Et godt tip
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-04-05 17:31

Hej fuglevenner -

Jeg har lige taget min daglige runde i haven for at se på fuglene.

Vi har et hjørne bag garagen hvor vi smider haveaffald i løbet af året. Så
er det meningen at jeg skal bruge en dag på at køre skidtet på genbrugsen.
Det er ikke min yndlingsbeskæftigelse.

I dag var der i dyngen hektisk aktivitet af et gærdesmuttepar. Det meddelte
jeg straks min hustru med formaninger om at vi ikke må røre affaldet før
ynglesæsonen er overstået. "Fint", sagde hun. "Hvornår er den overstået?".

Jeg så straks mulighederne og svarede: "Sidst i december".

Se deet!

- Jensby

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-04-05 17:36

Jan Bang Jensby wrote:

> Jeg så straks mulighederne og svarede: "Sidst i december".

Og så tilføjer du, at pindsvin også bruger den slags bunker, når de
går i vinterdvale, og det gør i starten af november...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-04-05 19:06

"Niels Riis Ebbesen" wrote

> Og så tilføjer du, at pindsvin også bruger den slags bunker, når de går i
> vinterdvale, og det gør i starten af november...

Ja for fa'en! Nu gør jeg i hvert fald. Tak!

- Jensby

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-04-05 21:06

Jan Bang Jensby wrote:

> Ja for fa'en! Nu gør jeg i hvert fald. Tak!

En kompostbunke er en biotoptype, som er også levested for en lang
række smådyr og insekter, som er en vigtig del af fødekæden. Og vi
får netop en fattigere natur, når vi i haven fjerner ethvert vissent
blad, og kører dem ud på kommunens plads.

Jeg lader de visne bladne ligge i bunden af bedene, og solsortene
bruger hver dag mange timer på, at vende de visne og halvt omsatte
blade, for under dem lever bænkebiddere, orme, snegle og andet der
er guf for solsorte.

Og vores have er i høj kurs blandt fuglene, at alle vores redekasser
er beboet, og i forgårs kunne jeg se, at solsorteparret undersøgte
mulighedderne for en redeplads i det overdækkede indhag, hvor vi har
udgang til terrassen.

Jeg fabrikerede straks en lille hylde med kanter, og opsatte den ca.
15 cm under udhænget, bagved en caprofolie, og her til aften har
solsorteparret bygget ca. en trediedel af reden.

Det er iøvrigt tredie år i træk, at det samme solsortepar yngler i
vores have, og de er efterhånden så tamme, som vilde fugle kan
blive, og de har lært, at hvis der er katte og skader, så skal de
bare lave støj, for så kommer vi ud i haven og jager dem væk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Crone

Dato : 23-04-05 09:46

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev bl. a:
> [...]
omsatte
>blade, for under dem lever bænkebiddere, orme, snegle og andet

Er du sikker på, at solsorte faktisk spiser bænkebidere? Jeg tror
det egentlig ikke, efterhånden som begge dele (solsorte og
bænkebidere) breder sig mere og mere i vores have.

vh
Merete

Fra : JK

Dato : 21-04-05 08:33

On Wed, 20 Apr 2005 18:30:41 +0200, "Jan Bang Jensby"
<janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

> [...]
>ynglesæsonen er overstået. "Fint", sagde hun. "Hvornår er den overstået?".

Gærdesmutter er insektædere. De kommer ALDRIG på et foderbræt.

Så den bunke er godt for dem. Man siger, at de overvintrende
gærdesmutter går til i en hård vinter i Danmark. Hvilke insekter gider
5 graders frost ?

mvh

John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-04-05 09:12

JK wrote:

> [...]
>
> Så den bunke er godt for dem. Man siger, at de overvintrende
> gærdesmutter går til i en hård vinter i Danmark. Hvilke insekter gider

Der er rigtig mange insekter, edderkopper og lignende som i revner
og sprækker overvintrer i en slags dvaletilstand, gærdesmutter
spiser også gerne pupper, og en kokon med edderkoppeæg er også på
dens menukort.

Jeg har en kompostbeholder til køkkenaffald, og der er et par
gærdesmutter som har fundet af, at den har 4 sprækker som de kan
komme ind af, og derinde er der jo året rundt noget spiseligt kryb.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen