cc eller gcc?
Fra : JS

Dato : 28-03-05 15:30

Når jeg skal kompilere noget C kode skal man så skrive gcc eller cc? Jeg er
ved at læse om at bruge Makefiles på:

http://www.gnu.org/software/make/manual/html_mono/make.html#SEC5

hvor der bliver brugt cc.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-05 18:10

Den Mon, 28 Mar 2005 16:29:45 +0200 skrev JS:
> Når jeg skal kompilere noget C kode skal man så skrive gcc eller cc? Jeg er
> ved at læse om at bruge Makefiles på:
>
> http://www.gnu.org/software/make/manual/html_mono/make.html#SEC5
>
> hvor der bliver brugt cc.

cc = C compiler, den der nu engang er installeret på systemet.
gcc = Gnu C Compiler, altså en bestemt C compiler.

På en linux er gcc tilfældigvis standard-compileren, så begge dele
giver samme resultat. Den dag du forsøger at compile programmet på
en Solaris-maskine, vil cc være Sun's C compiler, og gcc er stadig
Gnu C compileren, hvis den er installeret.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.