Debug kompilering uden variable=NULL
Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 19-04-05 11:14

Hejsa.

Ok det her er faktisk mere et kompiler (Visual C++ 6.0) -spørgsmål end
et c/c++ spørgsmål, men jeg prøver alligevel.

Mit problem er at jeg har en fejl som kun optræder i Release-mode, men
ikke i Debug-mode, hvilket er enormt irriterende at finde, da jeg så
af gode grunde ikke kan debugge mig frem til fejlen. Min erfaring
siger mig at det skyldes at variable initialiseres til 0 i Debug-mode
men har den værdi der nu tilfældigvis står i hukommelsen i
Release-mode.

Så jeg tænkte om det er muligt at slå dette fra i Debug-mode således
at hukommelsen ikke "nulles"? Nogle forslag?

Mvh.

Kasper

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-04-05 12:11

Kasper Heftholm Kristensen wrote:
> [...]
>
> Så jeg tænkte om det er muligt at slå dette fra i Debug-mode således
> at hukommelsen ikke "nulles"? Nogle forslag?

"Memory is initialized to default values. Stack variables are
initialized to 0xCC, and all allocated memory is initialized with 0xCD
(or something like that). This is good for two reasons. One is that when
stepping through the debugger, you can easily see in a split second
which variables you forgot to initialize. Another is that it helps to
draw attention to bugs. If you have a loop counter you forget to
initialize, you will probably notice pretty quickly when it loops to 3
billion."

Saxet fra http://www.indiegamer.com/archives/t-2880.html
MVH
Jesper

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 19-04-05 13:12

On Tue, 19 Apr 2005 13:11:07 +0200, Jesper Sørensen <spam@mail.dk>
wrote:

> [...]
>draw attention to bugs. If you have a loop counter you forget to
>initialize, you will probably notice pretty quickly when it loops to 3

Hej Jesper.

Argh, det det vidste jeg da egentlig godt, men i forvirringen havde
jeg bare fået på hjernen at det var 0 som blev initialiseret med.

Men 1000 tak for henvisningen, fejlen blev nu fundet på 2 minutter og
ja det var to uinitialiserede variable.

Mvh.

Kasper

PS: I Visual C++ initialiseres med "0xbaadf00d" i Debug mode :)

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-04-05 12:13

> [...]
>
> Så jeg tænkte om det er muligt at slå dette fra i Debug-mode således
> at hukommelsen ikke "nulles"? Nogle forslag?

og den her.

http://www.codeguru.com/forum/showthread.php?s=&threadid=269905

mvh
Jesper