Mellemrum tegn
Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 22-06-05 10:35

Hej NG

I min Dev-C++ har jeg et console program som består af main.cpp og
DivFunc.cpp
Jeg vil gerne have at den sidste fil ligger i en anden mappe, og inkludere
den som følger:

#include "..\..\DIVERSE FUNKTIONER\DiverseFunc.cpp"

Problemet er at compileren kan ikke finde denne mappe pga mellemrum i
navnet:

[Build Error] No rule to make target '..\...\DIVERSE', needed by 'main.o'.
Stop

Jeg har engang set at man kan bruge et specielt tegn for mellemrum, men kan
ikke huske hvilket.
Er der nogen der kan hjælpe?

Hilsen
Poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 11:07

Poul S. Sørensen skrev:

> Jeg har engang set at man kan bruge et specielt tegn for mellemrum, men kan
> ikke huske hvilket.

I en browser kan man bruge %20. I Borlands Turbopascal'er kan man
bruge #20. I Windows kan man sætte anførselstegn om et stinavn
der indeholder mellemrum.

> Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg ved ikke om noget af det løser problemet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-05 16:04

Den Wed, 22 Jun 2005 11:35:08 +0200 skrev Poul S. Sørensen:
> [...]
> navnet:
>
> [Build Error] No rule to make target '..\...\DIVERSE', needed by 'main.o'.

Hvad med

#include "..\..\DIVERS~1\DiverseFunc.cpp"

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 22-06-05 17:06

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad med
>
> #include "..\..\DIVERS~1\DiverseFunc.cpp"

Ja den gode gamle Dos kan stadig bruges til noget! Short-path har jeg ikke
lige tænkt på men det virker.

Tak for hjælpen

/poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-05 17:57

Poul S. Sørensen skrev:

> Ja den gode gamle Dos kan stadig bruges til noget! Short-path har jeg ikke
> lige tænkt på men det virker.

Hvis man flytter lidt rundt på filer og mapper, kan samme navn
som før fik et 1-tal, få et 2-tal. Det er altså ikke skudsikkert.

Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 22-06-05 21:55

> Hvis man flytter lidt rundt på filer og mapper, kan samme navn
> som før fik et 1-tal, få et 2-tal. Det er altså ikke skudsikkert.

Ej, ikke helt korrekt.

Hvis nu jeg havde 2 mappe, hhv. "DIVERSE FUNKTIONER" og "DIVERSE FILER",
ville den mappe der blev oprettet først få tallet 1 - Så kaldet:

H:\Dev-Cpp\Projects\DIVERS~2

ville resultere i eksekvering af DIVERSE FILER mappen (hvis altså den var
den yngste af de to)

Mvh. poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-05 02:49

Poul S. Sørensen skrev:

> Ej, ikke helt korrekt.

Jo.

> Hvis nu jeg havde 2 mappe, hhv. "DIVERSE FUNKTIONER" og "DIVERSE FILER",
> ville den mappe der blev oprettet først få tallet 1 -

Ja, men hvis du senere nedlægger mappan, ved du ikke hvilket
nummer den får ved en nyoprettelse - i hvert fald ikke hvis der i
mellemtiden er kommet andre filer til som begynder med de samme
seks bogstaver.

Jeg har haft problemet.

Så kaldet:
> H:\Dev-Cpp\Projects\DIVERS~2
> ville resultere i eksekvering af DIVERSE FILER mappen (hvis altså den var
> den yngste af de to)

Hvis du er helt sikker på at du ikke senere roder med de
pågældende mapper, ja, så vil det virke.

Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 23-06-05 10:48

> [...]
> nummer den får ved en nyoprettelse - i hvert fald ikke hvis der i
> mellemtiden er kommet andre filer til som begynder med de samme

Ok, det er rigtigt. Men i så fald vil compileren jo brokke sig over "file
not found" (hvilket vil ikke være overraskende hvis man begynder at flytte
og slette mapper).

> Hvis du er helt sikker på at du ikke senere roder med de
> pågældende mapper, ja, så vil det virke.

Jeg har valgt at placere den pågældende fil i diverse funktioner mappen,
hvis placering er fastlagt (dvs. jeg er rimelig sikker på at den altid vil
eksistere, medmindre jeg formatterer min harddisk), og det skyldes min
overordnet organisation af vigtige filer.

Men det ville jo være fint hvis jeg bare kunne skrive den fuldstændige sti
til filen - det kan bare ikke lade sig gøre, og jeg savner stadig svaret på
min spørgsmål. Jeg har prøvet med #20 og %20 (den gælder vist kun for
webadresseer), men uden held.

Hilsen
Poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-05 11:30

Poul S. Sørensen skrev:

> Men det ville jo være fint hvis jeg bare kunne skrive den fuldstændige sti
> til filen - det kan bare ikke lade sig gøre, og jeg savner stadig svaret på
> min spørgsmål.

En anden tilgang:
Jeg bruger aldrig mellemrum i et filnavn. Jeg bruger understreg
hvis jeg vil have et visuelt mellemrum.