nemt c-udviklingsmiljø til windows?
Fra : Jon Loldrup

Dato : 26-03-05 17:21

Hej, jeg skal til at programmere i c/c++ under winXP. Er der nogen der
kan anbefale en brugervenlig compiler, hvor man kan få lov til at
koncentere sig om selve programmeringen, frem for om hvordan
compileren mon virker? Gerne med et godt GUI. Den skal helst være
gratis.

Jon Loldrup /367

Fra : Jon Loldrup

Dato : 26-03-05 17:36

On Sat, 26 Mar 2005 17:21:25 +0100, Jon Loldrup
<jonlol@_slet-dette_mail.dk> wrote:

<snip>

PS. jeg har læst tråden "anbefaling af gratis C-oversætter for
windows" samt diverse sider på nettet, men jeg synes ikke rigtigt jeg
blev klogere på hvilke udviklingsmiljøer der er mest brugervenlige for
WYSIWYG-o'file mennesker som mig...

Jon Loldrup /367

Fra : Bertel Brander

Dato : 26-03-05 18:08

Jon Loldrup wrote:
> [...]
> windows" samt diverse sider på nettet, men jeg synes ikke rigtigt jeg
> blev klogere på hvilke udviklingsmiljøer der er mest brugervenlige for

Gratis drag-and-prop IDE'er for C og C++ til Windows er en
mangelvare.

LCC har det, men kun for C.
Watcom har det, men ikke en komplet C++ kompiler.
Dev-Cpp er en rimelig IDE, men ikke med "resource editor".
Borland Builder har det hele, men er ikke gratis.
Jeg kender ikke nok til Microsoft's Express, men det var
måske en mulighed.

Der findes en del gratis Resource Editorer, en sådan i kombination
med Dev-Cpp var måske en mulighed.

En resource editor det der gør at du får WYSIWYG.
En IDE er en editor med integreret kompiler og debugger.

Jeg selv foretrækker at skrive koden selv.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Jon Loldrup

Dato : 26-03-05 22:28

On Sat, 26 Mar 2005 18:07:56 +0100, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

<snip>
>Borland Builder har det hele, men er ikke gratis.

Ved du om C++ Builderen også er indrettet så den kan anvendes til at
skrive "ren" C ?

>Jeg selv foretrækker at skrive koden selv.

Bruger du en så "IDE" eller har du seperat editor, debugger og
kompiler? Hvilke programmer bruger du?

Jon Loldrup /367

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-03-05 22:56

"Jon Loldrup" <jonlol@_slet-dette_mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ved du om C++ Builderen også er indrettet så den kan anvendes til at
> skrive "ren" C ?

Ja, den kan bruges til ren C (C89 ikke C99) og C++.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jon Loldrup

Dato : 27-03-05 20:15

On Sat, 26 Mar 2005 22:56:08 +0100, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

<snip>
>Ja, den kan bruges til ren C (C89 ikke C99) og C++.

Hvad er så forskellen på de to? Den ene er ny og den anden er gammel?

Jon Loldrup /367

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-03-05 21:59

Jon Loldrup wrote:
> On Sat, 26 Mar 2005 22:56:08 +0100, "Mogens Hansen"
> <mogens_h@dk-online.dk> wrote:
>
> <snip>

> Hvad er så forskellen på de to? Den ene er ny og den anden er gammel?

89 og 99 er det år de er blevet vedtaget (af ANSI).
De fleste C kompilere overholder C89 men kun nogle få
(om nogen) kan det man skal kunne for at overholde
den nyere C99.
Det er efter min mening usansynligt at C99 vil blive
en bredt accepteret standard som man kan forvente
implementeret af de fleste kompilere.

Bemærk at C89 og C99 er C og ikke C++.

Så vidt jeg ved er der kun en officiel C++ standard.

Der er en liste med forskelle mellem C89 og C99 her:
http://home.tiscalinet.ch/t_wolf/tw/c/c9x_changes.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-03-05 22:51

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Så vidt jeg ved er der kun en officiel C++ standard.

Der er 2:
ISO/IEC 14882: 1998
ISO/IEC 14882: 2003

En uofficiel, men troværidig, liste af forskelle kan findes i
http://www.acceleratedcpp.com/authors/koenig/c++std/revisions.pdf

Min forståelse er at C++03 har fået tilføjet en "service pack" (TC1 -
Technical Corrigendum 1) til C++98.

Venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 11:37

> Det er efter min mening usansynligt at C99 vil blive
> en bredt accepteret standard som man kan forvente
> implementeret af de fleste kompilere.

Jeg har læst linket, tak, og det undrer mig at det ikke kan blive standard.

Er der nogle punkter der ser uskyldige ud for mig ved første blik, men som
er forfærdelige at implementere, eller er det bare konservatisme ?

