CString
Fra : Poul

Dato : 21-01-05 08:49

Hej NG

Jeg er igang med at skvive en klasse i VC6 og har problemer med at bruge
CString.

void CDataReader::WriteToDataFile(CString fName) {
std::cout << "Creating File " << fName << std::endl;

Jeg kalder metoden følgende:

CDataReader* reader = new CDataReader();
CString fn = "C:\test.txt";
reader->WriteToDataFile(fn);

Og får output som "Creating File 00421D7c". Hvad er det galt?

--
/poul

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-01-05 09:12

"Poul" <xefkjbse@yahoo.com> wrote in message

[8<8<8<]
> void CDataReader::WriteToDataFile(CString fName) {

Det er bedre at skrive
void CDataReader::WriteToDataFile(const CString& fName)
hvorved man undgår en unødvendig kopi af et CString objekt.

[8<8<8<]
> Og får output som "Creating File 00421D7c". Hvad er det galt?

Hvilken værdi har "fName" ?
Umiddelbart ligner det en eller anden adresse.
Jeg har lige prøvet noget tilsvarende kode med Microsoft Visual C++ .NET
2003, og det opfører sig som forventet.

Overvej iøvrigt at benytte C++ Standard Library klassen "std::string" i
stedet for MFC klassen "CString".
Det minimerer dit programs afhængigheder, og øger dermed portabiliteten
(inkl. men ikke begrænset til f.eks. Microsoft .NET) og desuden er "CString"
ikke specielt pænt designet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Poul

Dato : 21-01-05 10:38

tak for svaret, jeg har løst min problem ved at benytte mig af cast
LPCTSTR(), som returnerer den pointer til strengen:

std::cout << "Creating File " << LPCTSTR(fName) << std::endl;

> [...]
> Det minimerer dit programs afhængigheder, og øger dermed portabiliteten
> (inkl. men ikke begrænset til f.eks. Microsoft .NET) og desuden er

Det har jeg også prøvet, men hvordan udskriver man denne type af streng?

std::cout << "Creating File " << fName << std::endl; // hvor fName er
std::string

resulterer i

"DataReaderClass.cpp(77) : error C2679: binary '<<' : no operator defined
which takes a right-hand operand of type 'const class
std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class
std::allocator<char> >"

Mvh.
Poul

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-01-05 11:05

"Poul" <xefkjbse@yahoo.com> wrote in message

[8<8<8<]
> std::cout << "Creating File " << LPCTSTR(fName) << std::endl;

Må jeg anbefale at benytte "static_cast<LPCTSTR>(fName)".
Den har mere begrænsede muligheder for konvertering, er mere tydeligt med
hvad man vil lave og er til at søge efter.

Jeg troede at det var den konvertering der ville blive brugt.

[8<8<8<]
> Det har jeg også prøvet, men hvordan udskriver man denne type af streng?
>
> std::cout << "Creating File " << fName << std::endl; // hvor fName
> er std::string

Det burde virke.

> [...]
> which takes a right-hand operand of type 'const class
> std::basic_string<char,struct std::char_traits<char>,class

Hmm...
Hvis det er rigtigt må jeg igen igen konstatere at Microsoft Visual C++ V6.0
er en dårlig compiler med hensyn til implementering af C++ sproget.
De senere Microsoft Visual C++ versioner er langt bedre.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Poul

Dato : 21-01-05 16:40

>"Poul" <xefkjbse@yahoo.com> wrote in message

Fandt ud af det, eller rettere sagt fik hjælp i en anden nyhedsfruppe:

Man skal bare inkludere <string> og så er problemet løst!

> [...]
> V6.0 er en dårlig compiler med hensyn til implementering af C++ sproget.
> De senere Microsoft Visual C++ versioner er langt bedre.

Agh.. jeg tror at det er meget potentiale i VC, man skal bare lave ordentlig
research i headers, så kan man finde næsten alt. Men jeg håber at Microsoft
vil snart implementere support for MFC og ATL i VC++ 2005 Express, så
skifter jeg til den.

Med Venlig Hilsen
Poul S. Sørensen