Opgradering af IBM xSeries 232
Fra : Martin Nielsen

Dato : 07-03-05 23:36

Jeg har denne server:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quickPathEntry=866843g

Serveren kører Windows 2003 Server Std. Edt. som Domain Controller med ca.
120 2000/XP klienter. Jeg bruger roaming profiles. Der er 10 printere på
netværket som tilsammen skriver ca. 200.000 sider årligt. Endvidere bruger
jeg ofte RIS til 15-20 maskiner ad gangen.

Jeg oplever ikke nogen kapacitetsproblemer med serveren, men vil gerne
sikre, at det bliver ved med at være sådan

Serveren har pt. 512MB ram og 1 CPU på 1,26GHz.

Hvor ville det være fornuftigt at sætte ind, for at "fremtidssikre"
serveren?

Der er plads til endnu en CPU, men jeg er i tvivl om, om det giver noget til
de opgaver serveren har. En ekstra CPU med VRM modul koster 4000,- hos IBM.

Mht. ram er jeg klar over at en opgradering ville pynte på sagen, men de
koster 5 kr/MB hos IBM.

Jeg er ude efter en økonomisk forsvarlig løsning, skal blot lige have
argumenterne på plads

På forhånd tak

Martin /Helsingør

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-03-05 23:57

"Martin Nielsen" <clmnNOSP@Mget2net.dk> crashed Echelon writing

> Jeg oplever ikke nogen kapacitetsproblemer med serveren, men vil gerne
> sikre, at det bliver ved med at være sådan

Har du planer om at serveren skal udvide mht dens opgaver i fremtiden?

> Serveren har pt. 512MB ram og 1 CPU på 1,26GHz.
>
> Hvor ville det være fornuftigt at sætte ind, for at "fremtidssikre"
> serveren?

Hvis der ingen ydelsesproblemer er nu, så er der vel ingen grund til at
kigge på en investering p.t., dog kan du jo lave et notits til dig selv,
som her og nu viser hvad omkostningen vil være, i tilfælde af det pludselig
vil være en katastrofe.

Men ellers anvend Windwos Performance manager til at lave en log over hvad
der sker på maskinen og kig den igennem dag for dag for at se hvad som
arbejder mest. Den kan fx. vise om der på visse tidspunkter bliver brugt
ekstremt meget ram, om disksystemt er vildt overbelastet og processoren
ligeså.

> Der er plads til endnu en CPU, men jeg er i tvivl om, om det giver
> noget til de opgaver serveren har. En ekstra CPU med VRM modul koster
> 4000,- hos IBM.

Hvis oppetid er vigtig så må det være omkostningen værd for firmaet.
Alternativt kan du nøjes at købe VRM modulet og så skaffe CPU'en selv om
lave din egen løsning (husk matchende stepping), men det ville stride imod
service aftalen du sikkert har.

> Mht. ram er jeg klar over at en opgradering ville pynte på sagen, men
> de koster 5 kr/MB hos IBM.

Som jeg skrev i anden tråd, kig på Kingston. Kender ikke prisforskellen
mellem den type ram du skulle ha, men i egen situation for 3 år siden
skulle jeg opgradere en maskine med 4GB ram. IBM ville have 40K, Kingston
kunne nøjes med små 7K.

Og Kingston er godkendt af IBM i tilfælde af teknikerkald.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Nielsen

Dato : 08-03-05 21:10

> Har du planer om at serveren skal udvide mht dens opgaver i fremtiden?

Antallet af klienter stiger løbende, men jeg forventer, at det stabiliseres
omkring 200. Mht. serverens øvrige opgaver, sker der ikke de store
ændringer.

> [...]
> arbejder mest. Den kan fx. vise om der på visse tidspunkter bliver brugt
> ekstremt meget ram, om disksystemt er vildt overbelastet og processoren

Tak for den. Det vil jeg prøve.

> [...]
> lave din egen løsning (husk matchende stepping), men det ville stride imod

Vil det sige, at serveren med 2 identiske PIII Tualatins kan køre dual?
Eller er det en speciel CPU den kører med?

> [...]
> mellem den type ram du skulle ha, men i egen situation for 3 år siden
> skulle jeg opgradere en maskine med 4GB ram. IBM ville have 40K, Kingston

Jeg har checket priserne på Kingston, og der er over 50% at spare. Men kan
det betale sig at ofre 4-5000,- på en gammel server? En ny og væsentligt
bedre kan vel fås for 10.000,-...

> Og Kingston er godkendt af IBM i tilfælde af teknikerkald.
>
> --
> Bjarke Andersen

Martin /Helsingør

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-03-05 22:18

> Vil det sige, at serveren med 2 identiske PIII Tualatins kan køre
> dual? Eller er det en speciel CPU den kører med?

Der er ingen forskel på CPU i dual miljø end dem som kører på "alm" boards.
Der er blot nogle krav til steppingen.

> Jeg har checket priserne på Kingston, og der er over 50% at spare. Men
> kan det betale sig at ofre 4-5000,- på en gammel server? En ny og
> væsentligt bedre kan vel fås for 10.000,-...

Ja det ved du vidst bedst selv. Med dit oplæg til opgradering, kan du vel
sideløbende lave et udkast til hvad en ny server ville koste med de
specifikationer I har behov for og så sammenligne.

--
Bjarke Andersen