Storke-tiltrækning - hvordan?
Fra : Yltenheimer

Dato : 07-04-05 19:05

Hej
Hvordan kan man tiltrække storke til et lokalområde, som har de vådområder
(og masser af frøer), der skal til?
Det er jo ikke nok bare at bygge en storkerede. Storkene skal jo - som et
minimum - komme forbi. Ellers nytter det jo ikke noget.
Men kan man provokere dem til det, eller hvad???

Med venlig hilsen
Yltenheimer

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 07-04-05 19:52

Yltenheimer wrote:
> [...]
> jo - som et minimum - komme forbi. Ellers nytter det jo ikke
> noget. Men kan man provokere dem til det, eller hvad???

Det er såmænd ikke så svært.
Du skal blot skrue landbruget ca. 100 år tilbage i tiden,
Så kommer storkene tilbage til DK i løbet af en årrække.

Mikkel

Fra : Yltenheimer

Dato : 08-04-05 04:48

)))

Ylt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 08:08

> Det er såmænd ikke så svært.
> Du skal blot skrue landbruget ca. 100 år tilbage i tiden,
> Så kommer storkene tilbage til DK i løbet af en årrække.
>
> Mikkel

Hvordan skal vi få alle de mennesker til at flytte på landet?

Hvad sker der med de fugle som er afhængige af rørslove, for de vil hurtigt
blive voldsomt reduceret med alle de stråtag vi skal til at lægge på
bygningerne ude på landet?

Claus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-04-05 21:49

"Yltenheimer" <PYTjvholm@mail.dk(fjernPYT)> skrev i en meddelelse
> [...]
> minimum - komme forbi. Ellers nytter det jo ikke noget.
> Men kan man provokere dem til det, eller hvad???

Den væsentligste årsag til at storken er ved helt at uddø i Danmark skyldes
at den samlede bestand er gået tilbage.
Danmark er det absolut nordligste udbredelsehabitat for storken. Da vi har
ødelagt store dele af fuglens habitater og dermed nedbragt bestanden, har
arten ikke det store behov for at flyve så langt nordpå, når nu der er
rigeligt med habitater i Tyskland og Polen.

Samtidigt er nedbørsmængderne steget en del i Danmark over de sidste årtier.
Storkens unger tåler ikke så godt nedbøren, og det kan udmærket være en
anden forklaring på, at Storken ikke genindvandrer.

Vi har for eksempel glimrende habitater til denne flotte fugl her på
Djursland, men ingen storke.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Omnolog HMH

Dato : 12-04-05 12:44

Så vidt jeg husker kræver storken, at boligen ligger midt i maden. Der må
altså ikke være så lang flyveafstand fra rede til fourageringsområde.

De tamme storke på sjælland blev så vidt jeg er orienteret lokket ned, fordi
dyrehandleren havde storke i bur. Så selv om det måske lyder vandet, kan en
"lokkestork" måske være en ide?

I øvrigt skal der temmeligt store områder til en stork - og det behøver
vistnok ikke være den permanent våde udgave af enge, der skal til. Men lån
storkebogen og check selv :)