Xeon vs. P4
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-02-05 15:15

Hvad er forskelligen ydelsesmæssigt på Xeon og P4? Jeg har kig på en Xeon
3000 MHz kontra en P4 3200 MHz - de har begge 1 MB level2 cache, P4 har 128
kb level1 mens xeon kun har 8 kb. De kører begge 800FSB. Men Xeon koster
2089,- mens P4 koster 1619,-. Som jeg læser tallene er P4 hurtigere, men
hvordan forholder det sig i virkeligheden? Er Xeon at foretrække i en server
og i så fald hvorfor?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 24-02-05 16:52

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> er P4 hurtigere, men hvordan forholder det sig i virkeligheden? Er
> Xeon at foretrække i en server og i så fald hvorfor?

Xeon kan køre i dual konfiguration, det kan P4 ikke.
Alle Xeon bundkort er dual, server som workstation.
Xeon bundkort er noget dyrere, kræver større kabinet og strømforsyning.
Kører typisk med reg. ECC RAM der igen er meget dyrt.
Sandsynlivis ikke noget for dig

Mikkel

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-02-05 21:00

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Xeon bundkort er noget dyrere, kræver større kabinet og strømforsyning.
> Kører typisk med reg. ECC RAM der igen er meget dyrt.

I hvilke situationer vil man have brug for dual cpu? I mit tilfælde er det
en server der fungerer som billedeserver (billeder fra digitalt studie
lægges på serveren fra de forsk. arbejdsstationer), der sidder 5 diske som
kører raid (ikke scsi). Så det ser ud til at dit gæt er rigtigt

Men er ydelsen bedre på en P4 - og så er fordelen ved en Xeon alene at den
kan køre i dual-setup?

Fra : Esben

Dato : 25-02-05 03:43

> [...]
> Xeon bundkort er noget dyrere, kræver større kabinet og strømforsyning.
> Kører typisk med reg. ECC RAM der igen er meget dyrt.

Server og workstation bundkort til P4 kører nu også typisk med ECC.

--
Esben

Fra : Christian [6705]

Dato : 28-02-05 12:13

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> Server og workstation bundkort til P4 kører nu også typisk med ECC.

Nu mente herren nok at Xeon KUN kører med ECC. Langt størstedelen af "alm."
P4 bundkort, kører med NON-ECC ram.

/Christian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-02-05 17:25

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> writes:

> Alle Xeon bundkort er dual, server som workstation.

Det bliver de Xeon-maskiner med 4 CPU'er jeg passer altså ked af at
høre. OK, det er Xeon MP CPU'er, men det stod der vist ikke noget om
at det ikke måtte være.

--
Jacob - www.bunk.cc
Time sharing: The use of many people by the computer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-02-05 21:53

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Det bliver de Xeon-maskiner med 4 CPU'er jeg passer altså ked af at
> høre.

Don't tell, then