Template - 2 errors
Fra : Claus Jørgensen

Dato : 18-04-05 20:48

Hej

Jeg har forsøgt at lave en template funktion som skal returnere en række
tal,
men får følgende fejlmeddelse i MS Visual C++ Introductory Edition:

main.obj : error LNK2001: unresolved external symbol "public: class
std::vector<int,class std::allocator<int> > __thiscall
testF<int>::fra(void)"
(?fra@?$testF@H@@QAE?AV?$vector@HV?$allocator@H@std@@@std@@XZ)
Debug/main.exe : fatal error LNK1120: 1 unresolved externals

Koden jeg bruger er delt op i tre filer:

// test.h

#ifndef testF_h
#define testF_h

#include <vector>

template <class T>
class testF {
public:
std::vector<T> fra();
private:
std::vector<T> vec;
};

#endif
// test.cpp

#include "test.h"

using std::vector;

template <class T>
vector<T> testF<T>::fra()
{
vec.push_back(48);
vec.push_back(123);
vec.push_back(15);

return vec;
}
// main.cpp

#include <iostream>
#include <vector>
#include "test.h"

using std::cout; using std::endl; using std::vector;

int main()
{
testF<int> file_obj;
vector<int> values;
values = file_obj.fra();

for (int j=0; j < values.size(); j++) {
cout << values[j] << "\t";
}
cout << endl;
return 0;
}

Hvad kan jeg gøre for at få de to fejl fjernet?

Venlig hilsen
Claus Jørgensen

Fra : Bertel Brander

Dato : 18-04-05 21:33

Claus Jørgensen wrote:
> Hvad kan jeg gøre for at få de to fejl fjernet?

Du er vist nødt til at flytte funktionerne fra din template
class fra .cpp filen til .h filen, så kompileren kan se
dem når den kompilerer main.cpp

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Claus Jørgensen

Dato : 18-04-05 21:49

> Du er vist nødt til at flytte funktionerne fra din template
> class fra .cpp filen til .h filen, så kompileren kan se
> dem når den kompilerer main.cpp

Så jeg får følgende .h fil?

template <class T>
class testF {
public:
std::vector<T> fra();
private:
std::vector<T> vec;
};

template <class T>
vector<T> testF<T>::fra()
{
vec.push_back(48);
vec.push_back(123);
vec.push_back(15);

return vec;
}

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så ville jeg gerne undgå dette, da jeg
gerne ville dele min kode op, så jeg har funktioner i .cpp fil og klasser i
en .h fil. Hvis jeg undlader at bruge template, så virker det fint, når
funktionen er i min test.cpp fil. Derfor undrer det mig, hvis jeg bliver
nødt til at flytte funktionen over i min .h fil. Er det noget jeg må
acceptere, hvis jeg vil bruge template?

Venlig hilsen
Claus Jørgensen

Fra : Bertel Brander

Dato : 18-04-05 21:59

Claus Jørgensen wrote:
> [...]
> funktionen er i min test.cpp fil. Derfor undrer det mig, hvis jeg bliver
> nødt til at flytte funktionen over i min .h fil. Er det noget jeg må

Ja, der er vist ikke så meget man kan gøre.
Nogen laver en fil (f.ex. med .inl som extension) hvori man putter
koden, denne fil inkluderes så af headerfilen. Så har man en opdeling
af koden i class definition og implementation.

Fra : Bertel Brander

Dato : 18-04-05 22:12

Bertel Brander wrote:

> [...]
> koden, denne fil inkluderes så af headerfilen. Så har man en opdeling
> af koden i class definition og implementation.

Se også punkt 34.13:
http://www.parashift.com/c++-faq-lite/containers-and-templates.html

Så vidt jeg ved er export keyword'et standard C++ men den er så
vidt jeg ved kun én kompiler der understøtter det.

Fra : Claus Jørgensen

Dato : 18-04-05 23:23

Ok - så vil jeg lade funktionen blive i .h filen. Det virker da i hvert
fald.

> Se også punkt 34.13:
> http://www.parashift.com/c++-faq-lite/containers-and-templates.html
>
> Så vidt jeg ved er export keyword'et standard C++ men den er så
> vidt jeg ved kun én kompiler der understøtter det.

Det vil jeg læse nærmere på. Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Claus Jørgensen