|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 17% analfabeter i DK Fra : Bent Jensen
 | 
 Dato :  29-12-04 16:27
 | 
 |  | > "utzon" skrev ...
 
 > Det handler jo om at fremme elevernes sproglige bevidsthed. Det kan man
 > gøre ved at styrke deres modersmål.
 
 Nej, sprogfærdigheder - og da navnlig i ens modersmål - er noget, man
 ikke er sig bevidst. De er ret reflexaktige og ligger meget på
 rygmarven ligesom opøvede færdighedeer i klaverspil og blindskrift på
 skrivemaskine. Du kan ikke huske, da du lærte at tale dansk. Du lærte
 det ved at samle det op fra omgivelserne - ganske ubevidst og uden at
 modtage S.U. Du tror måske, du lærte dansk i skolen? Næh, du kunne
 allerede tale dansk, da du blev indskrevet i skolen. Skolens
 undervisning er faktisk baseret på dette forhold, som ofte overses,
 fordi tilegnelsen foregår uden udløsning af lærerlønninger og med
 usvigelig sikkerhed, blot barnet opholder sig i dansktalende
 omgivelser.
 
 Hvis man i den tidlige alder har oparbejdet f.eks. arabiske
 sprogreflekser vil dette, hvis man skal lære dansk, besværkiggøre
 tilegnelsen af danske sprogreflexer, idet de danske sprogreflexer, man
 forsøger at opøve, skal konkurrere med de allerede opøvede arabiske.
 Man er tilbøjelig til at sige 'salamaleikum' el. lign., hvor man burde
 sige 'goddag'.
 
 > Målet er naturligvis at gøre dem bedre til dansk.
 
 Nej, mit indtryk er, at modersmålsundervisningstilhængernes mål først
 og fremmest er, at Danmark skal opsplittes i etniske enklaver, som
 taler hvert sit sprog. Men da modersmålsundervisning ikke i sig selv
 fører til, at nogen lærer sprog i nævneværdig omfang, kan dette være
 ligegyldigt. Det er slet ikke så nemt at lære et eksotisk sprog i
 Danmark og da slet ikke, hvis det fremmede sprog skal læres på
 modersmålsniveau, dvs. til fuldkommenhed. Det er langtfra nok med
 nogle få ugentlige timers undervisning på kommuneskolen, selv om
 læreren er importeret fra Langtbortistan. Der kræves, at man opholder
 sig i en ghetto, hvor det fremmede sprog tales 24 timer i døgnet, at
 man ser sattellit tv fra Langtbortistan i stedet for dansk tv, at man
 ikke omgås dansktalende, at man ikke går i en skole, hvor rent
 dansktalende elever dominerer, at man kun ser trykte skrifter på
 langtbortistansk og ikke danske, osv. Hvis nogen skal lære
 langtbortistansk på modersmålsniveau, kan det i praksis bedst ske ved,
 at det pågældende barn sendes på et langvarigt ophold i
 Langtbortistan. På den måde hindrer man også, at det tilegner sig mere
 dansk.
 
 > Som det er nu, fravælger svageste indvandrerfamilier af økonomiske
 > årsager modersmålsundervisning til deres børn. Er det ok?
 
 Ja, jeg bryder mig ikke om for meget tvang.
 
 > Har du en bedre metode til at undgå, at disse børn bliver funktionelle
 analfabeter?
 
 Ja, de skal tilegne sig det danske sprog ved at opholde sig i
 dansktalende omgivelser og ved at gå i skoler, hvor et stort flertal
 af eleverne taler dansk rigtigt. Lærer de at tale dansk rigtigt, har
 de gode muligheder for også at lære at læse og skrive dansk.
 
 Bent
 
 
 |  |  | 
  Konrad (29-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Konrad
 | 
 Dato :  29-12-04 17:03
 | 
 |  | "Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
 news:9a3bbfb0.0412290727.593b3721@posting.google.com...
 
 > > Målet er naturligvis at gøre dem bedre til dansk.
 >
 > Nej, mit indtryk er, at modersmålsundervisningstilhængernes mål først
 > og fremmest er, at Danmark skal opsplittes i etniske enklaver, som
 > taler hvert sit sprog.
 
 Så sofistikeret tror jeg ganske enkelt ikke ræsonnementet er. På ét eller
 andet tidspunkt i 90'erne har en masse mennesker af én eller anden grund
 overbevist sig selv og hinanden om at modersmålsundervisning dels var for
 indvandrernes personlige skyld, altså en slags humanitær hjælp, dels en
 menneskeret. I virkeligheden er modersmålsundervisning forankret i en
 EU-forordning der skulle sikre herboende flygtninge samt deres eventuelle
 efterkommere bedre muligheder for at vende *tilbage* til deres hjemlande,
 når der igen var sikkert - men det er tydeligvis glemt i dag. Det har aldrig
 været på tapetet at det var for at sikre bedre integration eller
 sprogfærdigheder, eller for at give unge 3-generationsindvandrere en
 "identitet" - som Arne fremturer med. Det menneskelige aspekt som det
 fremhæves gælder kun for de ganske, ganske få flygtninge der kommer til
 landet med børn i forskolealderen, og som må formodes at ville være ude af
 stand til at kommunikere med deres børn når og hvis de bliver "for" godt
 integrerede som følge af deres skolegang.
 
