Agressiv solsort.
Fra : Aksel.pe

Dato : 24-02-05 11:38

Vi har en solsorthan, som terroriserer de fleste andre små og større
fugle ved foderpladsen. Den betragter fuglefoderbrættet som sit private
domæne. Selvom den ikke kan spise mere sidder den der i timevis og
afviser alle andre fugle, som nærmer sig. Den er især aggressiv overfor
artsfæller. De prøver af og til at give den lidt modspil - men de kan
ikke klare ham.
I sommer byggede han rede i en orientalsk gran lige udenfor vores
udestue. Uheldigvis var et par skovduer samtidig ved at bygge i samme
træ et par meter højere oppe. Det mente han ikke, han kunne være tjent
med, og der blev udkæmpet vældige slagsmål. Solsorten for med dødsforagt
lige på duerne. Det hele endte med, at han fik jaget duerne bort.
Han har i øvrigt et lidt specielt adfærdsmønster, og vi er helt sikre
på, at det er en og samme solsort.
Mon der er en blid måde på at dæmpe ham lidt ned?
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 14:00

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> på, at det er en og samme solsort.
> Mon der er en blid måde på at dæmpe ham lidt ned?

Du skal glæde dig over, at du har en særlig overlever på dit foderbræt. Hvis
du vil have andre fugle til at spise, kunne du opsætte to-tre andre
foderbrædder i god afstand fra det første - så kan han ikke dominere det
hele.
Glæd dig over denne blændende demonstration af "survival of the fittest"

Alf

Fra : uh

Dato : 24-02-05 23:16

" Aksel.pe" skrev ...
> [...]
> afviser alle andre fugle, som nærmer sig. Den er især aggressiv overfor
> artsfæller. De prøver af og til at give den lidt modspil - men de kan

Hej Aksel. Vi har iagttaget præcis det samme i vores have, dog i stedet med
en sjagger.

Nu foregik det heldigvis på plænen, og jeg har ikke set sjaggere spise andet
end æbler - så de to foderbrædder med frø og nødder kunne solsorte og
småfugle have i fred, men når solsortene eller andre sjaggere ville smage på
æblerne nede på jorden, blev de jagtede af den store, bredbrystede sjagger.
Den brugte mere tid på holde øje med dem og at jage dem væk, end på at spise
selv tror jeg. Vi tænkte på, hvad man kunne gøre for at der var plads til
alle, og fandt ud af at hvis der var rigeligt med æbler, evt. skåret i
kvarte så de forslog bedre, og fordelte dem på et større område, ville der
være så mange solsorte i gang med at spise på forskellige steder, at den
måtte acceptere en vis mængde medspisere. Sådan er det gået, og vi nyder at
se hvor mange forskellige arter der kommer - i dag var det så en stor
flagspætte som blev i haven en times tid tror jeg. Dejligt at "hygge om de
små" synes vi.

God fornøjelse til dig selv også.

mvh uh