Dell Poweredge 1300 ødelagt efter stømsvig~
Fra : JL

Dato : 19-02-05 13:07

Hej, beklager den lange tekst, men jeg er virkelig på dybt vand her, og kan
dårligt forklare det kortere...:

Jeg har en Dell Poweredge 1300 server der, efter et par strømsvigt i
bygningen, opfører sig højst mærkværdigt... (læs: den virker absolut ikke)
Det startede med at den ikke ville boote op overhovedet og at cpu køleren
ikke virkede på dens 12 volt tre pins stik. Ved måling var der 0 volt over
GND og +12 (men 5 volt over +12 og omdrejningstæller). Jeg satte en køler
til et alm. molex stik, fjernede alle ram klodser, og satte en ny klods i.
Derefter ville den gerne boote til BIOS, men min windows installation ville
ikke boote op, den blev bare ved med at reboote (forsøgte man safe mode
rebootede den når den nåede til "drvmain.spd"). Efter en hel del reboots,
lykkedes det underligt nok at komme til login skærmen, men vga outputtet var
helt og aldeles smadret, der var små hvide/røde/blå prikker over det hele,
og der kom flere til når man bevægede musen... - jeg tænkte okay det er
grafikkortet (indbygget agp) og isatte et pci grafikkort. Det hjalp
umiddelbart på outputtet, men den var lige så ustabil, og rebootede stadig
ved opstart. Repair, ASR samt alle andre forsøg på at redde windows
installationen gav samme resultat.
Jeg geninstallerede derefter windows. Installationen forløb uden problemer.
Ved første opstart var alt tilsyneladende fryd og gemmen, men to små hvide
pletter ved logon skærmen mindede mig fælt om noget jeg havde set tidligere
, og ganske rigtigt, efter login og 30 sekunders brug, frøs windows i et
kunstværk af røde, blå, gule og hvide prikker.
Hardware oversigt (efter at alt overflødigt hardware var pillet ud og ram
skiftet, samt pci grafik tilføjet pga. grafik problemer...):
2x PIII450, indbygget AGP grafikkort, 128 mb ram, pci s3virge grafikkort,
18gb scsi disk på indbygget aic7890 controller, floppy drev, dvd drev på
ide.

Nå, men mit konkrete spørgsmål (til dem der stadig læser med er,
hvordan kan jeg finde ud af hvilket komponent (eller komponenter) der
fejler? Lyder det for jer eksperter som en fejl i CPU'er, motherboard eller
strømforsyning? RAM bør kunne udelukkes da den opfører sig på samme måde med
ram der ikke har siddet i maskinen før strømsvigtet. Jeg har målt
strømforsyningens 12 og 5 volt output og de ligger som de skal. Jeg har et
problem i det jeg ikke sådan lige har to ens PII eller PIII cpu'er med den
hastighed som bundkortet kræver, og kan derfor ikke skifte cpu'er.
Det jeg hæfter mig ved, er at windows installationen forløber uden
problemer, men så snart der skal vises det mindste grafik går det i kage
(eller måske er det når begge cpu'er pludselig anvendes af windows?). Man
skal selvf. ikke glemme at cpu kølerens stik pludselig ikke længere leverer
12 volt, det tegner vel ikke godt for bundkortet?

Tak til dem der er nået til sidste linie, og især tak til dem der tillige
orker at komme med deres ideer om problemet...
Selv et "køb en ny server" råd accepteres
Mvh
Johnny Lauridsen

Fra : Anders Hansen

Dato : 21-02-05 16:11

Har du prøvet at kører med bare en CPU ?

Sidder der sådan en volt-regulator ved hver CPU ? (det kunne evt være sådan
en der laver ballade)

Mvh

Anders Hansen

Fra : JL

Dato : 21-02-05 23:50

"Anders Hansen" <mail@REMOVETHISanders-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at kører med bare en CPU ?
>
> Sidder der sådan en volt-regulator ved hver CPU ? (det kunne evt være
> sådan en der laver ballade)
>
> Mvh

Tak for svaret.
Jeg har desværre ikke det terminator board der gør at man kan nøjes med den
ene cpu..., så derfor kan jeg ikke afprøve det.
Tager jeg den ene cpu ud, kan jeg ikke boote systemet...
- JL

Fra : Morten-Kristensen

Dato : 23-02-05 23:51

> Tak for svaret.
> Jeg har desværre ikke det terminator board der gør at man kan nøjes med den
> ene cpu..., så derfor kan jeg ikke afprøve det.
> Tager jeg den ene cpu ud, kan jeg ikke boote systemet...

Prøv evt. at bytte cpu'erne rundt.
Ellers måske er der en option i BIOS, hvor du kan diable en af cpu'erne.

-MOrten

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-02-05 00:00

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Tak til dem der er nået til sidste linie, og især tak til dem der
> tillige orker at komme med deres ideer om problemet...

Hvad siger Dell support og er der ikke serviceaftale på maskinen?

Et meget stort longshot (dels grundet det du melder), hvordan har PSUen
det? Det burde næsten være den som slår smadres først ved evt fejlstrøm.
Har du prøvet med en anden PSU?

--
Bjarke Andersen

Fra : JL

Dato : 22-02-05 23:38

> "JL" <drlorenzo@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvad siger Dell support og er der ikke serviceaftale på maskinen?

Ingen service aftale, den har en del år på bagen, jeg mener den er fra 1999.

> Et meget stort longshot (dels grundet det du melder), hvordan har PSUen
> det? Det burde næsten være den som slår smadres først ved evt fejlstrøm.
> Har du prøvet med en anden PSU?

Nej, jeg har ikke testet med en anden PSU da den har et særligt stik, og en
ny ganske givet koster mere end serveren er værd...
Jeg har som skrevet kun målt på dens 12v og 5v forsyning, den leverer de
angivne volt (men det betyder måske ikke nødvendigvis at den virker?).
- JL

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 19:41

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> GND og +12 (men 5 volt over +12 og omdrejningstæller).

> Jeg har målt strømforsyningens 12 og 5 volt output og de ligger som de

De to ting hænger ikke sammen i mit hovede. Hvis den har smidt spændingen et
sted er den også røget et andet sted. Der kan sagtens være spænding til
stede samtidig med at den ikke har strøm nok. Du skal under alle
omstændigheder lave målingen i belastet tilstand.

Køb en billig strømforsyning og byg den ind i din gamle servers
strømforsyning, hvis ikke du er bange for at svinge en bidetang og noget
loddetin.

mvh
Ulrik