Militæret på Amager og Christianshavn
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-06-05 11:25

Man kan sikkert finde svarene på nettet via Google - men
måske er også andre her i gruppen end jeg interesseret og
nysgerrig ... så derfor:

Hvornår forlod militæret deres forskellige 'steder' på Amager
og Christianshavn?

Jeg tænker blandt andet på Bådsmandsstræde, Artillerivej,
Ny Tøjhus-området, Faste batteri, Kastrup Fort, Dragør,
skydebanerne på Amager Fælled - osv.

Sidespørgsmål: Hvornår blev træbroen over Stadsgraven fra
Amager Broulevard til Panterens Bastion åbnet for offentlig
adgang?

Og har militæret den dag i dag stadig nogle områder tilbage -
fx på Volden ved Prinsessegade og ved Kongelunden?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 03-06-05 10:14

Hej Jørgen
Jeg kan ikke helt huske årstallene men jeg kan give dig en del oplysninger
der kan føre dig på sporet.

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nysgerrig ... så derfor:
>
> Hvornår forlod militæret deres forskellige 'steder' på Amager

Der er faktisk stadig militær på amager og Christianshavn.

> Jeg tænker blandt andet på Bådsmandsstræde, Artillerivej,
Bådsmandsstræde blev som kaserne da Christania stjal omådet, det var ejet af
forsvarsministeriet til for få år siden.
Artillerivej blev nedlagt i havfjerserne og kasernen overdraget til
seruminstituttet som nu er på grunden.

> Ny Tøjhus-området, Faste batteri, Kastrup Fort, Dragør,
Ny tøjhus blev delvis rømmet som kaserne i halvfjerserne senere var der
depoter på området, og Hjemmeværnet var rykket ind i
administrqationsbygningen indtil kort før den blev revet ned.

Faste batteri er en ældre sag, den lå vo der hvor politiet overtog til
blandt andet politiskolen med videre.

Kasatrup fort blev nedlagt i mellemkrigsårene som fort, men under 2.
verdenskrig rykkede tyskerne ind på fortet.
PÅ www:kb.dk billeddatabasen er der faktisk nogle gode billeder af blandt
andet Kastrup fortet med den store kanon, og en del andre installationer.

Dragør fort var faktis i brug indtil for nogle få år siden af søværnet. Det
blev solgt og er nu restraurant med videre.

Med dn del af forterne og de andre bastioner og så videre omkring Amager er
der faktisk en udmærket bog, jeg kan lige nu ikke huske titlen men den
beskriver de forskellige anlægs anvendelse og hvornår de er fra og perioden
de blev anvendt.

> skydebanerne på Amager Fælled - osv.
Skydebanerne blev overdraget tik KI for nogle år siden.

> Sidespørgsmål: Hvornår blev træbroen over Stadsgraven fra
> Amager Broulevard til Panterens Bastion åbnet for offentlig
> adgang?
Det blev den da hjemmeværnet flyttede ind o bastionen som de stadig har og
den er stadig militært område.

> Og har militæret den dag i dag stadig nogle områder tilbage -
> fx på Volden ved Prinsessegade og ved Kongelunden?

Volden ja Panterens bastion, og stadig i Kongelunden, samt på Fælledvej hvor
ammunitionsryderne holder til. Så er der jo også på rævehalen da der stadig
er en del tilbage på Holmen, enddog i begge ender.

> --
> Mvh.: Jørgen Grandt
> aka www.hamigen.dk

Jer håber dette kan give dig en ide om at komme videre.

Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-06-05 10:55

Niels Gjermandsen skrev:

> Skydebanerne blev overdraget tik KI for nogle år siden.

Er der ikke også stadig noget militært ude på "Det inddæmmede"
for enden af Frieslandsvej?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-06-05 19:07

Hej Gruppe

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke også stadig noget militært ude på "Det inddæmmede"
> for enden af Frieslandsvej?

Det er faktisk nedlagt, dette anlæg er det gamle NIKE batteri som blev
nedlagt for en del år siden. Bygningerne blev overtaget af
Ammunitionsrydningen og de var der til Flyvevåbnet rykkede ud på Fælledvej
(Birkelund) i Dragør, derefter rykkede Ammunitionsrudderene ind på dette
anlæg.

