Kikkerter
Fra : Aksel.pe

Dato : 18-02-05 16:37

Jeg oplever ofte, at små fugle højt oppe i træerne i mine 2 alm
kikkerter - 7x50 og 10x22 - er vanskelige at se detaljer i og dermed
identificere. Jeg har også en russisk 20x60 , som står på stativ, og
med den får man meget flere detaljer. "Selvfølgelig" vil mange sige, men
fordelen ved denne kikkert er, at øjet ikke i samme grad generes af et
stort lyst himmelfelt - meget større end det man observerer.
Ulempen er, at kikkerten er uegnet til objekter tættere end ca 25-30 m.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-02-05 17:01

" Aksel.pe" wrote

> [...]
> stort lyst himmelfelt - meget større end det man observerer.
> Ulempen er, at kikkerten er uegnet til objekter tættere end ca 25-30 m.

For mig et meget interessant indlæg. Jeg overvejer køb af "fuglekikkert" og
glæder mig til, at denne gruppe vil komme med masser af gode
forslag/anbefalinger.

Min kikkert skal mest bruges til at nyde havens fugle med - altså relativ
kort afstand (5-75 meter).

Takker ydmygt!

- Jensby

Fra : JK

Dato : 20-02-05 01:28

On Fri, 18 Feb 2005 17:00:47 +0100, "Jan Bang Jensby"
<jensbyFJERN@lite.dk> wrote:

> [...]
>forslag/anbefalinger.
>
>Min kikkert skal mest bruges til at nyde havens fugle med - altså relativ

Må desværre meddele at gruppens holdning (ikke min) er, at tekniske
diskussioner ikke hører hjemme her. Her skal kun snakkes objekter,
altså fugle.

Men jeg kan anbefale at søge på gamle indlæg. Samt at besøge
www.naturbutikken.dk og tag derind og kig i kikkerterne for en test.

mvh

John

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 20-02-05 08:56

On Sun, 20 Feb 2005 01:27:39 +0100, JK <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk>
wrote:

>Må desværre meddele at gruppens holdning (ikke min) er, at tekniske
>diskussioner ikke hører hjemme her. Her skal kun snakkes objekter,
>altså fugle.

Pjat - fundatsen beskriver hvad der er relevant:

"3. Fundats:
Gruppen er ment som et forum for fritids-ornitologer. Alle emner, som
er relevante for fritidsornitologer kan diskuteres. Et sted, hvor der
fx. kan foregå

- Diskussion af feltbestemmelses-problemer
- Udveksling af fugleobservationer/fuglelokaliteter/turrapporter
- Diskussion af fredning/jagt
- Diskussion af valg af kikkert/teleskop"

Citat slut.

NB. FUT sat til dk.admin
--
Mogens Poulsen