Mange af de samme #includes
Fra : Jacob Jensen

Dato : 23-01-05 13:12

Hej igen

Nu er jeg ved at have included windows.h i mange filer snart.

Jeg er slet ikke god til at dele op i .h og .cpp filer.
Det er en ting jeg aldrig helt har forstået pointen i.

Hvordan undgår jeg at hele headerfilen windows.h bliver inkluderet i mit
program flere gange?

Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-05 15:29

Jacob Jensen skrev:

> Hvordan undgår jeg at hele headerfilen windows.h bliver inkluderet i mit
> program flere gange?

Hver gang du laver en headerfil, skal du putte hele dynen ind i
en #ifdef. Det sikrer at den kun inkluderes én gang selv om koden
forsøger at inkludere den en million gange. Det gøres sådan her
hvis headerfilen hedder "tagmigmed.h":

#ifndef _tagmigmed
#define _tagmigmed

[her ligger hele din dødsmarte kode]

#endif

Det er naturligvis ligegyldigt hvilket navn du vælger til flaget,
men min underviser fortalte at det er standard at sætte en
understreg foran filnavnet og så bruge det.

Der ligger garanteret noget tilsvarende i windows.h (prøv at
kikke på den med en editor), så den er kun blevet inkluderet én
gang.

PS. Her er et udpluk fra 'min' Windows.h:

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/