Jeg glemte i mit indlæg at nævne Kongelundsfortet, det blev rømmet af
flyvevåbnet samtidig med nedlæggelsen af NIKE batteriet, det var faktisk
ildledecentral for NIKE batteriet. Så var det næsten tomt da en del af
hjemmeværnet brugte fortet til nogle militære aktiviteter. Det har i nogle
år været brugt til forskellige aktiviteter, nogle af disse er ikke helt
fredelige selv om der ikke dør personer derved. Det er blevet helt farvet
som en farvelade indvendigt da der har været "Splatter skydnings"
aktiviteter på fortet, og for dem der ved dette så er det jo med
malingfyldte kugler der skydes, noget være GRIS.

> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt

MVH
Niels Gjermandsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-06-05 12:36

Niels Gjermandsen skrev blandt andet:

> Hej Jørgen
> Jeg kan ikke helt huske årstallene men jeg kan give dig en del
> oplysninger der kan føre dig på sporet.

(klip)

Hej Niels

Mange tak! Ja, det bragte mig da en del videre.

--
Hilsen fra Jørgen Grandt
a.k.a. www.hamigen.dk

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 03-06-05 21:00

Med fare for at gentage noget som andre allerede har skrevet:

- Bådsmandsstrædes kaserne må være blevet nedlagt omkring 1970 - 71, for
fristaden Christiania blev grundlagt i 1971.
- Artillerivejens kaserne blev overtaget af Seruminstituttet i 1973.
- Afviklingen af aktiviteterne på Ny Tøjhus-området (Våbenarsenalet m.m.)
blev påbegyndt i 1969.
- Området ved Faste Batteri overgik til justitsministeriet i 1973 til brug
for Statens Politiskole.
- Kastrup Fort blev overtaget af Københavns kommune i 1925.
- Dragør Fort blev nedlagt i 1999.
- Håndvåbenskydebanerne på Amager Fælled (altså ikke dem på Kalvebod Fælled)
blev nedlagt sidst i 1950'erne.
- Baraklejren ved Artillerivej (nuværende Ballonparken) overgik til Bolig-
og indenrigsministeriet i 1948.

Kilder: "Amager" og "Den sjællandske øgruppes landmilitære domiciler" bind 2
udgivet af Østre landsdelskommando i 1982 (Erik Housted har bl.a. skrevet
afsnittet om Amager Fælled og Kalvebod skydeterræn).

Af tilbageværende militære aktiviteter på Amager/Christianshavn kan jeg
umiddelbart kun komme i tanke om følgende:
Marinestation København på Nyholm (hvis det ellers er tilladt at regne dette
område med ) samt FE i Kongelunden (medmindre de også er flyttet).
Og naturligvis Frelsens Hær på Hørhusvej.
Men der er sikkert flere.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-06-05 13:34

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> - Bådsmandsstrædes kaserne (...)
>
> Kilder: "Amager" og "Den sjællandske øgruppes landmilitære
> domiciler" bind 2 udgivet af Østre landsdelskommando (...)

Hej Svend-Erik

Mange tak også til dig.

Venligst: Jørgen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-06-05 19:50

Hej Gruppe

"Svend-Erik Lindberg" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Artillerivejens kaserne blev overtaget af Seruminstituttet i 1973.
> - Afviklingen af aktiviteterne på Ny Tøjhus-området (Våbenarsenalet m.m.)

Denne afvikling tog dog en årrække, helt op til omkring 1990.

> [...]
> - Dragør Fort blev nedlagt i 1999.
> - Håndvåbenskydebanerne på Amager Fælled (altså ikke dem på Kalvebod

Der var skydebaner ved Faste batteri, der hvor barakken på Hjørnet af
Artillerivej og Torshavnsgade ligger, der er noget af voldene tilbage endnu.

Banerne på Kalvebod som KI har bruges i dag ud over de Civile også af
Politiet og af Hjemmeværnet så helt civilt kan man ikke kalde dem, selv om
de administreres af KI.

Der er også skydebaner på Fælledvej 251 i Dragør lige ved siden af
Birkelund. Omkring 1969 var der lfere baneanlæg som blev fjernet dengang, og
der blev 2 baner en til 200 m skydning og en til 300 m tilbage, Samt en til
25 m pistolskydning. Disse baner er der faktisk endnu men de er ikke blevet
brugt i flere år, men de hører stadig ind under forsvaret som militært
område, de bliver ikke vedligeholdt som skydebane da Dragør komune har sat
en kæp i hjulet for anvendelsen, Skydningerne ophørte i starten af
halvfemserne. Faktisk er der store dele af strandengene mellem Søvang og
helt over til kongelundsfortet stadig militært område selv om det er åbnet
for offentlig adgang, det ligger hen som fuglereservat i dag.

