køling af lille serverrum
Fra : Jacob Vind

Dato : 14-06-05 13:38

Hejsa.

Vi har et lille serverrum (ca. 10 m2) i tilknytning til vores
kontorlokaler, det indeholder router, firewall, switches og 4 servere.

Der er nu ved at være lidt for varmt i dette lokale (ca. 30 grader), så
vi har brug for noget køling/udluftning.

Rummet er centralt placeret i lokationen, der er altså ingen vinduer.

Der er noget udsugning i loftet, men det er ikke godt nok. Har I et bud
på en god og ikke for dyr (<10K) løsning?

/Jacob.

Fra : Scale

Dato : 14-06-05 15:48

Hej Jacob

> [...]
>
> Der er noget udsugning i loftet, men det er ikke godt nok. Har I et bud
> på en god og ikke for dyr (<10K) løsning?

I f.eks. Bauhaus, Silvan eller jem&fix er det muligt at købe
luftkølere/airconditions-anlæg for ned til ca. 3K - hvis altså det er
muligt at have en slange gående ud af lokalet og ud til den del, der
skal placeres udendørs... Denne slange kunne måske gå gennem
udsugningsrøret i loftet?

/Scale

Fra : Jacob Vind

Dato : 14-06-05 21:19

Scale wrote:

> [...]
> muligt at have en slange gående ud af lokalet og ud til den del, der
> skal placeres udendørs... Denne slange kunne måske gå gennem

Det er selvfølgelig værd at undersøge om det kan lade sig gøre. Det skal
helst ende udenfor eller hvordan? Ved siden af er der et lille rum til
rengøringsartikler, vil det virke at puste den varme luft derind?

/Jacob.

Fra : Michael Spandet

Dato : 15-06-05 07:26

Et Dansk firma har lavet en servercooler. En løsning kunne være at placere
de 4 servere i et tæt rack og tilslutte servercooleren.

/Michael.

Fra : Scale

Dato : 15-06-05 16:00

> Det er selvfølgelig værd at undersøge om det kan lade sig gøre. Det skal
> helst ende udenfor eller hvordan? Ved siden af er der et lille rum til
> rengøringsartikler, vil det virke at puste den varme luft derind?

Ja, det skal helst ende udenfor for at få ordentlig køling - men det
afhænger selvfølgelig af hvor meget udstår det er i lokalet. Med hensyn
til at puste den varme luft ind i et tilstødende lokale, så tvivler jeg
på at det er effektivt nok.

/Scale

Fra : 3773

Dato : 20-06-05 00:18

"Jacob Vind" skrev d. 14-06-05 13:38 dette indlæg :
> [...]

> Der er noget udsugning i loftet, men det er ikke godt nok. Har I et
bud
> på en god og ikke for dyr (<10K) løsning?

Hvor mange penge er der egentlig bundet i serverne?

Hvad koster et nedbrud firmaet?

Er det et "for sjovt" foretagende, siden kølingen skal være gratis?

Allerførst. Anlæggene fra Bauhaus er billige kineser varmepumper,
energiklasse meget dårligt.

Dernæst: En varmepumpe vil ikke være glad for at køle ved lave
udetemperaturer.

Ydermere: Det er ikke betryggende (og slet ikke anbefalelsesværdigt) at
amatører leger med trykkredse og gasser der ikke er gode for helbreddet
(selvom man af uransalige grunde godt må).

Sidst: Et ordentlig klimaanlæg, udstyret med vinterregulering koster i
omegnen af 13500 + moms. Så er der til gengæld 3 års garanti på og 5 års
kompressorgaranti.

PS Hvorfor må et udstyr der skal passe på folks servere ikke koste
penge. Oftest er der udstyr for i hundredevis af tunsinde kroner + hele
firmaets hjerte hvad kommunikation og arkivering angår. Det er sgu da
for åndsvagt. Lidt lig købmanden der venter et halv år med at skifte den
tærede kondensator - fordi det koster 50000 for en ny. Så ryger der et
rør i kondensatoren og han taber 100 kg kølemiddel a' næsten 1000 kr pr
kg. Hvad sparede han, tjaee prøv med -100000,- (det er faktisk halv
mange penge).

