Gulirisk -eller?
Fra : News

Dato : 11-04-05 19:35

Var ude her til aften og så denne:
http://www.superfreak.dk/fugl
ude er oppe i Jerup, Nordjylland,

Var hjemme og kigge i fuglebogen, og tror at det er
en Gulirisk, men er den ikke ret sjælden, men det kunne måske også være
en
grønsisk eller Guldspurv.

Nogel bud?

Venligst
Peter
Jerup

Fra : N/A

Dato : 11-04-05 19:43

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 11-04-05 19:43

Fra : News

Dato : 11-04-05 19:50

Mange tak for det.

Hvad er de særlige kendetegn, lige på disse billeder,
så du kan se forskel?

Venligst
Peter

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 11-04-05 20:02

News wrote:
> Mange tak for det.
>
> Hvad er de særlige kendetegn, lige på disse billeder,
> så du kan se forskel?

Grønsisken er jo grønlig, mere eller mindre sort på issen og
hage. Store og småvingedækfjer er hhv sorte/gule = meget
kontrastrige.
Gulirisk har et helt andet meget kortere, mere stejlt næb.
Gulirisken er desuden meget mindre og har en helt anden
kropsform.
Gå ind på www.netfugl.dk og vælg galleriet. Ude i venstre side
vælger du søg. Nu kan du søge på hhv. Gulspurv, Gulirisk og
Grønsisken.

Mikkel

Fra : News

Dato : 11-04-05 20:14

> [...]
> Gå ind på www.netfugl.dk og vælg galleriet. Ude i venstre side vælger
> du søg. Nu kan du søge på hhv. Gulspurv, Gulirisk og Grønsisken.

Mange tak, den vil jeg da kigge på.
Jeg havde kun Politikkens "Fugle i farver" og der synes jeg godt nok den
var tættest på
en Gulirisk, men da den er ret sjælden var jeg da også i tvivl.

Meget interressant side, mange tak for det,
....og jeg kan godt se den er mere hvid på gumpem, og .. ja anderledes.

Mange tak
Peter