> [...]
> dette område med ) samt FE i Kongelunden (medmindre de også er flyttet).
> Og naturligvis Frelsens Hær på Hørhusvej.

Der mangler også at nævne at flyvevåbnet havde en flyveplads på Amager. Det
er Kløvermarken, den var aktiv som flyveplads til resten af flyvepladsen
flyttede til Værløse, der var indtil 1925 både Civil og militær flyvning på
Kløvermarken, i 1925 blev Kastrup lufthavn åbnet som Civil flyveplads, og er
ren civil den dag i dag.
Hjemmeværnet rykkede ind i administrationsbygningerne på Kløvermarken og var
der til midt i firserne, Først der blev områder overgivet til Københavns
komune, Selv om der var boldbaner på området i starten så var det faktisk
militært og blev administreret af forsvaret. Ved hjemmeværnets flytning fra
Kløvermarken til Panterens Bastion gik nedrivningen af bygningerne på
Kløvermarken påbegyndt, nogle af de gamle Hangarer i træ er faktisk bevaret,
jeg ved ikke om de stadig ligger i Billund hvor de blev kørt til, de skulle
sættes op på et flymuseeum i det jydske, men det blev ikke til noget, og de
fleste af flyene er i dag i Helsingør på teknisk museeum.

Panterens Bastion har blandtandet huset, Forsvarets skydeskole, Forsvarets
filmtjeneste, og noget af forsvarets center for lederskab, og til sidst er
det Hjemmeværnet der bruger dette anlæg.
Løvens bastion var også anvendt af hjemmeværnet i mange år indtil det blev
overgivt til civil brug, det var engang i firserne, det ver dengang centralt
depotområde for hjemmevlrnet i storkøbenhavn, dette depot blev flyttet til
vestegnen.

Så når man gennemgår de militære installationer på Amager og Christianshavn
så var der faktisk mange.

Når vi taler om forterne så må vi nok også huske at nævne Strickers Batteri
nede for enden af kløvermarken mod vandet, Prøvestenen der ligger inde på
bensinøen, og så er der Lynettefortet, Nu skal vi lige huske at havne
indløbet som faktisk næsten er blevet landfast efter alle de udfyldninger af
refshaleøen som er kunstig så har vi Trekronerfortet, og de to søforter
Middelgrunden og Flakfortet.
Saltholm må vi ikke glemme da det rent historisk faktisk er sådan at
Saltholmen hører ind under Amager, og er en del af Tårnby komune, der er
Saltholmsfortet, som eksisteer endnu og anvendes til bolig og det nedlafte
batteri på nordspidsen.
Sidstnævnte batteri var faktisk aktivt i 1. verdenskrig, hvor det skød en
Tysk patruljebåd i sænk da de forfulgte en engelsk båd ind i dansk område,
begge besætninger blev interneret indtil 1918 hvor den krig blev AFBLÆST.
Og så er der en del rester af mange anlæg rundt på Amager som alle blev
anlægt fra 1600 tallet og helt op til 1. verdenskrig, disse er for de
flestes vedkommende nedlagt efter 1. verdenskrig. Der var både poststilinger
og kanonstillinger med videre. For ikke at glemme alle krudthusene som også
stammer fra disse forsvarsværker.

Amager var en gang næsten en fæstning, så der er meget at komme igang med.

Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 05-06-05 22:03

On Wed, 1 Jun 2005 12:25:19 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Man kan sikkert finde svarene på nettet via Google - men
>måske er også andre her i gruppen end jeg interesseret og
>nysgerrig ... så derfor:

Jeg ved godt, at det svar jeg her sender, intet har med det stillede
spørgsmål at gøre - men måske alligevel....

I hvert fald vil jeg godt gøre opmærksom på en lille bog, som udkom
for en del år siden. "Alle tiders soldatersange" Edition Egtved 1988.

Foruden en del sange, også regimentssange (med noder/becifringer) etc.
så indeholder bogen en masse data og finurlige oplysninger.

Således fx. uniformer, regiments-våbenskjolde og hånd-våben, og ved I
hvorfor det hedder "Tappenstreg"...? Det var et trommesignal til
værtshusene om at "slå tappen i og sætte en kridtstreg" samt sende
soldaterne hjem fra druk.... )

Lån den hjem fra biblioteket, 78.611 (på Helsingør bibl.)

Venligst
John