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob Vind

Dato : 21-06-05 23:24

3773 wrote:

> Hvor mange penge er der egentlig bundet i serverne?
>
> Hvad koster et nedbrud firmaet?
>
> Er det et "for sjovt" foretagende, siden kølingen skal være gratis?

Øh nej, hvorfor tror du jeg skrev indlægget overhovedet? og op til
10000,- er da vist heller ikke gratis?

Men vi taler altså om et serverrum på 10 m2 som jeg også skrev, så det
ville være overkill med det du foreslår. Vi har købt en mobil
aircondition til 5400,- ex. moms, denne her:
http://www.vikingcooling.dk/content.asp?ID=136&pID=99

Den fungerer glimrende til vores formål.

?

> [...]
> penge. Oftest er der udstyr for i hundredevis af tunsinde kroner + hele
> firmaets hjerte hvad kommunikation og arkivering angår. Det er sgu da

Det må det også gerne, vi har alle vores produktionsservere stående i
servercamp samt vi bruger en hostet exchangeløsning til vores mail.

Det vi selv har stående er et par domaincontrollere og filservere (som
der naturligvis er backup af), samt et par testservere. Og så altså
netværksudstyr som nævnt.

Jeg synes du burde anvende en anden tone fremover, navnlig når du kender
mere til det præcise setup.

/Jacob.

Fra : Sune

Dato : 22-06-05 00:24

> Jeg synes du burde anvende en anden tone fremover, navnlig når du
> kender mere til det præcise setup.
Count me in, jeg synes også det var et ubehøvlet indlæg.
Sune

Fra : 3773

Dato : 22-06-05 13:46

"Jacob Vind" skrev d. 21-06-05 23:24 dette indlæg :

> [...]

> netværksudstyr som nævnt.
>
> Jeg synes du burde anvende en anden tone fremover, navnlig når du

Fair nok Jacob, men det er trættende at betjene kunder der køber servere
for fem millioner servere og programmel for endnu mere, for så bagefter
at gå i selvsving over en udskrivning på et beløb mindre end 20000,-
Ligeledes er det beskæmmende at opleve selv store serverrum, der bliver
kølet af kinesiske skrammelmaskiner, der bryder ned på det ene og det
andet tidspunkt. Oftest opleves et fuldstændig vild misforhold mellem
investering i hardvare og det udstyr der skal sikre at såvel hardvare
som softvare duer. Man må derfor konkludere at edb-installationen derfor
ikke er vital når man kan være "ligeglad". Det er lidt ligesom at købe
Mercedes 500 SEL og så få cykelsmeden til at montere bremser fra THansen
og billige Viborg slidbaner. Bevares - skidtet kører, men hvordan og
hvorlænge.

http://www.kandu.dk/

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 22-06-05 14:13

3773 wrote:
> Ligeledes er det beskæmmende at opleve selv store serverrum, der bliver
> kølet af kinesiske skrammelmaskiner, der bryder ned på det ene og det
> andet tidspunkt.

Det gør alle den slags ting jo. Hvis man køber flere er der redundans så
man har tid til at skifte skidtet når det går galt. Jeg kender da en del
der har købt det helt store, dyre køleanlæg (der sikkert ikke går ned
lige så tit som "de kinesiske") og så _lige_ glemmer at sådanne
køleanlæg altså også går ned.

> Oftest opleves et fuldstændig vild misforhold mellem
> investering i hardvare og det udstyr der skal sikre at såvel hardvare
> som softvare duer.

Det meste hardware går altid i stykker på et eller andet tidspunkt;
spørgsmålet er om man har backup. Det gælder både på køleanlæg og
servere...

> Man må derfor konkludere at edb-installationen derfor
> ikke er vital når man kan være "ligeglad".

Næh, det er et spørgsmål om at være prisbevidst. Det er da muligt at et
dyrt køleanlæg til 20+ kkr holder længere end ét til 2kkr; men holder
det 10 gange længere? Så skal der naturligvis også tages hensyn til
installation, osv, men spørgsmålet er om et billigt køleanlæg til 2 kkr
ikke er nemmere at installere end et til 20 kkr...

Nuvel, jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er bedst, men jeg har da
ikke set nogle referencer i denne tråd til hvad der - totalt set - er
billigst...

Med venlig hilsen Preben

Fra : 3773

Dato : 22-06-05 15:31

"Preben Mikael Bohn" skrev d. 22-06-05 14:13 dette indlæg :

> [...]

da
> ikke set nogle referencer i denne tråd til hvad der - totalt set - er

Ja ja, men problemet er netop ofte, at der indkøbes billigt kina-udstyr.
Ser du helt sort/hvidt på det, koster installationen nogenlunde det
samme, ifald man monterer det nogenlunde ens.

Dvs, selve maskinen koster måske 3000 for skrammelmodellen og 8000 for
den gode. Kobberrør + montage koster så 5000 oveni - uanset maskine
(selvfølgelig undtaget hvis man laver en "tyrkisk montage" - læse:
Kastet op med en møggreb). Prisen for den billige bliver i dette
tilfælde 8000 kr total for det billige apparat, og 13000 for den dyre.
Prisforskel +63% for et apparat der isoleret set koster 167% mere. Og
tro nu ikke at Bauhaus sliber uden vand og sælger med lave avancer, det
gør de ikke. Klart at de kan samle store samlede indkøb i Kina, og få
apparatet særdeles billigt, men apparatet ER også billigt. Oftest ses en
energimærkning så lav som C eller D (istedet for kvalitetsapparatets A
eller AA). Ved gennemsnitligt driftid på f. eks. 60%, giver det immervæk
5256 timer pr år. Ved en forskel på bare 100W og en energipris på en
krone, er der over en femhundremand sparet pr år. Oftest er forskellen i
energiforbrug væsentlig højere. Ligeledes er garanti en væsentlig
parameter. Det er sgu da rarest at vide at apparatet udskiftes uden
bøvl, hvis noget skulle gå itu inden for de første fem år.

Iøvrigt har vi da ved de billige kinesere set manglende dokumentation,
ulovlige kølemidler og manglende CE mærkning.

Endnu en grund til at handle med fagmænd, kan desuden være rådgivningen.
De små flytbare, som der er linket til, fungerer oftest efter det
princip, at man tager luft fra rummet, kører dette gennem kondensatoren,
og smider det ud vha en slange. Regn lidt på dette, og du vil se, at
ved hedebølge hænger det slet ikke sammen. Ligeledes er driftsikkerheden
ved den slags maskiner i høj grad så som så. Tro mig - vi kender dem!
Sidst men ikke mindst, er det lidt upraktisk med åbne vinduer i et
serverrum. Ok, så kan man lave noget fiksfakseri med rør og riste. Men
det er afprøvet - det duer ikke. Vi ser det hver dag!

http://www.kandu.dk/

Fra : 3773

Dato : 22-06-05 15:57

Jeg har iøvrigt set fem-million kroner racks, der "døde" pga manglende
køl, fordi man havde indkøbt køleudstyr der ikke var forsynet med
vinterudrustning. Dum fejl der nemt kunne have været undgået. Her
snakker vi et par dimser til en tusse.

Back-up på kølesiden er temmelig kendt på de fleste større sites.
Banker, internationale virksomheder og den slags steder. Desuden er
meget sendeisenkram til mobiler, internet og den slags udført med
overvågning og/eller dobbelt udstyr af samme årsag. Der er man helt klar
over, at nedbrud på grund af manglende køl - det kan man snildt undvære.

Har iøvrigt lige luret virkningsgrader på to maskiner: En Kvali COP
3,24, en Kina så lavt som 2,61 (den jeg lige kunne finde). Har du et
lille serverrum med f.eks 3 kW kontinuert kølebehov, kommer elregningen
til at lyde på henholdsvis 8111 og 10069 ved 1 kr/kWh. Kvali'en har tre
års totalgaranti og fem år på kompressoren. Kina'en 1 år (og to års
reklamationsret).

http://www.kandu.dk/