(Eller måske er det hønen og æget princippet. Hvis hele markedet klarer sig
fint med C89 compilere, og man kan blive ved med at sælge disse, så er der
måske ikke så meget incitament til at lave disse udvidelser, som jo trods
alt vil koste penge? Det har jo aldrig forhindret MS at sælge c++ kompilere,
at scopet ved for-sætninger ikke omfatter declarerede variable)

tpt

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-04-05 19:37

Troels Thomsen wrote:

> Jeg har læst linket, tak, og det undrer mig at det ikke kan blive standard.
>
> Er der nogle punkter der ser uskyldige ud for mig ved første blik, men som
> er forfærdelige at implementere, eller er det bare konservatisme ?

Jeg tror ikke at der er noget af det nye i C99 der er svært.

Der bliver ikke brugt C til ret mange nye større projekter,
men mest til udbygning af eksisterende programmer, og så er
det ikke så nødvendigt med nye features.
Der er ikke rigtigt noget i C99 der er "nødvendigt", det er en
anden grund.
C bliver ofte brugt på indlejrede systemer, her sælges der ikke
så mange styk af en kompiler så der er ikke mange penge til
udvikling af nye features.

Jeg tror at den eneste chance for at få features fra C99
er hvis de bliver en del af C++ standarden, og de så smitter
over til C.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-04-05 22:06

Den Wed, 20 Apr 2005 20:36:58 +0200 skrev Bertel Brander:

> [...]
> men mest til udbygning af eksisterende programmer, og så er
> det ikke så nødvendigt med nye features.

Jeg synes efterhånden at flere og flere programmer fra fx sourceforge
benytter C99-features, især at erklære variable hvor de bruges i
stedet for starten af blokken, men på det seneste også structs hvor
sidste element er et array uden størrelse (array[]). Når man
bruger gcc-2.95.3 (som ikke supporterer C99) opdager man det :-/

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-04-05 23:20

Kent Friis wrote:

> [...]
> sidste element er et array uden størrelse (array[]). Når man
> bruger gcc-2.95.3 (som ikke supporterer C99) opdager man det :-/

Begge features har været understøttet af mange C-kompilere i flere
år inden C99, som extensions. Det samme gælder f.ex. //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-04-05 22:54

> [...]

> Jeg tror at den eneste chance for at få features fra C99
> er hvis de bliver en del af C++ standarden, og de så smitter

Der er ikke gode chancer for en generel inførelse af C99 features i C++x0.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bertel Brander

Dato : 26-03-05 23:57

Jon Loldrup wrote:

> Bruger du en så "IDE" eller har du seperat editor, debugger og
> kompiler? Hvilke programmer bruger du?

Jeg bruger min hjemmelavede editor, i den skriver og kompilerer
jeg koden.
Når jeg har brug for en debugger starter jeg Borland Builder,
VisualC++ eller gdb alt efter hvilken kompiler jeg brugte til
at kompilere med.
Jeg bruger BorlandC, MinGW, VisualC++ og Digital Mars kopilere,
alt efter formål.

Fra : Jon Loldrup

Dato : 28-03-05 08:55

On Sat, 26 Mar 2005 23:57:04 +0100, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

<snip>
>Jeg bruger min hjemmelavede editor, i den skriver og kompilerer
>jeg koden.

Er din editor så så smart at den kan genkende hvis man har en kompiler
installeret? Eller kan man fortælle den det?

>Når jeg har brug for en debugger starter jeg Borland Builder,
>VisualC++ eller gdb alt efter hvilken kompiler jeg brugte til
>at kompilere med.

Et newbiespørgsmål: tjekker en debugger den kompilerede kode, eller
ens kildekode?

Jon Loldrup /367

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-03-05 09:20

2005-03-28 Jon Loldrup wrote

> Et newbiespørgsmål: tjekker en debugger den kompilerede kode, eller
> ens kildekode?

Tja, den tjekker sådan set ikke kode.

Den lader dig afvikle din kode i et kontroleret miljø hvor du,
når du får lyst, man kontrolere variable, registre, memory o.s.v.
Ligeledes kan du vælge at afvikle enkelte instruktioner, eller
mindre blokke. For så at dive dig kontrollen igen til yderligere
inspektion af programmets/maskinens indre.
Man kan som oftests også sætte breakpoints. Breakpoints er nogle
"flag" du sætter rundt omkring i koden, og som får din debugger
til at stoppe programmet når den når dertil.

Nå ja, det er rigtig mange år siden jeg sidst har brugt en
debugger, så meget kan være blevet smartere,

/Morten

Fra : Bertel Brander

Dato : 28-03-05 13:47

Jon Loldrup wrote:
> [...]
>

> Er din editor så så smart at den kan genkende hvis man har en kompiler
> installeret? Eller kan man fortælle den det?

