IllegalStateException ved JSP-side
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-05-05 15:50

Hejsa

Jeg har lavet et webbaseret program i jsp, og har haft det kørt på en lokal
version af Apache + tomcat. Da systemet skal i drift, kommer det til at køe
på en iis med tomcat, og så får jeg en IllegalStateException. Fejlen opstår
ved fejlslagen login. Der er en index-side, med en login-form. Når man
trykker på login-knappen, sendes man over til en valideringsside, som
tjekker brugernavn og password. Hvis man taster korrekt, bliver man sendt
videre til side A, og hvis man har tastet forkert, bliver man sendt tilbage
til index-siden.

Man kan godt logge ind uden fejl, hvis man vel at mærke skriver det rigtige
brugernavn og password. Men hvis man skriver forkert i brugernavn eller
password, kommer der nu en IllegalStateException. Jeg kan ikke gennemskue
hvorfor den kommer, når man godt kan logge ind normalt, og fejlen kan ikke
genskabes på min lokale apache+tomcat.

Fejlen er præcis følgende:
type Exception report

message

description The server encountered an internal error () that prevented it
from fulfilling this request.

exception

java.lang.IllegalStateException
   org.apache.coyote.tomcat5.CoyoteResponseFacade.sendRedirect(CoyoteResponseFacade.java:352)
   org.apache.jsp.validateuser_jsp._jspService(validateuser_jsp.java:139)
   org.apache.jasper.runtime.HttpJspBase.service(HttpJspBase.java:94)
   javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)
   org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:324)
   org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:292)
   org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:236)
   javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)
Et udsnip af koden i valideringssiden ser sådan ud:Bruger b =
ldl.getBruger(brugernavn, password);if (b!=null){
b.setAfdeling(hdl1.getAfdeling(b)); session.setMaxInactiveInterval(600);
if (b.getRettighedsniveau() == Bruger.AFDELINGSCHEF) {
response.sendRedirect("skadeshaantering.jsp"); return; } else
if (b.getRettighedsniveau() == Bruger.VIRKSOMHEDSCHEF) {
response.sendRedirect("skadeshaantering.jsp"); return; } else
if (b.getRettighedsniveau() >= Bruger.SUPERBRUGER) {
response.sendRedirect("admin_virk.jsp"); return; }}else { try
{ throw new Exception("Fejl ved login"); } catch(Exception e)
{ session.setAttribute("undladSendTilFejl",""); %> <%@
include file="log.jsp"%> <%
response.sendRedirect("index.jsp?loggetInd=false&brugernavn="+brugernavn);
return; }}hvis man kommer ind i den første if (b!= null), så virker
response.sendRedirect() fint. Men kommer man ned i else-delen, kommer den
IllegalStateException. Det ENESTE der sker i logfilen, er at exceptionen der
kastes, med beskeden "Fejl ved login", fanges, og gemmes til en database.
Der er dog én eneste ting i log.jsp som måske kan være fejlen. (jeg kunne
selvfølgelig teste det, men vil godt ligehøre her først, da jeg ikke selv
har adgang til produktionsmaskinen, så det betyder at en opdatering skal
gennem2 hænder før det kommer på - så jeg vil godt lige være sikker først)
Det er, at jeg gemmer en attribut i session-objektet.Kan det være det der
giver en IllegalStateException? Og i så fald hvorfor?/Sjang

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-05-05 15:58

Hmm... den posting lignede lort... jeg prøver lige igen

/Sjang

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-05-05 16:04

> [...]
> org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:236)
> javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)

Ovenstående fejlbeskrivelse, skulle kunne læses.

}
{
throw new Exception("Fejl ved login");
}
catch(Exception e) {
session.setAttribute("undladSendTilFejl","");
%>
<%@ include file="log.jsp"%>
<%

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-05 16:13

Henrik Davidsen wrote:

> catch(Exception e) {
> response.sendRedirect("index.jsp?loggetInd=false&brugernavn="+brugernavn);

Det kan også være, at du skal flytte din redirect uden for catch-blokken
eller pakke den ind i en ny try-blok.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 23-05-05 19:59

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
>
> Det ENESTE der sker i logfilen, er at exceptionen der
> kastes, med beskeden "Fejl ved login", fanges, og gemmes til en database.

Uden at have testet det Er det ikke muligt at du implicit har
skrevet noget til jsp siden. Enten p.g.a side indholdet mellem %> og <%
eller via din include.

Prøv evt med %><%@ include file="log.jsp"%><% i stedet for.

ps hvorfor i det hele taget kaste en exception og fange den igen bare
for en login fejl ?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-05 16:10

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> hvorfor den kommer, når man godt kan logge ind normalt, og fejlen kan ikke

En hurtig tanke: Skriver du noget på siden inden du redirecter? (F.eks.
en DOCTYPE erklæring eller en HEAD-sektion).

I så fald går det måske godt lokalt, fordi siden bliver cachet på serveren.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-05-05 16:58

> En hurtig tanke: Skriver du noget på siden inden du redirecter? (F.eks. en
> DOCTYPE erklæring eller en HEAD-sektion).

Nej jeg skriver intet på siden før jeg redirecter, det er det der gør jeg at
jeg ikke helt forstår det.

/Sjang

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-05-05 21:28

Henrik Davidsen wrote:

> Nej jeg skriver intet på siden før jeg redirecter, det er det der gør jeg at
> jeg ikke helt forstår det.

Heller ikke bare et mellemrum eller et linjeskift?

F.eks. bare:
<%@ ...Noget spændende her... %>
<% ... noget mere på en ny linje ... %>

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-05 20:59

"Henrik Davidsen" <sjangREMOVE@sjang.dk> writes:

> java.lang.IllegalStateException
>    org.apache.coyote.tomcat5.CoyoteResponseFacade.sendRedirect(CoyoteResponseFacade.java:352)

Har du printet noget ud inden du redirecter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/