Rovfugle i haven
Fra : Helle Andersen

Dato : 16-04-05 00:17

Da jeg kørte ind i min indkørsel her til aften, forstyrrede
jeg åbenbart to rovfugle, der snackede i min have og de
lettede.

Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, hvis jeg kunne
finde ud af, hvad de var for nogen. Desværre var der
modlys, så jeg kan ikke vurdere farven og det gik hurtigt
og jeg så dem gennem forruden, så jeg har kun meget få
oplysninger, men tænkte at der måske alligevel var nogen,
der kunne give et bud.

Det mest karakteristiske ved dem, var at de havde en
hvid/meget lys tværstribe på vingerne - nærmest et bånd.
Desuden lavede de en vældig flyveopvisning, hvor de
susede rundt og skiftede retning meget adræt - jeg har
aldrig set det før - samtidig med at de ind imellem lod sig
svæve på normal rovfuglemanér. Inden jeg fik set mig om,
var de væk med deres bytte i kløerne. Størrelsen har jeg
også svært ved at bedømme, men de var i hvert fald
større end en tårnfalk, som jeg jævnligt ser.

Jeg bor på Nordfyn, hvis det har betydning.

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-04-05 00:20

Helle Andersen wrote:

> Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, hvis jeg kunne
> finde ud af, hvad de var for nogen.

Prøv denne side:

http://home10.inet.tele.dk/golles/rovfugle/index.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-04-05 17:44

> Prøv denne side:
>
> http://home10.inet.tele.dk/golles/rovfugle/index.htm

Tak for svaret. Jeg har kigget på siden, men der er ingen,
der ligner, så jeg må vist give fortabt

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 16-04-05 17:08

Helle Andersen wrote:
> [...]
> også svært ved at bedømme, men de var i hvert fald
> større end en tårnfalk, som jeg jævnligt ser.

Hvis du vil artsbestemme en fugl må du blive en bedre iagttager.
Den eneste brugbare oplysning du kommer med er at den er større en
Tårnfalk.

Mikkel

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-04-05 17:44

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du vil artsbestemme en fugl må du blive en bedre iagttager.
> Den eneste brugbare oplysning du kommer med er at den er større en
> Tårnfalk.

Ih, tusind tak for venligheden. Det er altid interessant at blive irettesat.
Slemme mig *slår mig selv over fingrene*

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 16-04-05 18:27

Helle Andersen wrote:
> "Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ih, tusind tak for venligheden. Det er altid interessant at blive
> irettesat. Slemme mig *slår mig selv over fingrene*

Hej Helle

Nu ikke blive fornærmet...det var skam venlig ment....selv om jeg godt
kan se du ikke opfatter det sådan
Næste gang du ser en fugl du ikke kender så prøv om du ikke kan notere
dig lidt flere forskellige kendetegn.

Ellers er umuligt at hjælpe med så få oplysninger du giver.
Der Pt set 433 forkellige liste A arter i DK.

Kunne det være Musvåge ?

http://www.netfugl.dk/pictures.php?species_id=194&country_id=&photographer_id=&pics_section=&picture_category_id=&rare_bird=&picdate_year=&picdate_month=&picdate_day=&order_by=&order=&page_size=25&id=listpictures&search=1

Mikkel