Server til fildeling - igen igen
Fra : anders majland

Dato : 08-06-05 10:21

Jeg skal til at samle 2 servere til deling af filer mellem ~10 brugere
hvoraf det kun forventes ganske få samtidige brugere vil jeg have lavet 2
identiske computere således at nedetid minimeres. Murphy søger jo nok for at
jeg er mange timer væk når skidtet bryder sammene. Jeg har 2 windows 2002
server licenser til rådighed, men overvejer dog også OS alternativer.

Idag kører "bambus" pc'er Den primære med med et "noname" raidkort med et
par diske i raid1. Dør controlleren er diskene intet værd.... Den anden har
bare en enkelt disk med backup fra den primære server Desuden laves der
backup på dat bånd hvilket er tidskrævende.

Så ideen er at have 2 identiske maskiner således at den ene er backup for
den anden - både på hardwaren men også på data. Regelmæssigt laves så
backup til ekstern hd (der opbevares offsite) eller over nettet til en pc på
en anden addresse. Afsluttede projekter arkiveres så manuelt på DAT/CD eller
DVD og opbevares offsite.

Jeg har på et tidspunkt kørt med en adaptec raid contoller - den syntes jeg
ikke var særlig brugervenlig så fungerer raid i software godt nok (i win2k
server) ?

Hvad kan man få af raid5 med hotswap i løs vægt ?
Har engang set nogen men kan ikke finde dem igen

Er der nogen færdige NAS bokse der prismæssigt ligger i nærheden af en pc
løsning ?

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : anders majland

Dato : 08-06-05 11:53

> Hvad kan man få af raid5 med hotswap i løs vægt ?
> Har engang set nogen men kan ikke finde dem igen

Fandt lige "SATA Hot-Swap drive cage, 3-slot, aluminium"
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/kab-skuf/kab-snt-2131sata.html

Nogen der har set nogen med plads til flere drev eller skal jeg bare have 2
(og en sw raid løsning) eller noget tilsvarende med hw raid. Raid5 med 3
diske og en hotspare burde jo være "fint nok"

Mvh
Anders Majland

Fra : anders majland

Dato : 08-06-05 11:59

> Nogen der har set nogen med plads til flere drev

Det er øjnene man først bliver blind på ...
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/kab-skuf/kab-snt-3141sata.html