name of bird
Fra : Shan

Dato : 21-05-05 14:55

Hi,
I have taken a photo of a bird. Can you tell my what's the bird name
(latin)?
http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=647625
TIA,
Shan

Fra : LT

Dato : 21-05-05 16:22

Starling

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-05-05 16:21

Shan skrev:

> I have taken a photo of a bird. Can you tell my what's the
> bird name (latin)?
> http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=647625

Nice picture!
Sturnus vulgaris, male, is my gess.
Dansk: Stær.
Engelsk: Starling.
Tysk: Star.
Fransk: Étourneau sansonnet.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Shan

Dato : 21-05-05 20:29

> Nice picture!

Thx ;)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-05 22:15

> Nice picture!
> Sturnus vulgaris, male, is my gess.

Er det glimtet i øjnene du vurderer det på?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 21-05-05 22:35

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en
> meddelelse news:428f5257$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Er det glimtet i øjnene du vurderer det på?

Man kan ikke se øjet godt nok til at kønsbestemme fuglen med.
Hunnen har normalt en hvidlig/gullig ring i øjet, mens hannen er
ensfarvet mørkebrun.

Mikkel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-05 23:48

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev

> Man kan ikke se øjet godt nok til at kønsbestemme fuglen med.
> Hunnen har normalt en hvidlig/gullig ring i øjet, mens hannen er
> ensfarvet mørkebrun.

Er det hudringen omkring øjet, du beskriver? Lagde forøvrigt mærke til, at
hannen er lidt større end hunnen, er det et generelt faktum?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-05-05 07:33

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev

> Er det hudringen omkring øjet, du beskriver? Lagde forøvrigt mærke
> til, at hannen er lidt større end hunnen, er det et generelt faktum?

Nej, det er i selve øjet.
Størrelsesforskellen er så lille at det kun kan bruges til
kønsbestemmelse i få tilfælde.
Her er der tale om at måle på selve fuglen, hvilket man jo sjældent har
mulighed for på billeder

Mikkel

Fra : Shan

Dato : 22-05-05 13:23

Uzytkownik "Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> napisal w
wiadomosci news:9IVje.18807$Fe7.92036@news000.worldonline.dk...

> [...]
> kønsbestemmelse i få tilfælde.
> Her er der tale om at måle på selve fuglen, hvilket man jo sjældent har

What r u speaking about? Can somebody translate it? ;) In english of ourse
;)
TIA,
Shan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-05-05 13:33

Shan wrote:

> What r u speaking about? Can somebody translate it? ;) In
> english of ourse ;)
> TIA,
> Shan

Sorry. I think it's my fault. The discussion goes about *male*
or *female* "starling". I did not know that there is no significant
difference between male and female "starling" on pictures.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Shan

Dato : 23-05-05 16:09

> Sorry. I think it's my fault. The discussion goes about *male*
> or *female* "starling". I did not know that there is no significant
> difference between male and female "starling" on pictures.

Thanks u very much! :)
salute! ;)
Shan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-05 22:21

"Shan" <boss-szan@wp.pl> skrev >
> What r u speaking about? Can somebody translate it? ;) In english of ourse

Our official language in Denmark er altså dansk at do bare ved det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-05-05 06:41

Preben Riis Sørensen skrev:

> Er det glimtet i øjnene du vurderer det på?

Ups! Godt at jeg skrev "gess" angående kønnet. Jeg så ikke
i farten at der manglede et "hansymbol" i min fuglebog, hvor
der er fire tegninger af forskellige dragtfarver og næbfarver.

Er der forresten nogen der ved om hunnen også synger?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-05 22:17

> [...]
> der er fire tegninger af forskellige dragtfarver og næbfarver.
>
> Er der forresten nogen der ved om hunnen også synger?

Det er kun fuglenes hanner der synger, og det er kun hunnerne der lægger æg.
(kunne ikke dy mig)
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-05-05 08:03

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Herluf Holdt, 3140" skrev

> Det er kun fuglenes hanner der synger, og det er kun hunnerne
> der lægger æg. (kunne ikke dy mig)

Ja, det vidste jeg sådan set også. Jeg spurgte lidt dumt. Jeg
tænkte på om hunnerne hos stæren altid er helt stumme, eller
om de har de samme 'kald' og 'advarselslyde' m.m. som hannerne.

Jeg forsøger blot at redde mit tåbelige amatørgæt - at det er en
*han* på Shans billede - ved at spørge til stærenes adfærd. Hvem
andre end hannen har tid til at sidde i sangpositur på en lysegrøn
bøgegren midt i yngletiden?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-05-05 22:43

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
> Jeg
> tænkte på om hunnerne hos stæren altid er helt stumme, eller
> om de har de samme 'kald' og 'advarselslyde' m.m. som hannerne.

De siger i hvert fald noget hannerne tager alvorligt. To stære jeg så,
landede, hannen gik igang med at spise. Et 'ukvemsord' fra fruen fik ham
straks til at overlade det til hende, og i frustration fløj han over og tog
sig et bad. Psykisk hygiejne tror jeg nok det var.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen