a:Rosenkreuz'ere i Jylland?
Fra : Thomas Eilifsson

Dato : 01-02-05 16:01

Hej!

Den kristne mystik, som jeg anser Rosenkreuz-bevægelsen at være en del af
har primært deres tilhængere og mødested i København. Men der må da også
findes jyder, der kunne være interesseret i sammen med andre ligesindede, at
danne et jysk "forum" baseret på Rosenkreuz'ernes tanker. Selv bor jeg i
den sydlige del af Nordjylland. Hører gerne fra nogen, hvis der skulle være
interesse.
Mvh
Thomas Eilifsson

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 03-03-05 02:46

Thomas Eilifsson wrote:

> [...]
> andre ligesindede, at danne et jysk "forum" baseret på
> Rosenkreuz'ernes tanker. Selv bor jeg i den sydlige del af

A.M.O.R.C. har også en afdeling i Aalborg. Kig på http://www.amorc.dk
for nærmere info.

Kender du til andre Rosenkors-baserede bevægelser i Danmark? I så fald
hvilke?

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefed

Fra : Thomas Eilifsson

Dato : 03-03-05 17:11

Hej Torsten!

Tak for dit svar. Jeg har tidligere været i kontakt med Den Gyldne
Rosenkreus internationale skole. Jeg boede da i København, hvor skolen har
en lille afdeling. Jeg valgte denne, da jeg fandt den mindre kommerciela og
amerikansk i sin opsætning end AMORC. Desværre har de ikke en afd. i
Jylland, men et hovedsæde i Kiel og Hannover, hvilket jo er lidt langt at
køre.

Mvh

Thomas Eiloifsson

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 04-03-05 01:14

Thomas Eilifsson wrote:

> [...]
> mindre kommerciela og amerikansk i sin opsætning end AMORC. Desværre
> har de ikke en afd. i Jylland, men et hovedsæde i Kiel og Hannover,

Kan du fortælle lidt om Den Gyldne Rosenkreuz set fra et
indholdsmæssigt synspunkt ift. AMORC?

Jeg lånte engang en bog om Eli Wamberg, der var leder for
Rosenkreuzer-Selskabet i Danmark, men det var udelukkende kristen
mystik, hvor AMORC er meget bredere funderet.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefed

Fra : Thomas Eilifsson

Dato : 04-03-05 19:45

Hej Torsten!

Indholdsmæssigt tror jeg ikke, der er den store forskel, men da jeg ikke er
fortrolig med detaljerne i AMORC's platform, kan jeg ikke drage en
velfunderet sammenligning. Det Gyldne Rosenkreuz har sine rødder i Europa,
specielt Holland, hvor den nu afdøde stormester Jan van Rijckenborgh er en
af stifterne og hovedfigurene i bevægelsen.
Et nærmere bekendtskab med Det Gyldne Rosenkreuz kan du få via deres
hjemmeside www.rosenkreuz.dk
Med venlig hilsen

Thomas Eilifsson