Jeg søger billeder af elever fra pigehjem ~
Fra : Tom

Dato : 25-01-05 00:22

Hej.
Da jeg har gået på Handbjerghus ungdomsskole, fik jeg en stor interesse for
skolens historie. Jeg søger derfor billeder af elever fra den tid hvor
skolen var et pigehjem og hed Hebron. Hvis nogen har billeder af skolens
bygninger, fra de blev bygget og op til i dag så vil jeg naturligvis også
gerne have en kopi af dem. Vi er nogle stykker som overvejer at lave en
hjemmeside om skolens historie. Siden skal også indeholde historier om de
mange årgang af efterskoleelever der har gået der. Derfor vil det glæde mig
hvis du/i kunne sende mig billeder fra den tid du måske selv gik på skolen.
På forhånd tak,

Tom Johansen.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 27-01-05 17:57

"Tom" <last2cu@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange årgang af efterskoleelever der har gået der. Derfor vil det glæde
> mig hvis du/i kunne sende mig billeder fra den tid du måske selv gik på

Hed det stadig Hebron efter den megen polimik først i 1900 tallet? Jeg mener
at det kom til at hedde noget lignende Handbjerg Fredehjem.
Så vidt jeg husker bor den sidste forstanderinde for Fredehjemmet stadig i
Holstebro.
Og så vidt jeg husker skal hun her i foråret holde et foredrag i Vinderup
Egnshistoriske Forening netop om fredehjemmet, men det skal jeg nok lige
have checket.
Hvis du ikke bor langt fra Holstebro kunne du måske træffe hende da!

Mvn Kurt

Fra : Tom

Dato : 28-01-05 18:57

Hej Kurt.
1000 tak for dit svar.

> Hed det stadig Hebron efter den megen polimik først i 1900 tallet? Jeg
> mener at det kom til at hedde noget lignende Handbjerg Fredehjem.

Det kom til at hede Handbjerg Fredehjem efter alt det dem den onde Fru.
Brandsholm "den grå heks" blev fyret. Jeg kan ikke huske om det kom til at
hede lige efter hun blev fyret, men jeg tror det ikke.

> Hvis du ikke bor langt fra Holstebro kunne du måske træffe hende da!

Jeg bor i København SV. Så jeg kan nok ikke komme til at møde hende.

Ved du om der er et sted hvor man kan læse mere om hvad der skete på Hebron?
Jeg har læst de 3 bøger, men jeg tro ikke de beskriver ret godt hvor ond
Fru. Brandsholm virkelig var.

Tom Johansen
København SV

Fra : Jean Seeberg

Dato : 29-01-05 01:20

Hej Tom
Se f.eks.:
http://www.svendborgmuseum.dk/skolepdf/SabroeC.PDF
http://www.pladstilosalle.dk/lidtarbejde/forsorg4/
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=136
http://www.anmelderklub.dk/anmeldelse_ud.php?anmeld_id=189&bib_id=1
http://www.dotbot.dk/cc/anmeldelsen.asp?cc_id=1897
http://www.schultzboghandel.dk/book.asp?topic=182&book=W108229
http://www.handbjerghus.dk/skolens_historie.htm
http://www.boernehjem.nu/brevkasse/bbrevkasse.asp?offset=55

Men her har du sikkert været forbi.

Hilsen jean

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 31-01-05 10:19

Hej

Jeg mener at stedet startede som Fredehjem i 1906 ?? En præst i Ringkøbing ( Berthelsen) have set nøden blandt de svage piger derude --og så startede han fredehjemsforeningen og jeg mener at huske -at Handbjerg var det
første ?
Det var en kristelig forening og pigerne var vel nærmest at betegne som åndsvage --hvilket Berthelsen dog ikke mente --men læser man hvilken tilstand pigerne skulle have for at komme der --må man nok sige det var åndsvage piger !! Foreningen fik flere hjem rundt omkring --og det var tiltrængt --Jylland havde til dato kun Brejninganstalten
som blev startet omkring 1900 --og dermed blev fredehjemmet i Handbjerg det andet sted for åndsvage ??
Så det har været tiltrængt --men Berthelsen er ikke helt enig i at det var åndsvage piger --men i 1922 beder foreningen om statsstøtte og doctor Wildenskow fra Brejninganstalten --blive af staten sendt ud for at vudere disse hjem og finder dem ganske som enhver anden afd for åndsvage piger --og de opnåede statsstøtte som en del af denne forsorg ?
Så jeg tror at tiden med den slemme forstanderinde muligvis slutter i 1906 efter at det blev overtaget af fredehjemsforeningen !? )
Men senere fik det et andet navn --jeg husker det ikke helt --men jeg nener at det var noget med børneforsorgen som blev sammenlagt til noget som Børneforsorgs of fredehjemsforeningen --og sidst jeg så efter eksisterede foreningen endnu --og de var på det tidspunkt ved at lave en beskrivelse af hjemmene og foreningens historie --så muligvis findes der allerede gode beskrivelser af dette hjem i foreningen ??
MVH
Iørn Dyrholm

Fra : Crazy Camilla

Dato : 29-01-05 14:14

> [...]
>
> Ved du om der er et sted hvor man kan læse mere om hvad der skete på
> Hebron? Jeg har læst de 3 bøger, men jeg tro ikke de beskriver ret godt

Du skal have fat i nogle bøger om Peter Sabroe, bl.a. har hans søn Sven
skrevet en bog om ham.
Sabroe var meget optaget af Hebron-sagen.
Desværre døde han alt for tidligt ved en togulykke i 1913 i Bramming.

Hvis du er meget interesseret i emnet kan du måske opsøge forfatteren
Hjørdis Varmer, som har skrevet flere bøger om emnet - Børnenes ven - Den
Grå Heks - Heksen vender tilbage.

Man siger at fru Brandsholm var en mand i en kvindekrop, og hun blev da på
et tidspunkt også undersøgt for transvetisme.
Der i øvrigt var på samme tidspunkt en anden sag med en anden
børnehjemsforstanderinde, der viste sig at være en mand. Han/hun var også
missionsk, og hans/hendes børnehjem hed Kana.

Jeg vil tro navnet Hebron blev bevaret i al den tid hjemmet var tilknyttet
Indre Mission, og at man valgte et andet navn, da det offentlige på et
tidspunkt overtog driften. Men det er et gæt.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 06-02-05 23:24

> [...]
> hede lige efter hun blev fyret, men jeg tror det ikke.

> Jeg bor i København SV. Så jeg kan nok ikke komme til at møde hende.

Hej Tom!
Det omtalte foredrag er allerede onsdag d. 20. april, men du har ret, der er
nok for langt!

/Kurt

Fra : Tom

Dato : 02-02-05 19:24

Hej alle sammen.
Jeg vil sige mange tak til alle der har givet svar.
Jeg vil nok forsøge at kontakte den omtalte forening.