Hvem er kunstneren
Fra : Calle

Dato : 14-02-05 10:15

Hej Gruppe.
For snart mange år siden i gymnasiet havde vi nogle repro´er af en kunstner
jeg ikke kan huske navnet på - mener det begynder med P - han lavede nogle
Dali-agtige billeder med store huse med søjler og buer - ofte var der små
tog på billederne - de var meget dystre med store kontraster mellem forgrund
og baggrund/skygge - stilen meget rent og monumental. Fandt materiale om ham
på biblioteket tilbage i slut-firserne, så han er vist een af de lidt større
kunstnere - har nogen bud??

Mvh. Calle

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-02-05 14:22

Calle skrev:
> [...]
> rent og monumental. Fandt materiale om ham på biblioteket tilbage i
> slut-firserne, så han er vist een af de lidt større kunstnere - har

Gad vide, hvilken surrealist det kan være? Der er ikke ret mange
"store" med P, udover Picasso, selvfølgelig, men han lavede vist
ikke ret meget i den genre.

Jeg kan kun komme på "Giorgio de Chirico" (1888-1978), ud
fra dine beskrivelser af huse, søjler, buer, dysterhed og store
kontraster, m.m.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Calle

Dato : 16-02-05 01:02

Bingo!
Ja ja - hukommelse er noget underligt noget - jeg ved ikke hvorfor jeg synes
at det skulle starte med P, men kunstneren er helt rigtig - godt gået og
hatten af for det. Kan også godt huske det nu jeg har navnet - jeg elsker
hans billeder som jeg brugte mange fransktimer på at sidde og beskue i
gymnasietiden - jeg kan f.eks. huske dette
http://www.oceansbridge.com/art/customer/product.php?productid=28593&cat=664&page=2&maincat=C

....læg mærke til toget.

Tusind tak for hjælpen
Mvh. Calle

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-02-05 09:44

Calle skrev:

> [...]

> billeder som jeg brugte mange fransktimer på at sidde og beskue i
> gymnasietiden - jeg kan f.eks. huske dette

Sjovt nok, jeg har aldrig bemærket at der er et lille tog med på
mange af Giorgio de Chirico's billeder. Med en Google-billedsøgning
kan jeg se at der er flere. Til gengæld havde jeg bemærket fraværet
af blå himmel og skyer på de fleste af motiverne.

Nå, men nu vil jeg google efter en lidt større udgave af billedet.
(Bare til at nyde her på skærmen).
--
'rluf :·)

Fra : Calle

Dato : 16-02-05 23:01

Ja det er helt rigtigt - noget jeg også synes er rigtigt godt er hans brug
af nogle helt "skæve" perspektiver - f,eks på bygninger - det virker meget
stærkt i billedet. Har selv googlet lidt - der er mange gode billeder, men
ikke mange i en ordentlig opløsning, men god fornøjelse - jeg har fået et af
dem ind på skrivebordet.

Hilsen Calle