Man skal fortælle den hvordan man kompilerer, dvs. sætte kommandoen op.
Jeg har ca. 6 forskellige kompiler kommandoer sat op.
Til projecter med flere filer bruger jeg og min editor,
håndlavede makefiler.
Du kan finde min editor ved at klikke på linket i min signatur
(håber ikke dette bliver betragtet som utidig spam).

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-05 19:49

On Sat, 26 Mar 2005 17:21:25 +0100, Jon Loldrup wrote:

> [...]
> sig om selve programmeringen, frem for om hvordan compileren mon virker?
> Gerne med et godt GUI. Den skal helst være gratis.

Mange lærebøger har en letvægts-ide med på en medfølgende cdrom. Til
bogen C++ how to program af Deitel og Deitel, følger Microsoft's Visual
C++ 6.0 med på cdrom. Det betyder ikke, at jeg anbefaler bogen Der
findes sikkert andre tilsvarende. Prøv at søg på amazon under C++ bøger.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 29-03-05 09:37

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> writes:

> Det er efter min mening usansynligt at C99 vil blive
> en bredt accepteret standard som man kan forvente
> implementeret af de fleste kompilere.

Mon ikke det kommer lige så stille?

I hvert fald har

<http://gcc.gnu.org/c99status.html>

et par nye checkmarks hver release. Som jeg ser det er det ikke
rigtig nogen målrettet indsats, men C99 features kommer med når der
alligevel er en oprydning i gang i et område af compileren.

C99 virker som et forsøg på at lokke FORTRAN programmører til C. Men
hvis man forlader FORTRAN, hvorfor så ikke gå til et mere moderne
sprog? C er håbløst gammeldags, selv i sammenligning med Fortran.

Fra : Jon Loldrup

Dato : 29-03-05 14:09

On Tue, 29 Mar 2005 10:37:13 +0200, Per Abrahamsen
<abraham@dina.kvl.dk> wrote:

>C99 virker som et forsøg på at lokke FORTRAN programmører til C. Men
>hvis man forlader FORTRAN, hvorfor så ikke gå til et mere moderne
>sprog? C er håbløst gammeldags, selv i sammenligning med Fortran.

Muligvis er det gammeldags, men det giver vel ikke grundlag til så
også at konkludere at det er dårligt. Eller dårligere end de
nytilkomne. Eller?

Jon Loldrup /367

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-03-05 14:32

Jon Loldrup <jonlol@_slet-dette_mail.dk> wrote:

> Muligvis er det gammeldags, men det giver vel ikke grundlag til s?
> ogs? at konkludere at det er d?rligt. Eller d?rligere end de
> nytilkomne. Eller?

C har en del mangler. Specielt for muligheden for abstraktion.

--
jlouis

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 31-03-05 08:37

Jon Loldrup <jonlol@_slet-dette_mail.dk> writes:

> Muligvis er det gammeldags, men det giver vel ikke grundlag til så
> også at konkludere at det er dårligt. Eller dårligere end de
> nytilkomne. Eller?

Det er svært at se hvilke mangler som FORTRAN har i forhold til C, der
ikke bedre kunne kompenseres for ved at skifte til et andet sprog
(evt. Fortran).

FORTRAN's største mangel er muligheden for dataabstraktion, som er et
område hvor C heller ikke står specielt stærkt. Fortran står langt
stærkere der.

Fra : dk_sz

Dato : 19-04-05 16:58

> Gerne med et godt GUI. Den skal helst være

Eclipse? Har dog ikke selv fået set det i detaljer...
Kun lige så'en installeret det. Tror det vil tage en god
del af tid at lære den fuldt at kende!

mvh
Thomas

Fra : Preben Holm

Dato : 17-05-05 17:53

> Eclipse? Har dog ikke selv fået set det i detaljer...
> Kun lige så'en installeret det. Tror det vil tage en god
> del af tid at lære den fuldt at kende!

Ved ikke lige om der er Visual Editor til C og C++, men
kode-editeringsmæssigt er den rigtig god.
Så vidt jeg har forstået anvender den Gnu-debuggeren gdb.

Desværre er programmet rimeligt langsommeligt at starte, men virker
faktisk rimelig okay, når det først kører.
Der er mange fede features som gør at programmet er "hurtigt" at anvende.

Til java er der f.eks. code completion (ved ikke rigtig om det
eksisterer til C overhovedet).

Fra : JS

Dato : 20-04-05 21:19

Jon Loldrup wrote:

> [...]
> koncentere sig om selve programmeringen, frem for om hvordan
> compileren mon virker? Gerne med et godt GUI. Den skal helst være

Dev-C++, gratis og nemt:

http://www.bloodshed.net/devcpp.html