 > Men da modersmålsundervisning ikke i sig selv
 > fører til, at nogen lærer sprog i nævneværdig omfang, kan dette være
 > ligegyldigt. Det er slet ikke så nemt at lære et eksotisk sprog i
 > Danmark og da slet ikke, hvis det fremmede sprog skal læres på
 > modersmålsniveau, dvs. til fuldkommenhed. Det er langtfra nok med
 > nogle få ugentlige timers undervisning på kommuneskolen, selv om
 > læreren er importeret fra Langtbortistan. Der kræves, at man opholder
 > sig i en ghetto, hvor det fremmede sprog tales 24 timer i døgnet, at
 > man ser sattellit tv fra Langtbortistan i stedet for dansk tv, at man
 > ikke omgås dansktalende, at man ikke går i en skole, hvor rent
 > dansktalende elever dominerer, at man kun ser trykte skrifter på
 > langtbortistansk og ikke danske, osv. Hvis nogen skal lære
 > langtbortistansk på modersmålsniveau, kan det i praksis bedst ske ved,
 > at det pågældende barn sendes på et langvarigt ophold i
 > Langtbortistan. På den måde hindrer man også, at det tilegner sig mere
 > dansk.
 
 Så enkelt kan det formuleres.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Knud Larsen (29-12-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Larsen
 | 
 Dato :  29-12-04 18:56
 | 
 |  | 
 "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
 news:41d2d521$0$51253$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
 > news:9a3bbfb0.0412290727.593b3721@posting.google.com...
 >
 >> > Målet er naturligvis at gøre dem bedre til dansk.
 >>
 >> Nej, mit indtryk er, at modersmålsundervisningstilhængernes mål først
 >> og fremmest er, at Danmark skal opsplittes i etniske enklaver, som
 >> taler hvert sit sprog.
 >
 > Så sofistikeret tror jeg ganske enkelt ikke ræsonnementet er. På ét eller
 > andet tidspunkt i 90'erne har en masse mennesker af én eller anden grund
 > overbevist sig selv og hinanden om at modersmålsundervisning dels var for
 > indvandrernes personlige skyld, altså en slags humanitær hjælp, dels en
 > menneskeret. I virkeligheden er modersmålsundervisning forankret i en
 > EU-forordning der skulle sikre herboende flygtninge samt deres eventuelle
 > efterkommere bedre muligheder for at vende *tilbage* til deres hjemlande,
 > når der igen var sikkert - men det er tydeligvis glemt i dag. Det har
 > aldrig
 > været på tapetet at det var for at sikre bedre integration eller
 > sprogfærdigheder, eller for at give unge 3-generationsindvandrere en
 > "identitet" - som Arne fremturer med. Det menneskelige aspekt som det
 > fremhæves gælder kun for de ganske, ganske få flygtninge der kommer til
 > landet med børn i forskolealderen, og som må formodes at ville være ude af
 > stand til at kommunikere med deres børn når og hvis de bliver "for" godt
 > integrerede som følge af deres skolegang.
 >
 >> Men da modersmålsundervisning ikke i sig selv
 >> fører til, at nogen lærer sprog i nævneværdig omfang, kan dette være
 >> ligegyldigt. Det er slet ikke så nemt at lære et eksotisk sprog i
 >> Danmark og da slet ikke, hvis det fremmede sprog skal læres på
 >> modersmålsniveau, dvs. til fuldkommenhed. Det er langtfra nok med
 >> nogle få ugentlige timers undervisning på kommuneskolen, selv om
 >> læreren er importeret fra Langtbortistan. Der kræves, at man opholder
 >> sig i en ghetto, hvor det fremmede sprog tales 24 timer i døgnet, at
 >> man ser sattellit tv fra Langtbortistan i stedet for dansk tv, at man
 >> ikke omgås dansktalende, at man ikke går i en skole, hvor rent
 >> dansktalende elever dominerer, at man kun ser trykte skrifter på
 >> langtbortistansk og ikke danske, osv. Hvis nogen skal lære
 >> langtbortistansk på modersmålsniveau, kan det i praksis bedst ske ved,
 >> at det pågældende barn sendes på et langvarigt ophold i
 >> Langtbortistan. På den måde hindrer man også, at det tilegner sig mere
 >> dansk.
 >
 > Så enkelt kan det formuleres.
 
 Jeg syntes også den var i plet, - og hvad du anfører er jo også 100%
 korrekt. Men en som Arne er vist ikke i stand til at skifte standpunkt i
 lyset af nye oplysninger, godt det i det mindste ikke er ham der bestemmer
 på området.
 
 Argumenterne for lidt modersmålsundervisning er simpelthen forkerte. Hvis
 man ærligt sagde, at forældre gerne vil have, at deres børn bliver lidt
 bedre til det forældrene tænker på som "forfædrenes eller bedsteforældrenes
 sprog, og derfor hjælper dem med det, - eller ikke hjælper dem med det, som
 økonomien og interessen er til, så vidste man hvad det drejede sig om, og
 behøvede ikke at forsøge at fylde folk med fup-argumenter. Alt våset med, at
 man kan blive perfekt til dansk, fordi man får nogle få timer i forældrenes
 kinesisk, det er jo langt langt ude i skoven, - som jo også alle andre end
 dem der har været med i "kæmpeundersøgelsen" i København, ved.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |