Oliemøllen i Valby
Fra : Philip

Dato : 14-05-05 01:54

I en gammel Danmarks Radio-udsendelse optaget i København i 1938 oplyser en
af de interviewede, at hun arbejder på Oliemøllen i Valby. Er der nogen, der
kan fortælle mig, hvad det var for en virksomhed og hvor den lå mere
nøjagtigt?

v.h.

Philip

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 15-05-05 09:02

Kunne det eventuelt være en anden betegnelse for sæbe og
vaskemiddelfabrikken Skandinavisk Henkel, som lå på Carl Jacobsens Vej (på
hjørnet ved Gammel Køge Landevej)??

M.v.h.
Svend-Erik

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-05-05 09:36

Philip skrev:

> [...]
> Oliemøllen i Valby. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad det
> var for en virksomhed og hvor den lå mere nøjagtigt?

På et Politiken-kort fra 1955 ligger A/S Oliemøllen som tre
bygninger på række, mellem Ottiliavej, Karensgade og
Kløverbladsgade.

Det er vist ikke så langt fra det, som Svend-Erik nævner,
men jeg troede ærlig talt at en oliemølle lavede margarine
og sådan noget.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Mogens Laursen

Dato : 15-05-05 09:58

De lavede vistnok nærmere planteolier til margarinefabrikkerne - altså
underleverandørvirksomhed. Der er en direkte parallel i Århus Oliefabrik som
vistnok eksisterer endnu.

Mvh, Mogens Laursen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-05-05 11:29

"Mogens Laursen" <laurs@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> De lavede vistnok nærmere planteolier til margarinefabrikkerne - altså
> underleverandørvirksomhed. Der er en direkte parallel i Århus Oliefabrik
> som
> vistnok eksisterer endnu.

Det gør den da. Eksisterer, altså. Den har bare skiftet navn til Aarhus
United http://www.aarhusunited.com/dk. Jeg synes, det lyder som en
fodboldklub....

Venlig hilsen Dikte (som var sommerpige på Oliefabrikken omkring 1990)
---
www.dikte.dk

Fra : bertillarsen

Dato : 16-05-05 14:01

"Benedikte Brisson" skrev d. 15-05-05 11:29 dette indlæg :

> [...]
> ---
> www.dikte.dk
>
> Om Oliemøllen i Valby har jeg ingen supplerende oplysninger, men en
oliemølle (i Danmark) havde andre formaal end lige raffinerede produkter
til margarinefremstilling. Tænk paa vore Julelys til træet, hvor det
mest kendte jo nok er Asp-Holmblad's produkter, en virksomhed der endnu
eksisterer og som blev grundlagt 1853 af et medlem af Holmblad-slægten,
et andet medlem grundlagde farve- og lakfabrikken Sadoling og holmblad.
Men i begge tilfælde brugtes olie (animalsk/vegetabilsk) Men Holmblad
grundlagde til sin lysproduktion - eller rettere overtog en gammel
vindmølle paa Amager: Vestre Mølle, tilbyggede et oliemølleri, udvidede
senere med flere af de gamle møller paa Christianshavn, der ikke længere
formalede korn, men ændredes til brug til hans formaal.
Se Erik Housted's bog: Fra Limfabrik til Bankhus, udgivet af
Amagerbanken,1978, - heri oplyses alt om lim-/olieproduktion..
med hilsen: Bertil Larsen, Den Møllehistoriske Samling, e-mail:
moellehistorisksamling@stofanet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Philip

Dato : 17-05-05 04:07

Oplysningerne om Skandinavisk Henkel og A/S Oliemøllen ser ud til at være
netop den, jeg søgte efter. Endnu en gang hatten af for denne
nyhedsgruppes
ekspertise.

v.h.

Philip

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 19-05-05 16:08

Hej igen.

Min teori om, at der kunne være tale om Skandinavisk Henkel holder nok ikke
vand.
Ansporet af Herluf Holdts indlæg har jeg konsulteret KRAK's Vejviser fra
1938. Her kan man i husregisteret se, at Danske Oliemøller og Sæbefabrikker
Akts'., Valby afdeling lå på Ottiliavej 15 i Valby.
I KRAK Handelskalender 1938 kan man desuden se, at virksomhedens hovedkontor
lå Lyngbyvej 11-13, samt at der - foruden i Valby - var afdelinger i Aarhus
(Dansk Oliefabrik A/S) og Ålborg (Aalborg Oliemølle).
Danske Oliemøller og Sæbefabrikker A/S havde tilsyneladende ikke nogen
forbindelse med Henkel-foretagendet (der i 1938 hed Henkel & Co.).

Fra : Philip

Dato : 20-05-05 01:49

Kære Svend-Erik,

De nye oplysninger er taget til efterretning. Og endnu en gang tak for det
engagement, der lægges for dagen.

v.h.

Philip

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-05-05 21:29

On Sun, 15 May 2005 12:28:31 +0200, "Benedikte Brisson"
<nixenbixen@invalid.dk> wrote:

>"Mogens Laursen" <laurs@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det gør den da. Eksisterer, altså. Den har bare skiftet navn til Aarhus
> [...]
Ja, Århus Oliefabrik har været legendarisk af flere årsager

En af dem, deres transport-system.

De besluttede meget tidligt - lige efter 1. Verdenskrig - at anskaffe
nogle gedigne lastbiler af typen Mack med faste gummiringe (skulle
egentlig have været leveret til de krigsførende) som med
maks-hastigheder på 45 km/t skrumplede ned over vejene til havnen i
Vejle - men ofte med ganske velvoksne anhængere og ofte 2-3 stk.!

På havnen i Århus havde fabrikken også tidligt nogle jernbanevogne, og
her brugtes disse Mack'er som ranger-lokomotiver!

Navneændringen er nok en forløber for salg til udenlandske interesser;
jeg hører kineserne er på banen!

Venligst
John