Hvordan og hvorledes skal man forholde sig~
Fra : krilleandersen@hotma~

Dato : 15-02-05 14:05

Jeg har et par spørgsmål
til hvem der nu end engang kan hjælpe mig.
Jeg er begyndt at få størere og bedre bestilings
arbejder(malerier/tegninger)

og inden jeg gør noget forkert vil jeg hører, hvordan skal jeg
forholde mig til det, skal jeg moms regitserer mig selv og skal jeg
have et crv nummer, i det hele taget er der nogle der kan forklare mig
hvordan jeg skal forholde mig foretnings mæssigt til det at sælge min
kunst.
Når jeg skriver forklare mener jeg skære det ud i pap.

Jeg har kikket på forskelige iværksætter sider told og skat osv osv.
For at finde ud af og forstå de forskelige regler og alt det knas, men
jeg midster overblikket...
så er der nogle merer eller mindre etabelerede mennesker der har
kunsten som erhverv der kan hjælpe mig vil jeg blive meget glad.
med venlig hilsen kristian andersen.
kontakt: krilleandersen@FJERNwebspeed.dk

husk at slette FJERN.

Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 15-02-05 17:11

HEJ.
Du skal ha oprettet det der hedder et enkeltmandsfirma. Du går til Told
& Skat og får udleveret en blanket til registrering.
Du har 2 muligheder 1: Hvis du omsætter for under 50.000 kr årligt (2004. er
vistnok sat lidt op i år ) kan du vælge ikke at blive momspligtigt. ( så
skal du ikke betale mons, men kan heller ikke trække momsen fra fra det du
køber til malerierne. )
2: eller du vælger at lade dig registrere som alm momspligtig.

Derudover kræver det i alle tilfælde at du fører et regnskab efter de
gældende regler.

Du skal også tilmeldes på skattekontoret ( skattepligten har ikke noget med
moms at gøre)

Jeg håber du blev hjulpet lidt på vej med reglerne.

Akupunktør, massør og billedmaler
Peter Hansen
Grønlandsparken 202 D
6715 Esbjerg N
E-Mail: peter-hansen@esenet.dk
www.akupunktur-esbjerg.dk
Tlf.: 60 60 61 62

Fra : steffen s

Dato : 15-02-05 17:13

<krilleandersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så er der nogle merer eller mindre etabelerede mennesker der har
> kunsten som erhverv der kan hjælpe mig vil jeg blive meget glad.

En grundregl er, at alt under 50,000kr om året ikke nødvendiggør et CVR nr.

vh
--
S. Sørensen

Fra : LD

Dato : 17-02-05 21:21

Hej Kristian

Iflg .mine informationer, behøver du ikke melde dig hos Told&Skat, hvis du
ikke regner med/forventer at tjene over 50.000 om året, og derfor ikke
behøver momsregistreres og ikke behøver CVR-nr.
= Du må selv "vælge" om du vil eller ikke vil momsregistreres under 50.000
i indkomst.
Hvis du forbliver en "privat" person (salget = bibeskæftigelse), der sælger
tegninger, skal du opgive din indkomst minus udgifter (gem alle
kvitteringer, og forvent ikke at skattevæsenet nødvendigvis godkender dem).
Din indkomst minus udgifter er din "løn". Den fører du enten på din
almindelige selvangivelse som "honorarer" eller anden indtægt. Eller du får
en udvidet selvangivelse.

MVH Lene

håber mine informationer er korrekte, for det er sådan jeg vælger at
håndtere akkurat samme situation (Kollega :))