3 lags arkitektur?
Fra : JS

Dato : 14-06-05 14:29

Når man vælger at bruge en 3 lags arkitektur så har jeg læst at lagene
består af følgende:

1. Præsentations lag (JSP sider, view del)
2. Proceshåndteringslag (klasser til at lave udregninger)
3. Databasehåndterings lag (Selv den database man anvender?)

Men jeg er lidt i tvivl om det 3. lag. Indeholder det kun databasen eller
indeholder det også det interface som bruges til at tilgå databasen?

Mvh
Johs

Fra : Brian

Dato : 14-06-05 14:38

Normalt når man udvikler software opdeler man softwaren i nogle lag - disse
kaldes arkitektur signifikante design pakker(med et flot ord)

Man laver denne opdeling for at opbygge det logisk - og for at mindske
koblingen imellem pakkerne. Men hvad pakkerne hedder er helt op til dig
selv - dermed er det også op til dig selv hvad de skal indeholde.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 16:05

JS wrote:
> [...]
>
> Men jeg er lidt i tvivl om det 3. lag. Indeholder det kun databasen eller
> indeholder det også det interface som bruges til at tilgå databasen?

Som jeg ser det, er det er både klasser indholdende
datastrukturen og funktionalitet til at tilgå databasen o.l.

--
Mvh.
Martin Møller Bæk

Fra : JS

Dato : 14-06-05 17:42

"Martin Møller Bæk" <martin@fjerndetteheraflame.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg ser det, er det er både klasser indholdende
> datastrukturen og funktionalitet til at tilgå databasen o.l.

Ok så du mener ikke at selve den database man anvender hører til det 3. lag?

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 14-06-05 16:50

JS wrote:
> [...]
> 2. Proceshåndteringslag (klasser til at lave udregninger)
> 3. Databasehåndterings lag (Selv den database man anvender?)

Du har ret.

Men husk der ikke er nogen grund til selv at begynde at skrive framework
til det.

J2EE er heldigvis opfundet.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Malte

Dato : 14-06-05 20:08

JS wrote:
> [...]
>
> Men jeg er lidt i tvivl om det 3. lag. Indeholder det kun databasen eller
> indeholder det også det interface som bruges til at tilgå databasen?

Jeg tror, at grænserne er lidt flydende. For eksempel er der mange som
vil påstå, at stored procedures er enklere at bruge, men de indeholder
ofte logik, som (rettelig?) hører hjemme i controller laget. I
virkelighedens verden vil du sommetider opleve 4,5,6 eller flere lag.
Hvordan du inddeler dem afhænger af øjet, som ser, kunden, som skal
overtales, eller kollegaen, som skal have opgaven pådutted...