleskoper
3) Tidsprofiler for flere hundrede "events" - der er tydelig forskel mellem
en satellit og en meterorit
4) Optiske transienter på fotografiske plader (søgning af flere hundrede
glasplader i Gaching)
5) Søgning af IR-transienter i rådata fra IRAS-satellitten (udført på
Huygenslabs i Leiden)
6) Formler for flashrater af flarestjerner
7) Fastfouriertransformationer af ugers observationer med flere teleskoper
fra LaSilla
8) Teorier

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 07-07-05 23:35

XPOST! Jeg blev på dk.velkommen anbefalet dk.edb.spil.simulator.fly

Det er dk.spil.computer.flysimulator !
Jeg serr ikke nogen tråd om flykorridorer der. Prøv igen...

Mvh

Emil