nedrevet bygning ved navn "Svastika" i Mik~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-06-05 09:13

I Hørskolm kommunes nordøstligste hjørne, Mikkelborg,
lå en bygning af træ ved navn "Svastika". Den blev
revet ned for et par årtier siden. Er der nogen, som kan
huske dens historie - hvorfor fik den det navn, osv.?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Mogens Ingemann

Dato : 28-06-05 14:28

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:
> I Hørskolm kommunes nordøstligste hjørne, Mikkelborg,
> lå en bygning af træ ved navn "Svastika". Den blev
> revet ned for et par årtier siden. Er der nogen, som kan
> huske dens historie - hvorfor fik den det navn, osv.?

Her er lidt om bygningen.
Svastika, Rungsted Strandvej 285, blev nedrevet i 1983.
Den blev opført 1925-27. Arkitekt: Povl Baumann.
Bygherre: Brygger, Vagn Jacobsen
Navnet er efter gamle brygger Carl Jacobsens lykketegn.
Der kan læses mere i Strandvejen før og nu, bind 2, s.188ff.
--
Venlig hilsen
Mogens I

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-06-05 15:04

Mogens Ingemann skrev:

> [...]
> Navnet er efter gamle brygger Carl Jacobsens lykketegn.
> Der kan læses mere i Strandvejen før og nu, bind 2, s.188ff.

Mange tak.
Det kunne tyde på at jeg havde læst om den forestående
nedrivning i 1983. Jeg cyklede i hvert fald derop og tog et
par lysbilleder af bygningen den 19. august.

Rart at høre at det er en Jacobsen fra bryggerfamilien, der
har bygget huset. Så er der i hvert fald ikke nogle ubehagelige
forbindelser til noget som helst med nazismen gemt i navnet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Mogens Ingemann

Dato : 28-06-05 19:26

> [...]

> har bygget huset. Så er der i hvert fald ikke nogle ubehagelige
> forbindelser til noget som helst med nazismen gemt i navnet.

Ja, det er jeg fuldstændig enig i, Herluf.
Der står endvidere:
I 1962 blev Svastika solgt til mondænt sommerhotel for 200.000 kr., men
planen blev aldrig udført.
En nedrivning og påfølgende udstykning lovede langt bedre forrentning. Efter
en lang strid i Hørsholm Kommune blev den prægtige villa nedrevet og det
medførte store og kraftige protester. En fredning af den kun 57 år gamle
villa havde vist sig umulig.
--
Venlig hilsen
Mogens I

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-06-05 15:13

Mogens Ingemann skrev bl.a.:

> Her er lidt om bygningen.
> Der kan læses mere i Strandvejen før og nu, bind 2, s.188ff.

Står der også noget om "Riverside" som lå / ligger på Rungsted
Strandvej 340 - og om det lille kloster ved siden af?

--
Hilsen fra Jørgen Grandt
a.k.a. www.hamigen.dk

Fra : Mogens Ingemann

Dato : 28-06-05 19:45

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Står der også noget om "Riverside" som lå / ligger på Rungsted
> Strandvej 340 - og om det lille kloster ved siden af?

Nej, desværre, Jørgen.
Jeg har set i indekset; intet om Riverside.
Efter landstedet Svastika fortsætter bogen med Nivaa og Nivaagaard.
--
Venlig hilsen
Mogens I

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-06-05 20:10

Jørgen Grandt skrev:
> Mogens Ingemann skrev bl.a.:

> Står der også noget om "Riverside" som lå / ligger på Rungsted
> Strandvej 340 - og om det lille kloster ved siden af?

Den adresse får mig til at tænke på den "verdensberømte" iskiosk
"Mikkelborg Isen" lige ved Lågegyde/Strandvejen, hvor vi altid skulle
stoppe og have en vaffelis med fire kugler, guf, flødeskum, syltetøj
og hele moletjavsen. Den er vist flyttet fra nr. 341 til et *lige*
nummer på højre side af Strandvejen. Og dér ligger også noget
Sct. Josephs kirke ... etellerandet.

<
http://kort.eniro.dk/query?what=map&ax=&mapcomp=30447;2479482;Mikkelborg%20Isen;Strandvejen;341;;2980;Kokkedal;;49%2014%2005%2089;;;-75956;166937;;;&mapstate=7;-75956;166937;0;0;0;0;0;&house_name=&place_name=Uller%F8d&co_name=&customer_type=1&click_id=firma

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt